Work, Youth Subjectivities and Digital Culture. Some Experiences of Young People from Tijuana
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-5Keywords:
work, subjectivities, digital literacy, digital culture, youth of Tijuana, MexicoAbstract
This article analyzes the consequences of the incorporation of communicatives technologies in the youth dynamics of use that comprise some work scenarios, that derive in figures like social media content managers, or youtubers. In particular, from some stories of young people in Tijuana about their social uses of the internet, computers and mobile phones obtained through interviews, the leisure and work logics that converge in this scenarios are related to think about their scope in terms of life project, social mobility and well-being.
Downloads
References
Agamben, G. (2015). ¿Qué es un dispositivo? Barcelona: Anagrama.
Alba, D. (2017). The Hidden Laborers Training AI to Keep Ads Off Hateful YouTube Videos. Wired, 21 de abril de 2017, en https://www.wired.com/2017/04/zerochaos-google-ads-quality-raters/.
Asociación de Internet MX (2017). 13 Estudio sobre los Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2017. Ciudad de México: Asociación de Internet MX.
Avalos, J. M. (2011). Transmedialidad y cultura de participación en los usuarios jóvenes de Internet de Tijuana. Virtualis, 4, 45-65.
Avalos, J. M. (2015). Numeralia sobre la condición juvenil contemporánea. En J. Valenzuela (coord.), El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles (pp. 471-496). Ciudad de México: Gedisa/El Colegio de la Frontera Norte.
Avalos, J. M. (en prensa). Experiencias juveniles y cultura digital: usos de tecnologías comunicativas entre jóvenes de la región fronteriza de Tijuana. En G. Alonso (coord.), Jóvenes, dispositivos electrónicos e (hiper)comunicación digital. Usos y efectos socioculturales de las e-TIC (pp. 217-245). Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Carballar, C. (2018). “Yo soy mi propio jefe”. Un análisis de las identidades flexibles de los jóvenes freelancers informacionales. En E. Pérez (coord.), Entre la oportunidad y la precariedad. Jóvenes y mercados de trabajo en México (pp. 233-252). Ciudad de México: UNAM.
Castells, M., Caraca, J. y Cardoso, G. (2012). The Cultures of the Economic Crisis: An Introduction. En M. Castells, J. Caraca y G. Cardoso (Eds.), Aftermath. The Cultures of the Economic Crisis (1-14). Oxford, Inglaterra: Oxford University Press.
Fuchs, C. (2014). Social Media. A Critical Introduction. London: Sage.
Furlong, A. (2009). Reconceptualizing youth and young adulthood. En A. Furlong (Ed.). Handbook of Youth and Young Adulthood (pp. 1-2). Nueva York: Routledge.
García Canclini, N. (2012). Introducción. De la cultura postindustrial a las estrategias de los jóvenes. En N. García Canclini, F. Cruces y M. Urteaga (Eds.), Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales (pp. 3-24). Madrid: Ariel/Fundación Telefónica/Universidad Autónoma Metropolitana.
Guevara, P. y Londoño, J. (2016). ¿Sabe usted qué es un booktuber? El País, 31 de enero de 2016, en http://www.elpais.com.co/entretenimiento/cultura/sabe-usted-que-es-un-booktuber.html.
INEGI (2016). Estadísticas a propósito del Día Internacional de la Juventud 2016. Aguascalientes, México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), en http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2016/juventud2016_0.pdf.
INEGI (2017). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo. Ciudad de México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI).
ITU (2012). Impact of the Broadband on the Economy. Ginebra, Suiza: International Telecommunications Union (ITU), en https://www.itu.int/ITU-D/treg/broadband/ITU-BB-Reports_Impact-of-Broadband-on-the-Economy.pdf.
Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.
Martínez, T. y Valdelamar, J. (2016). Jóvenes de 20 a 29 años con más desempleo en 11 años. El Financiero, 29 de junio de 2016, en http://www.elfinanciero.com.mx/economia/jovenes-de-20-a-29-anos-con-mas-desempleo-en-11-anos.html.
Mezzadra, S. y Neilson, B. (2017). La frontera como método. Madrid: Traficantes de Sueños.
Oxfam (2017). Una economía para el 99%. Oxford: Oxfam Internacional.
Reguillo, R. (2010). La condición juvenil en el México contemporáneo: biografías, incertidumbres y lugares. En R. Reguillo (Ed.), Los jóvenes en México (pp. 395-429). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Ruiz, R. (2014). ‘Booktubers’, ¿los nuevos críticos? El País, 22 de septiembre de 2014, en https://cultura.elpais.com/cultura/2014/09/17/babelia/1410951299_715299.html.
Scolari, C. (2017). Entre libros y pantallas: los booktubers. En G. Orozco (coord.), Gestión y consumo de contenidos digitales. Nuevos modelos (pp. 15-28). Ciudad de México: Tintable.
Sin Embargo (2017). Los nuevos profesionistas en México ganan entre 3 y 8 mil pesos mensuales, revela encuesta nacional. Sin Embargo, 22 de junio de 2017, en http://www.sinembargo.mx/22-06-2017/3246452.
Stokel, C. (2016). Inside the 'University of YouTube' where children are transformed into YouTubers. Wired, 8 de septiembre de 2016, en http://www.wired.co.uk/article/become-youtuber-2btube.
The Economist (2000). From dot.com to dot.bomb. The Economist, 29 de junio de 2000, en http://www.economist.com/node/2807.
The Economist (2014a). Technology isn´t working. The Economist, 4 de octubre de 2014, en http://www.economist.com/news/special-report/21621237-digital-revolution-has-yet-fulfil-its-promise-higher-productivity-and-better.
The Economist (2014b). Wealth without workers, workers without wealth. The Economist, 4 de octubre de 2014, en http://www.economist.com/node/21621800.
The Economist (2016). How Facebook became an advertising behemoth. The Economist, 8 de abril de 2016, en http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2016/04/economist-explains-4.
The Economist (2017). Labour is right—Karl Marx has a lot to teach today’s politicians. The Economist, 11 de mayo de 2017, en http://www.economist.com/news/britain/21721916-shadow-chancellors-comment-provoked-scorn-yet-marx-becomes-more-relevant-day-labour?zid=309&ah=80dcf288b8561b012f603b9fd9577f0e.
Utley, N. (en prensa). Con la familia en el bolsillo. Efectos cotidianos del proceso de domesticación de las TIC en el ámbito familiar. En G. Alonso (coord.), Jóvenes, dispositivos electrónicos e (hiper)comunicación digital. Usos y efectos socioculturales de las e-TIC (pp. 171-188). Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte.
van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Vaydhyanathan, S. (2011). The Googlization of Everything: (And Why We Should Worry). Berkeley: University of California Press.
We Are Social (2017). 2017 Digital Yearbook, Londres: We Are Social.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.