
Mexican elections coverage in the European media 
By: Manuel Ortiz Marín *
e-mail mortiz49@yahoo.com  

Abstract.

This paper presents empirical research about the impact of the mexican presidential election of 

July 2nd. and how the European media approached it. The period analyzed is from July 3rd. to 

September 6th., 2006. The research was done using as methodology the tecnique of content 

analysis  in  four  main  italian  newspapers  (Corriere  della  Sera,  Stampa,  Il  Messaggero,  La 

Repubblica); three top european newpapers (El País, Le Monde and The Times) and the seven 

main channels of TV news (Tg1, Tg2, Tg3, Tg4, Tg5, Studio Aperto, Tg La 7) in Italy.

Keywords: press, television, content analysis, European journalism.

To Dan Hallin (UCSD) with my gratitude, for 

connecting me with the world of investigation in Italy 

and to Paolo Mancini (UNIP), for showing me how to investigate 

political communication in Italy. 

1.- The context of the investigation

Because  of  the  electoral  results  in  México  in  2000  when  Vicente  Fox  won  the 

presidency to head a government from Partido Acción Nacional (National Action Party) with 

its change of the ruling party, the next elections to vote for the new President of the Republic 

gained considerable expectation, due to its importance, but also because of the repercussions 

inherent to the process. 

In july of 2006, Mexico held elections to choose the president of the country for the 

2006-2010 period, and the topic regained importance because of the competitiveness of the 

elections, the political actors involved, the uncertainty of the results, the political stance of the 

two  main  contenders  (Calderón  and  López  Obrador)  and  the  consequences  for  the 

gobernability and democracy of the country. 

But  the  elections  in  Mexico  not  only  had  and  have  consequences  in  the  national 

context, because of the current global economies, and the close link between political process 

and  the  interdependency  of  political-economic  leadership.  The  designation  of  the  next 

president of Mexico got front page coverage in the principal newspapers and television news 

programs of different countries, and it also got the attention of financial world markets, the 

45

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

mailto:mortiz49@yahoo.com


same as in 1994 with the famous “tequila effect”. Nowadays Mexico is considered among the 

10 strongest  economies in the world and belongs  to  the  Organization  for Economic Co-

operation and Development  (OCDE), and internacional organism that reunites 30 countries 

with  the  biggest  economies  in  the  world.  Europe  is  one  of  the  continents  with  greater 

development  in economic,  political,  social  and cultural  areas.  Its integration in one market 

reunites  350  millon  persons,  represents  a  fourth  part  of  PIB  and  the  third  part  of  world 

commerce. 

Surrounding the election, one of the main actions supported in recent history by the 

mexican government is the image of a democratic country, made possible by the use of mass 

media  to  promote  the  country  in  other  nations  to  encourage  future  foreign  investment  in 

Mexico. Because of this, it becomes apparent the importance of an investigation of this kind, 

due to the very few works of analysis of european media and mexican election process, and 

generally they tend to deal with american press (Lawson, 2000; Lozano, 2001; Hallin, 2004).

2.- Enunciation of the problem and objetives of the investigation

The investigation’s problem was expressed as: 

To verify the journalistic coverage that the main european newspapers, and especially 

italian press and television, gave to the results of the election in Mexico in 2006.

The two main proposed hypotheses were the following: 

• The main european newspapers gave little attention to the elections in Mexico and its 

repercussions in internacional political-economic areas because of its limited presence 

in world markets.

• Italian  press  and  television  news  programs  gave  significant  attention  to  the 

repercussions of the elections in Mexico, because of the political-economic impact that 

affects big internacional capitals. 

And the objetive of the investigation were:  

• Analyze the frequency of news of the results of the election in Mexico in 2006 in italian 

press and television news programs and certain european newspapers. 

3. Theoretical approach from the Agenda Setting

Addressing the media condition of the election campaigns allows its explanation from several 

theories, one of the most representatives is Agenda Setting already developed several decades 

ago by McCombs and Shaw (1972) and continued by specialists as Rogers and Dearing (1988); 

Shaw and Martin (1992) and Scheufelen (2000), among others.

2

46

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



The central tenet of Agenda Setting is that "the mass media set the agenda for each political 

campaign,  influencing the outgoing of attitudes toward the political  issues" (McCombs and 

Shaw,  1972:  177),  hence  it  is  apparent  that  the  media,  whether  electronic  or  print,  from 

thematic and propaganda of their own characters who visualize politics, assume their positions 

according to the prospects of items that promote.

Moreover, the agendas of the media can consist of a set of equally broad political activity itself 

launched during election campaigns. However, it is well known that the emphasis of studies 

related to agenda setting, show the preference of the media for highlighting the major public 

issues.  Evidence  of  this  emphasis  is  given  to  the  extent  that  these  issues  are  sufficiently 

egregious media, the possibility exists that they are prioritized by the hearings (McCombs and 

Bell,  1996 and McCombs and Reynolds,  2002). The same is  true for stressed the political 

candidates  themselves,  whose  values  they  represent  tend  to  be  over  with  the  aim  of 

highlighting its virtues or defects, as the case may be.

Another significant feature of the theory of Agenda Setting occurs when the means to present 

an object often increase, either positively or negatively, the same attributes. For the purposes of 

election campaigns, is notorious how to emphasize the attributes of the candidates and / or 

political parties and advocacy strategy, but also critic political adversary. 

In these two areas, the most representative of the theory of Agenda Setting, is evidence the two 

levels  at  which  it  operates.  The  first  level  occurs  through  the  prominence  of  the  object 

(candidate or political institution). The second level is the prominence of the attribute of such 

an object (Shaw and McCombs, 1977). The latter level of agenda setting, has been strongly 

linked with another concept of theoretical analysis of the media, it is the "framing" proposed 

by McCombs and Evatt, 1995, Scheufelen, 1999 and Reese, 2001.

For purposes of the study is being proposed,  the level used will  be addressed by the most 

outstanding along with other components such as gender analysis journalistic preferably used, 

the authorship of the wording of the note, the value assigned to it and the frequency of the 

notes  attributed  to  the  personal  coverage  in  every  newspaper  had  during  the  period  of 

occurrence of the event.

3

47

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



4. Proposed methodology for the investigation

The first step was to establish a framework that covered the principal characteristics of 

european newspapers and italian television channels to be used in the journalistic analysis. The 

second step was to apply the methodology of content analysis (Krippendorff, 1990) to the news 

notes  of  the  international  section  (esteri)  of  four  italian  newspapers  (Corriere  della  Sera, 

Stampa, Il Messaggero, La Repubblica); to three european newspapers in spanish, french and 

english  (El  País,  Le  Monde  y  The  Times)  and  seven  of  the  principal  channels  in  italian 

television (Tg1, Tg2, Tg3, Tg4, Tg5, Studio Aperto, Tg La 7) that covered the electoral process 

in Mexico, from july 3rd. to the 6th. of september. 

This  period  of  little  more  than  two  months  represents  the  time  between  the 

announcement  of the results  of the election made through the mass media by the Instituto 

Federal Electoral (IFE), an official organ or the government, and the moment when the media 

gave the news that the Tribunal Federal de Justicia Electoral (TRIFE) declared a winner among 

the presidential candidates.

For the development of the investigation an academic stay was carried out in the Centro 

Interuniversitario di Comunicazione Política (CICOP) of the Università degli Studi di Perugia, 

Italia (www.unipg.it/scipol) with the purpose of first analyzing italian television and press, and 

second, different newspapers from other countries about the news treatment of the results of 

the mexican election. As with every investigation process, and more so when the country is 

different  from the country of the investigator,  different circunstances  arise that  are beyond 

control, both positive and negative. 

Among those in the first case, positive, was that the ISIMM makes a daily register of 

the  news  broadcasted  by  the  news  programs  –telegiornali- of  the  main  italian  television 

channels  for  political  communication  analysis.  Because  of  the intervention  of  Profr.  Paolo 

Mancini I was given the information dealing with the instances when the news programs dealt 

with the elections in  Mexico, specifically the times when the seven main television channels 

mentioned Felipe Calderón and Andrés Manuel López Obrador. To obtain such information in 

a direct manner would have implied being in Italy all that time, doing the register of news and 

making a tally of the seconds and minutes when the candidates were mentioned. 

It is important to note that due to the fact that an investigation of this kind was not 

contemplated in the center, I was only given the register of those two candidates, the times that 

they were  mentioned  and the  cumulative  time  of  each  one,  and the  one they  already had 

identified as Elections in Mexico. Even with the this rectrictions it was important to have this 

information to complement the one from the newspapers. 

4

48

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

http://www.unipg.it/scipol


The other  circunstance  was  that  at  first,  it  was  contemplated  to  also  analyze  other 

newspapers from Europe, but both the library of the Universita degli Studi di Perugia, and the 

main city library,  Biblioteca Augusta, didn’t have the July,  august and September issues of 

spanish, french and english newspapers. Because of this, I could only consult the four main 

italian newspapers: Corriere della Sera1, La Repubblica, La Stampa e Il Mensaggiero. Also, a 

precaution was taken to photograph each of the news published to facilite the revision and 

comparison of the information, because it was impossible to consult again the print versions. 

After  this  process  to  obtain  information,  I  consulted  the  library  of  La  Camara  di 

Diputati in Roma, to revise the newspapers originally selected. Thus, a register was made about 

the published news about the mexican elections in El País from Spain, Le Monde from France 

y The Times from England2,  that  provided a sufficient  base to expand the universe of the 

analysis. 

To recapitulate, the field of content analysis of news published about the results of the 

election in  Mexico, between july 3rd and september 6th of 2006, was obtained because of the 

revision  in  situ  of  four  italian  newspapers,  three  european  newspapers  and  the  segments 

broadcasted by the seven telegiornali of italian television. Owing to this, the information was 

rich, but not very homogeneous as is the approach characteric of content analysis (Berelson, 

s/f).  As  very  few  things  in  the  world  are  homogeneous,  an  exercise  was  made  to  find 

interesting regularities in the content analysis of the results of the elections in Mexico.

To that effect a codifying format was made to register the principal data, and a list of 

categories  and items  was  designed  to  realize  an  adequate  codification  of  each  one  of  the 

revised news to make possible the systematization of the journalistic information.

5. The context of italian press and television

The information obtained from the three elements of analysis, four italian newspapers, 

three european newspapers  and the television  programs -“telegiornale”-  of the main  italian 

television channels are next presented in a brief review of the mentioned mass media: 

5.1. Italian newspapers. 

Mancini  (2004) mentions  that in order to understand the context  of communication 

media  in  Italy,  in  particular  the  ones  that  interest  us,  one  has  to  be  aware  that  mass 

1 This newspaper was among the first chosen from the european newspapers. 
2 It was possible to consult the electronic versions in Internet of the newspapers selected in the original sample (Corriere della Sera, The 
Times,  Le  Monde  y  El  País),  but  they  represented  a  considerable  difference  with  the  printed  versions  in  number  of  notes  published. 
Particularly, this was the case in two cases: Corriere della Sera y El País. Also, for the access to the information from certain dates some 
newspapers, like El País from Spain, demanded a subscription code that put limits to the information necessary to the codification and other 
kinds of measures.

5

49

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



communications in the country, “didn’t have an independent growth from other social systems” 

(p.11).  In  this  sense,  it  isn’t  possible  to  apply  a  functionalist  model  to  recognize  its 

characteristics, and adds that because of multiple historical, political and cultural factors mass 

communication  doesn’t  enjoy from autonomy from other  powers,  and  has  an  identity  and 

functions accordingly to the italian context. 

As for the emergence of italian newspapers, Castronovo says “that the end of the 1800s 

marks the rise of the Corriere della Sera, in 1876 from a thick (sic) editorial house from the 

brothers Civelli, owners of other newspapers in Firenze and Verona” (1979: 17); but the daily 

was established by Eugenio Torelli-Viollier. Also the author states that it was a milanian daily 

“that  represented  the  conservative  position  of  the  liberal  order”  (Castronovo,  1987,  p128). 

According to Gaeta, Il Corrieri della Sera in “a beginning (1876) had 3 thousand issues, in 

1880 9 thousand, in 1886 20 thousand and in 1918 400 thousand issues” (1966: 725).

La Stampa was born as the “Gazzeta piemontesse” in 1814 (Gaeta, 1966) and it would 

adopt the name of La Stampa February 9th, 1867. In a few years it could publish between 20 

and 25 thousand issues. Castronovo says that “to reconstruct the history of La Stampa implies 

referring to the history of a city like Torino (Turi) y the era of italian democratic liberalism as a 

post-unity  period  after  the  crisis  of  the  liberal  state”  (1987:  9).  This  diary  represents  “an 

important voice of secular culture” (1987: 46).

Talamo  points  out  that  “in  december  16th,  1878  appears  the  first  issue  of  Il 

Messaggero, with Luigi Cesana as its founder” (1978: 31). Its characteritics make it a daily of 

all issues, is the “giornale di giornali” (Talamo, 1978: 35). The author adds that it gives special 

importance to “political events, the academy, issues from the Senate and House, and public 

reunions with an spirit of information dettached from any political tendency” (36). Murialdi 

confirms that Il Messaggero is the most importante newspaper in Rome, and places it in 1880 

among  newspapers  with  leftist  leanings,  with  “20  thousand  issues,  which  are 

exceptiona” (1976: 470). 

Murialdi  (1978)  says  that  La  Repubblica appears  as  a  novelty  among  italian 

newspapers on a tabloid format in january of 1976, with twenty pages at the beginning edited 

by Mondadori and Eugenio Scalfari as owner. Its principal themes are economy, culture and 

entertainment, and it’s placed among the left (Tranfaglia, Levi y Nevra, 1978). The author’s 

adds that one of its charactristics is “to offer an explanation, an interpretation, commentary to 

actual facts and problems and the opinion of the own newspaper or people ouside of it” (1978: 

42).  Murialdi  points  out that  it  has reached “up to 5 million eight hundred thousand daily 

issues” (1984: 43).

6

50

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



5.2. European newspapers 

El  País is  the  most  influential  and  well  known  spanish  newspaper.  Its  first  issue 

appeared may 4th,  1976, at  the moment  when Spain began its  transition to democracy.  Its 

vigorous defense of human liberties and its support of the social and political changes soon 

made it a symbol of modern Spain. Its first’s editorials define it as an independent quality 

newspaper, of european vocation and a defender of democracy.  It was the first in adopting 

journalistic practices as el Libro de Estilo (Style  Manual),  the defense of the reader and el 

Estatuto  de  la  Redacción  (Statute  of  writing),  approved  in  1980  and  which  regulates 

professional relationships among the editorial staff, the management of the newspaper and the 

editorial group. Its actual presidente is Jesús de Polanco and Jesús Ceberio y Pedro García 

Guillén are its editors in chief (http://www.elpais.com/corporativos/elpais/elpais.html).

El  País  has  its  headquarters  in  Madrid,  a  city  that  also  houses  the  editorial  and 

administrative  departaments,  and  one of  its  printing  facilities.  It  has  a  similar  structure  in 

Barcelona, where it edits and prints the catalunyan edition of the newspaper, and has offices in 

Bilbao, Sevilla y Valencia. The newspaper also prints different regional editions in Spain and 

Germany, Belgium, Italy, Mexico and Argentina. 

Le Monde is published in París, France, but it has national circulation and is one of the 

most read newspapers in Europe, although it doesn’t have the biggest circulation; it appeared 

almost at the end of World War II, the 10th of december of 1944 (Pérez del Toro, 1984).  Its 

founder and director until 1969 was Hebert Beuve-Méry and its actual director is Jean Marie 

Colombani.

Pérez Del Toro notes that “is one of the few french newspapers that in its front page 

stays away from references to any political ideology” (1984: 39). In that sense it can be called 

liberal and it also devotes many of its pages to international information. 

Le Monde, besides being an evening newspaper, has become an important reference for 

those who study international  and modern journalism.  Also,  the workers of Le Monde are 

involved  in  its  management  through  the  Societé  civile  Les  Rédacteurs  du  Monde  (Civil 

association of writers from Le Monde). 

It publishes more than 400 thousand issues for more than two million readers and it’s 

available in more than 120 countries in both its print and electronic editions and its circulation 

is  certified  by  the  Office  de  Justification  de  la  difusión  (OJD) 

(www.lemonde.fr/med/article/0,1-0@2-3386,36-261404,0.html/ december 15th, 2006). 

The Times was founded in London, England in 1785, with only a few pages and with 

the name of Daily Universal Register, and it was its founder John Walter who three years later 

7

51

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

http://www.lemonde.fr/med/article/0,1-0@2-3386,36-261404,0.html/


changed its name to its actual denomination. The english newspaper is a clear example of a 

free press that  deals  with diverse political  criteria,  interests  and levels  of education,  but  it 

doesn’t respond to any form of control from the government or censorship. 

The Times has more than 200 years of journalistic experience and is managed by New 

Internacional, and has maintained an image of community spirit, dignity and credibility, and 

capable  of  having  an  influence  on  the  government,  royalty  and  strong  ties  with  financial 

institutions (Pérez Del Toro, 1984).  It is a newspaper with a cultural section that receives a 

great deal of attention, as well as in its economic, political and international sections. 

5.3. Italian television

Grasso (1992) affirms that for many years italian television was best identified with the 

network Radio Televisión Italiana,  better  known as Rai, and whose purpose was to offer a 

public service of information and entertainment. But italian television has its origins en 1929 in 

Milan, in the Unión Radiofónica Italiana (URI) studios, and with engineers Alessandro Banfi y 

Sergio Bertolotti who conduct the first experiments. In 1952, Rai began its firsts broadcasts in 

Milan and its first transmission was “the inaugural ceremony of the Feira Campionaria” (30). 

In the beginning the Rai was identified with the Christian Democray party and its administrator 

was Amintore Fanfani. 

The law of april 14th, 1975 is fundamental  to understand italian television,  its later 

changes and defines three important nodules: a) Recognizes the Rai as the principal network of 

the italian State to broadcast in radio and television, with the characteristic of having a high 

degree  of  “plural  aperture  and  all  the  political-cultural  components  of  italian 

society” (Monteleone, 1992: 389), and a administration council is created to regulate it. B) The 

creation of local public networks to permit the participation of citizens in the production of 

radio and television programs, and C) The repetition in all the territory of foreign television 

programs. Up to this point, all italian television was public, but with different components and 

key players. 

Because  of  this  the  different  channels  of  italian  television  in  the  seventies  were 

identified with political parties, the RAI assigned channel Rai 1 to the Christian Democracy 

party; Rai 2 to the Socialist party and Rai 3 to the Communist party. Nonetheless, “with the 

Constitutional Court sentence in 1976 - la legge 103-, the history of commercial  television 

begins in Italy” (Mancini, 2004: 76).  Monteleone defines it as the savage privatization -“la 

privatizzazione  selvaggia”-,  and  represents  the  reconstruction  of  radio  and  television 

production (1992: 391). 

8

52

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



Monteleone  (1992)  defines  the  eighties  era  of  italian  radio  and television  in  a  few 

words as “a public television (Rai) of cultural tradition, that seeks its own identity in front of 

the changes brought by different constitutional laws and a private network, with rapid growth 

and oriented to the logic of market development in Italy” (395). Since the mid eighties Mancini 

(1982) remarked that italian television information had its peculiarities and pointed to a model 

of news with context, that allowed a professional journalist to have a “complessivi  modelli 

giornaliastici in cui i singoli individui trovanno una collocazione organica” (42)3 and in that 

respect he added that news program should promote interaction transmisor-receptor. 

Grasso  notes  that  in  1982,  “channel  1  borns  and its  director  is  Rusconi,  and  Refe 

quattro  borns  in  january  4th,  1982  with  Mondadori  capital  and  its  president  is  Mario 

Formenton” (1992: 384). On march 30th, 1991 the first television program is broadcasted in 

Tele+1 (545). 

In the mid eighties Berlusconi buys the main television network channels from then 

owners Rizzoli, Rusconi y Mandadori, through his company Finivest (later it would become 

Mediaset) and becomes the main stock holder of Rete quattro, Italia 1, marking the beginning 

of the Berslusconi empire. 

Mancini (2004) states that the presence of Silvio Berlusconi4 in italian television signals 

the emergence of commercial television, due to the drive and vision of this businessman who 

supported closed circuit  private television with channel Milano2. To name this process, the 

author uses an expression from Jay Blumer and define the beginning of this introduction period 

of commercial television as “the commercial flood” (87). But it also implies a duality, because 

“mass communication begins in Italy through television, but it also marks a proximity with the 

political  system,  and  this  is  an  anomaly  for  certain  sectors,  but  especially  for  leftist 

parties” (96).

Mancini (2004) defines the characteristics of the public from the main italian television 

channels as:

Rai 1 and Canale 5: General and aimed to the family. 

Rete quattro: Aimed to an elderly public, women and housewives. 

Italia 1: Aimed to a teen public. 

Rai 3: Aimed to a diverse public. 

Rai2: Broadcasts cultural themes and entertainment. 

3 “a complex journalistic model in which individual singularities take an organic position”  
4 Silvio Berlusconi, “in 1974 was a dynamic building constructor in Milan” (Monteloene, 1992, p.388). There ares similarities between him 
and Emilio  Azcarraga  Vidaurrueta,  grandfather  of  the  current  president  of  Televisa,  who  was a  prosperous  seller  of  electodomestics  in 
Monterrey before entering into the electronic media business. 

9

53

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



In 1992 the Council  of ministers  to this important  channels  and others,  and after  a 

lenghty controversy, “grants them the concession to broadcast nationally radio and television 

programs” (Monteleone, 1992: 529). Thus, from the beginning of the 90s there are two main 

television  systems  in  Italy,  the  Rai  supported by the  government  and political  parties  and 

Mediaset (formerly Finivest) of Berlusconi5.

The  Rai  is  represented  by  an  administration  councel  that  has  as  member’s  five 

representatives  from  political  parties,  three  from  the  majority  that  rules  the  house  of 

representatives  y  two  from  the  opposition.  Nonetheless,  they  are  not  political  figures  or 

representatives, but people close to each of the political parties. Today, the Rai o ReTe, as is 

known in academic circles, is the most important network of electronic media in Italy. Another 

of the characteristics  of the current italian television is that  50% of its  programming must 

include programs from the European community, according to Law 122 from 1998, and that 

doesn’t include news programs, sports or talk shows (Mancini, 2004).

However various well known italian authors define its television as transgressive, very 

close to being pornographic, with a lot of comedies and too many sports. The italian fabric of 

television  generates  a  new  kind  of  taste  and  the  collective  behavior  shows  itself  in  a 

consumer’s market. (Cfr.: Monteleone 1992; Mancini 2004; Sartori 1999; Ecco 2001, etc.).

6. The data and its expression

6.1. European newspapers

6.1.1. Published notes in italian newspapers

In the shown period of july 3rd. to september 6th. there were 26 published notes by four 

of the principal italian newspapers analyzed. (See table No. 1. Summary of notes from italian 

newspapers). La Repubblica devoted to it eight notes. Four of them between the 3rd. and the 

7th.  of july, two were of july, 10th. about the massive gathering promoted by Lopez Obrador, 

one note was from the july,17th. and another is from september, 6th. 

For its part, the Corriere della Sera, one of the principal newspapers in the world and 

Italy, only devoted four notes to the postelectoral conflict, three are from july 4th. when the 

results of the election were first known, and one more note from the 10th. of the same month, 

when Lopez Obrador held a massive gathering of his followers in the Zocalo in Mexico city. 

The  newspaper  that  gave  more  importance  to  the  postelectoral  conflict  and  the 

controversy involving Lopez Obrador y Calderon was La Stampa, with 10 notes. On the 4th. 

5 Mancini makes a reference about this, because until april of 2006, Silvio Berlusconi was the president of the Council of Italy, the president of 
the country, and at the same time the owner of one of the main television networks. Also, as the leader of the country, he had at his disposal  
the other network, the Rai.

1

54

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



and 10th of july and the 24th of august, there were two notes each day. There was one note 

each day on the 3rd., 5th. and 7th. of july and the 6th. of september. 

Il Messaggero only devoted space to four notes. Two the 4th. of july, one on the 6th. 

and one more on the 13th. of the same month. That is to say that the issue of the controversy 

surrounding the mexican elections for the italian newspapers was resolved on the first three 

days, between the results given on july 2nd. and the 6th. of the same month, this late date being 

the one when the Instituto Federal Electoral announced its decision. Only two newspapers gave 

space to the news about the decision of the TRIFE that confirmed Calderon, Il Messaggero y 

La Repubblica.

Also, of the sum of 26 notes, the person most referred to by the italian newspapers is 

Lopez Obrador with 12 mentions, the genre most used is the news note, mostly written by 

correspondents6 and  the  most  frequent  theme  was  the  results  of  the  election,  given  the 

characteristics of the coverage that corresponds with the uncertainty about who was declared as 

the winner. 

Table No. 1. Summary of notes from italian newspapers

Newspaper/

Categories.

La 

Repubblica

Corriere

della Sera

La 

Stampa

Il 

Messaggero

Total

Number of notes 8 4 10 4 26

Lopez Obrador 3 2 7 0 12

Calderon 3 2 2 3 10

One aspect that concerns just the agenda setting, is dealing with issues in this regard the 

following table lists the preeminence the issue of the election results given the importance that 

element characterized the conflict post-electoral.

Table no. 2 Topics in the italian press.

6There is a note from newspaper Corriere della Sera, identifying the origin of the information as Río de Janeiro, Brasil instead of Mexico city 
(Corriere della Sera, july 10th.,2006, page 26).

1

55

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



0

5

10

15

20

25

30

Topic 1 Topic 2 Ttopic 3 Topic 4 Topic 5 Topic 6 Total

1 Republica

2 Corrierre

3 Messaggero

4 Stampa

Total

Topics: 1) Marcos in campaign 2) Results of elections 3) Profile candidates 4) Campaign policy 5) Demonstrations or peaceful 
resistance 6) Campaign Mayor of the Mexico City.

As is well known the subject of greater importance were the election results with 17 

registered  notes  (65%)  of  the  total  26  that  the  event  appropriated  by  the  four  Italian 

newspapers.  This  figure  is  explained  by  the  interest  around  the  expectation  regarding  the 

election results, but it is also significant that in a second time on another topic of interest were 

demonstrations and peaceful resistance to which AMLO convened several times in July and 

August  2006.  For  the  first  case,  there  is  a  great  similarity  between  the  minimal  attention 

devoted by the Corriere and Il Messaggero (two each), is not the case with La Repubblica and 

La Stampa with six seven notes, respectively.

In what has been published around the demonstrations is the minimum amount of notes 

(five  total),  with  La  Stampa  newspaper  which  published  just  two notes.  Two aspects,  the 

lowest interest for referring the profile of the candidates, just a note dedicated to AMLO and if 

not, the interest aroused by the presence of “sub-comandante Marcos”, in its announced ‘the 

other campaign’ which he devoted a newspaper each note (three total),  except for Corriere 

della  Sera  that  he  gave  no  further  attention  to  this  event,  which  would  coincide  with  his 

conservative politics surrounding the conflict post-electoral mexican.

An important aspect, particularly when it comes to foreign publications that relate data 

from another country, who represents the signing the note. This agency described as a means to 

identify the strategy by which the newspaper covered the event  news. The following table 

defines  authorship  of  who  wrote  the  note  on  the  mexican  political  event.  

Table no. 3. Development of the note

1

56

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Agency
00

Agency
01

Agency
02

Agency
03

Agency
04

Agency
05

Agency
06

Agency
07

Total

5 Times

6 Le Monde

7 El País

Identifying who drafted the news: 00) no data; 01) reporter house; 02) envoy, 03) correspondent, 04) agency; 05) 
articulista, 06) copyright; 07) editor.

It is worth noting that of the 26 notes issued by Italian newspapers, 11 of them had not 

the author  of the development  of the same (42%), which may show a lack of appropriate 

authorship of the information or it seems that this authorship came from another source. Also 

evident is that newspapers used preferentially (eight notes) to his correspondent for this event. 

And only La Repubblica and Il Messaggero, stressed to an envoy to cover the news of the 

conflict  post  electoral  of  Mexico,  which  could match  that  interest  with  his  leftist  political 

position as indicated Murialdi (1978).

Another important feature of content analysis, it represents the valuation given to the 

character which the note. The following table shows how the Italian newspapers valued the 

main characters of the political 2006.

Table No.4 Value of the news

0

2

4

6

8

10

12

Value 01 Value 02 Value 03 Value 04 Total

1 Republica

2 Corrierre

3 Messaggero

4 Stampa

Value: 1) High positive 2) Positive 3) Neutral 4) Negative 5) High negative.

1

57

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



This figure shows that of the 26 notes issued by Italian newspapers around the event, 22 

of  them  (85%)  had  a  neutral  rating,  with  very  similar  records  between  Corriere  and  Il 

Messaggero with four each; it all notes which had published that value. Moreover stresses that 

unless the newspaper La Repubblica gave a note of highly positive and two more from positive 

to the person of AMLO. And La Stampa appropriated only a negative value to a press release 

for this candidate, which corresponds to an interview by the newspaper correspondent said the 

president of Latin American studies program of the Council for Foreign Affairs of the United 

States in New York, which refers political and financial instability resulting AMLO with its 

demands for electoral fraud and vote count.

Taken together this assessment of the news cut into the political  event of a conflict 

post-electoral  in a foreign country,  could prove the neutral  position assumed by the Italian 

journalism to treat such news. However, given the scarcity of the same news, this assertion is 

too  fragile  and  should  take  greater  empirical  basis  to  support  the  assertion  in  a  more 

categorical.

6.1.2. Notes published in spanish, french and english newspapers 

The spanish newspaper El País was the european newspaper that gave more coverage 

to the results  of the election in  Mexico  (See Table No. 5.  Summary of notes published in 

european  newspapers).  It  assigned  41  notes,  with  the  higher  number  (3)  corresponding  to 

september  6th,  the day when the  TRIFE declared  that  Calderon was the next  president  of 

Mexico. It is also notable that 17 of the 41 notes were published in july, 18 on august and six 

on september. 

For its  part  Le Monde from France published 16 notes.  In this  case is  notable  the 

balance in the notes, with 6 about Lopez Obrador and seven for Calderon, and the highest 

number of notes (two) was registered on july 8th, august 24th. and september 7th..7 

The english newspaper The Times published seven notes, two on july 4th., one on the 

6th. and 7th of july, two on the 1st. and 7th. of august, and the last one on september 6th. Of all 

of this notes is notable that the theme given more importance was the results of the election 

with 5 notes and Calderón was the key character on 6 notes. 

Table No. 5. Summary of notes published in european newspapers

Newspapers/

Categories.

El País Le Monde The

Times

Total

Number of notes 41 16 7 64

7 It’s important to remember the difference in hours for the publication of notes in european newspapers. 

1

58

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



Lopez Obrador 29 6 1 36

Calderon 4 7 6 17

6.2. News in the telegiornales of italian television

The Istituto per lo Studio dell’ Innovazione nei Media e per la Multimedialita8 (ISIMM 

Ricerche S.R.L.), in Perugia conducts a daily computarized registry of seven news programs –

telegiornali-  (Tg1,  Tg2, Tg3, Tg4,  Tg5, Studio Aperto,  Tg La 7) that  belong to television 

channels Rai1, Rai2, Rai3, Rete4, Canale 5, Italian 1, La7 and MTV Italy. Its registry is part of 

a  government  action  whose purpose  is  to  reveal  the  way that  italian  televisión  shows the 

different political actors and themes in Italy in the telegiornali. 

From the general daily computarized registry of the news, the information about the 

results of the mexican election was selected and organized, in particular news dealing with the 

postelection conflict.9 The only limit was the fact that the analitical category only offered two 

elements of data, the name of the main contenders and the denomination of the presidential 

elections in México. 

Nonetheless, the data that follows is significant because it represents the presence, or 

better yet, the absence of mexican politics in Italy, of one of the most important events in the 

last 20 years after the controversial results of 1988, and that is the post election incidents that 

took place in México, in the period from july 3rd. to September 6th. 

According to the data shown in Table No. 6 post election results of Mexico in italian 

television, the character that got the most coverage in terms of time in the italian telegiornale 

was Andres Manuel Lopez Obrador, with a total time of 12 minutes 52 seconds, in contrast 

Felipe de Jesus Calderon Hinojosa received a total of 10 minutes 16 seconds. That is to say, 

that in terms of audience, the biggest political conflict that  Mexico has had, only got a litte 

more than 23 minutes in 66 days from both contenders, which means that between the two of 

them they had a daily exposure of almost three minutes. And we are talking about all the news 

gathered from the seven telegiornale with the biggest audiences in Italy, in the main channels 

and  the  complete  daily  schedule.  That  is,  the  result  is  a  lack  of  interest  from those  that 

determine the daily news agenda. 

Now let´s see which telegiornal and channel gave more attention to each candidate. Tg 

5 (Canale 5-private) gave Lopez Obrador the fabulous amount of 3 minutes and 43 seconds. It 

8 The ISIMM (www.isimm.it) is an official organization that belongs to the italian government and it operates under the italian laws through 
the Authority for the guarantee of Public Communication (AGCOM- www.agcom.it).
9 I´m grateful for the collaboration for this investigation of the personnel of ISSMM, especially Simona and Marina Moretti.

1

59

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

http://www.isimm.it/


was also Tg 5 (Canale 5) which gave Calderon 3 minutes y 09 seconds. It is very meaningful 

that this telegiornale only gave its attention to the news between july 3rd. and 6th., when the 

results of the election were uncertain. After the last date, neither candidate is mentioned again, 

even when Calderon is declared as the winner by the TRIFE.

Table No. 6. Post election results from Mexico in italian television networks. 

NETWORK CHANNEL NEWS 

PROGRAM

TiME

AMLO

TiME

Calderon
Rai Rai 1 Tg 1 1’ 37’’ 1’ 28’’

Rai 2 Tg 2 0’ 09’’ 0’ 08’’
Rai 3 Tg 3 1’ 29’’ 0. 42’’

Rai News 2410 2’45’’ 2’ 42’’
Mediaset Rete 4 Tg 4 0’ 00’’ 0’ 00’’

Canale 5 Tg 5 3’ 43’’ 3’ 09’’
Italia 1 Studio Aperto 0’ 00’’ 0’ 00’’

MTV Italia La 7 Tg L 7 and
MTV FLASH

3’ 09’ 2’ 07’’

Total coverage 
time

12’ 52’’ 10’ 16’’

In this  sense,  the news about  Calderon becoming the next president  of Mexico,  on 

september  6th.  was  only  broadcasted  by  Rai  News24  (Rai  3)  with  seven  seconds  in  four 

segments  -28 seconds all  day-.  That  is  to  say only  the  mention  of  Felipe  Calderon being 

officially the new president of Mexico plus a couple of words. Also it must be admitted that in 

terms of news both electronic and in print, for Italy the war on Lebanon was more important in 

the  period  covered,  because there  are  bigger  concerns  for  geopolitical,  cultural  and ethnic 

reasons.  News  of  the  conflict  in  Lebanon,  Israel´s involvement  in  the  conflict  and  the 

statements of the main political leaders of Italy, took a lot of pages and time in the chosen 

newspapers and telegiornale.

7. Discussion.

As various authors point out (Cfr: Wolton, 1998; Gauthier, 1998; Martín Serrano, 1986, 

among others), electoral processes are the thermomether of the political life of a country and 

have  a  reflective  impact  con  mass  media.  Even more  when globalization  brings  countries 

closer and the important events of a nation are immediately spread to the world public sphere. 

Thus the effects of political, economical and social movements of certain latin american 

countries have generated diverse reactions in internacional financial markets, as was the case 
10 RaiNew24 has few newscasts with the characteristics of a story or article and its main broadcasts are musical. 

1

60

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



of the so-called effect Tequila from Mexico, the political-economical problems of Argentina, 

or the financial imbalance in Brazil and the speculations that generated the arrival to power of 

“Lula” or his recent reelection. 

If we compare this canvas with the “news downpour” of the different newspapers and 

newsprograms of mexican television, it largely explains why for the italians the political life of 

Mexico is as distant as the knowledge that they have of our soccer or food, to use a cultural 

element that both countries feel so passionate about. Being judicious we have to admit that 

there is little proximity between both countries in political, economical and cultural terms, even 

though the political and media models of both countries have certain similarities. 

This is shown in the fact that the segment of the telegiornali with more time for either 

of the two candidates was of 20 seconds for Lopez Obrador in ‘MVS Flash’ on july 2nd. and 

the 3rd. (five news between both days with that length). And for Calderon the longest length of 

a newsnote was of 17 seconds and was broadcasted on channel ‘La 7’ the 5th of september 

when he was announced as the winner; it could be concluded that the italian viewers had little 

chance to be informed about the events related to the political-electoral outcome in  Mexico 

even if  he was interested,  but the data also shows that in the marketing logic of public or 

private television, this event (the postelectoral conflict) was deemed of little interest for the 

italian audiences after the first results of the election (september 3rd. to 6th.). So it is important 

to emphasize that television as a mass media instrument influences in a decisive manner the 

constructions of the collective imaginary,  even more for its particular technological aspect, 

because television creates a more different and open field vision about the daily vision of the 

individuals (Wolton, 1998). 

This confirms that for news organization, both in print and television,  european and 

italian, the expectations that the candidacy of Lopez Obrador for president had raised were the 

reason for the attention to the election results, because the attention was focused, in particular 

in the telegiornali, in the dates closest to the results offered by the IFE. Also it is neccesary to 

point out that a private channel from the Mediaset network, belonging to the Berlusconi group, 

was the one that devoted more attention to both characters, Lopez Obrador and Calderon. 

Any conclusion that could be given in this respect would be mere spectulation, because 

it  would  imply  having  a  deeper  knowledge  of  the  context  of  the  political  agenda  of  that 

television network. What it is evident is the lack of interest of the government network (Rai) in 

the follow up to the news after the announcement of the initial results; that is, the period after 

the 6th of july when there was uncertainty about the results and both candidates had declared 

themselves as the winner and next president of  Mexico. This is in contrast with the scarse 

1

61

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



attention give by newspapers, particularly  La Repubblica, to the massive gatherings carried 

out by Lopez Obrador in Zocalo in Mexico City. 

Of all the other european newspapers,  El País stands out with the biggest number of 

published  notes  (41).  The  former  could  be  explained  given  the  commercial,  political  and 

cultural relations between the two countries, as well as the historical ones. Another notorious 

aspect in the notes published by the prestigious spanish newspaper occurred toward the end of 

the process, when on september 3rd. and editorial appeared with a clear criticism toward López 

Obrador  and  his  last  actions  by  which  he  condemned  the  electoral  process  and  the 

corresponding institutions. 

In the case of Le Monde, it is important to emphasize that this newspaper gathered the 

opinions of various mexican citizens about the post electoral theme, thus the higher number of 

notes (with three and two notes with four and five sources respectively). It is notorious that the 

theme  that  was  considered  as  important  in  the  case  of  the  spanish,  french  and  english 

newspapers was the electoral results with five notes and the main character with six notes was 

Calderon. 

Despite  Mexico� s  efforts  to  gain  a  better  position  in  the  international  context,  the 

presence of political events in the international pages of newspapers and television screens it� s 

still very weak. For the case of the present investigation, there is a possible discussion of the 

notion that  the stereotypes  of  Latinamerican  politics  still  prevail  in  the imagination  of the 

italian  public.  This  demostrates  the  validity  of Thompson’s  concept,  that  states  that  "mass 

communications  is always  a contextualized social  phenomenom: it  is  always  part  of social 

contexts in different forms of structures that also have an structural impact on communicative 

acts" (1993, p. 26). 

As  such,  for  italian  audiences  the  political  mexican  scene  is  very  foreign  to  their 

inmediate context, and for the common italian, french, english, and in a sense spanish citizen, 

Mexico is an � exotic�  and far away country and only very dramatic or unusual events deserve 

space in the pages of the newspapers; a confirmation of this judgement would be the attention 

given in an italian newspaper to the rescue of mexican castaways.11

In  this  sense the  mexican  political  system is  still  very unfamiliar  with global  mass 

strategies. Its exercise as a political act has circumscribed itself to the local territory, when the 

condition of political communications implies the construction of messages that can trascend 

geographical borders (Lujambio, 2000). This corroborates the importance of electronic media, 

11 An example of this would be the three quarters of a page given to the account of the rescue of mexican castaways in La Repubblica, when 
this same newspaper only gave half a page to the postelectoral events in Mexico in the analyzed period. But still it must be taken into account 
that it was also the newspaper that gave more coverage in general to the event. 

1

62

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



its immediacy, coverage and high impact in captive audiences that can convert the scene of 

political  communications  in  the  main  tool  for  developing  long  term political  strategies  in 

processes such as elections, no matter the nationalities or ubication of the audience (Lazzeri, 

1992). 

Referencial sources.

1. Autoritá per le Garanzie nelle Comunicazioni  (http://www.agcom.it/rel_06/presentazione.pdf 

consulted the 10th. of october of   2006).

2. Berelson, B. (s/f.) Análisis de contenido, Herbasa, Mexico. 

3. Castronovo, V., Giacheri Fossati,  L. e Tranfaglia, N. (1979)  La Stampa italiana nell’ eta  

liberale, Laterza, Italy. 

4. Castronovo, V (1987) La Stampa 1867-1925, Franco Angeli Libri, SRL., Italy, 

5. Ecco, U. (2001). Apocalípticos e integrados, Lumen y TusQuets, Spain.

6. Gaeta, G. (1966). Storia dil Giornalismo Italiano, Francesco Vallardi, Voll. II, Italy.

7. Gauthier, G.; Gossselin, A. y Mouchon, J. (1998) Comunicación y política, Gedisa, Spain.

8. Grasso, A. (1992) Storia della televisione italiana, Garzanti, Italy.

9. Hallin,  Daniel  C.  (2004)  "Media,  Political  Power  and Democratization  in  Mexico,"  in 

James Currant and Myung-Jin Park (Eds.),  De-Westernizing Media Studies,  Routledge), 

England.

10. Krippendorff, K. (1990) Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica, Paidós, 

Spain.

11. Lazzeri, Ch. (1992) Los signos del poder: ensayo sobre la política de Pascal in Teoría política  

y comunicación from Labarriere, J.L. et al, Gedisa, 1ª. edition, Spain, 19-91.

12. Lawson,  Ch.  (2000)  Building  the  Fourth  Power.  Democratization  and  the  rise,  The 

University of California Press, USA.

13. Lozano  Rendón,  J.C.  (2001)  Espectacularizaciòn  de  la  cobertura  informativa  de  las 

elecciones  mexicanas  a  la  presidencia  in  Comunicación  y  Sociedad,  Facultad  de 

Comunicación, Universidad de Navarra, Spain.

14. Lujambio, A. (2000) El poder compartido. Un ensayo sobre la democratización mexicana, 

Océano, Mexico.

15. McCombs,  M.  E.  and  Shaw,  D.L.  (1972).The  agenda-setting  function  of  mass  media. 

Public Opinion Quarterly, 36, U.S.A., 176-187. 

1

63

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65



16. ______________ and Evatt, D. (1995). Issues and attributes: exploring a new dimension in 

agenda setting, Comunicación y sociedad, I, 1, U.S.A., 7-32. 

17. ______________ and Bell, T. (1996). The agenda setting role of mass communication in 

Salwen, M. and Stacks. D. An integrated approach to communication theory and research,  

Erlbaum, Mahwah, U.S.A., 93-110.

18. ______________ and Reynolds, A. (2002). News influence on our pictures of the world. 

En  J.  Bryant  y  D.  Zillmann  (Eds.).  Media  effects.  Advances  in  theory  and  research, 

Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, U.S.A., 1-18

19. Mancini, P. (2004) Il Sistema fragile. I mass media in Italia tra politica e mercato, Carocci, 

Italy.

20. Mancini,  P.  (1982) Personaggi  e  azioni  del  telegiornale  in  La  distinzione  tra  notizia  e 

commento  nel  telegiornale.  Dati  per  la  verifica  dei  programmi  transmessi  1981,  Rai, 

Radiotelevisione italiana, Vol. 38, Italy, 33-97.

21. Martín Serrano, M. (1986)  La producción de comunicación social,  Alianza Universidad, 

Spain. 

22. Monde, Le.  (www.lemonde.fr/med/article/0,1-0@2-3386,36-261404,0.html/  consulted the 

15th of december of 2006).

23. Monteleone, F. (1992) Storia della radio e della televisione in Italia, Saggi Marsilio, Italy.

24. Murialdi, P. Tranfagli, N., et al. (1976).  La stampa italiana del neocapitalismo, Laterza, 

Vol V, Italy.

25. Murialdi,  P.  (1978)  Giornali,  in  Tranfagli,  N.,  Fabio  N.,  Levra,  U.  Il  mondo 

contemporaneo, Storia d’ Italia, Tomo II, Nuova Italia, Italy, 515-548.

26. Murialdi,  P.  (1984)  Breve  storia  del  Corriere  della  Sera  e  de  La  Reppubblica  in  La 

Fabbrica delle Notizie from Buzzi, C., Franco Angeli, Italy,  15-44.

27. País,  El.  (http://www.elpais.com/corporativos/elpais/elpais.html Connsulted  the  15h  of 

decembrer of 2006).

28. Pérez del Toro, L. (1984) La prensa de prestigio en la Comunidad Económica Europea, 

Mitre, Spain.

29. Reese, S. D., Gandy, O. H. and Grant, A. E. (2001). Framing public life. Perspectives on 

media and our understanding of the social world. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, 

U.S.A. 

30. Rogers, E.M. and Dearing, J.W. (1988). Agenda setting research: where has it been, Where 

is it going? in J.A. Anderson, Communication Yearbook, 11, Sage, U.S.A., 555-594.

31. Sartori, G. (1999). Homo Videns. La sociedad teledirigida, Taurus, Mexico.

2

64

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

http://www.elpais.com/corporativos/elpais/elpais.html


32. Scheufele, D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49 

(1), U.S.A., 103-122. 

33. ___________.  (2000).  Agenda-setting,  priming  and  framing  revisited:  another  look  at 

cognitive effects of political communication.  Mass Communication and Society, 3 (2-3), 

U.S.A., 297-316. 

34. Shaw, D.L. and McCombs, M. (1977). The emergence of American political issues, West, 

U.S.A.

35. _________  and  Martin,  S.E.  (1992).  The  function  of  mass  media  agenda  setting, 

Journalims Quartely, 69, U.S.A., 902-920.

36. Talamo, G. (1978) Il Messaggero e la sua citta (1878-1918), Monnier, Vol. I, Italy.

37. Tranfagli, N., Fabio N., Levra, U., (1978) Il mondo contemporaneo, Storia d’ Italia. Tomo 

II, Nuova Italia, Italy. 

38. Thompson, J. (1993) Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la  

comunicación de masas, Universidad Autónoma Metropolitana- Xochimilco, Mexico.

39. Wolton,  D.  (1998) La  comunicación  política:  construcción  de  un  modelo  in  El  nuevo 

espacio público from Ferry, J-M.; Wolton, D., Gedisa, Spain,  28-46.

* El Dr. Manuel Ortiz Marín, de nacionalidad mexicana, es maestro de la Facultad de Ciencias 
Humanas en la Universidad Autónoma de Baja California.

Como citar según Formato ISO 690-2 (Artículos de revistas electrónicas):
Ortiz Marín, M. Mexican elections coverage in the European media. Global Media Journal [en línea] 
2008 5 (009): [fecha de consulta: 31 de junio de 2008] Disponible en: 
http://gmje.mty.itesm.mx/primavera_2008.html

2

65

Global Media Journal México, Volumen 5, Número 9, Pp. 45-65

Adriana
Texto escrito a máquina
Fecha de recepción: 01 de diciembre de 2007
Fecha de aceptación: 28 de enero de 2008





