Formación de capital social en democracia. Sociedad civil y modelos comunicativos

Authors

  • Francisco López Cantos Universidad Jaume I de Castellón

Keywords:

democratic systems, civil society, community media, social development, third communicative sector

Abstract

The text checks the fundamental concepts which our current models of democracy are based and the difficulties they present, as well the diverse theoretical proposed solutions. From it, there is analyzed the emergency opportunity of a new social actor, the Third Communicative Sector, in offer of integration initiatives and creation synergies and, in conclusion, to allow formation of social capital to advance with efficiency in current models of democratic to adapt them to new and complex contemporary realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcaraz, R. (1994). Información y poder. De Prometeo a Hal 9000. Alicante: Instituto de Cultura “Juan Gil-Albert”. Bauman, Z. (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa.

Dahl, R. A. (2002). La democracia y sus críticos. Barcelona: Paidós.

Fukuyama, F. (2004). La construcción del estado. Barcelona: Ediciones B.

Giddens, A. (2001). La tercera vía y sus críticos. Madrid: Taurus.

Guillaumet, J. (2003). Història del periodisme. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona; Castellón: Universidad Jaume I; Barcelona: Universidad Pompeu Fabra; Valencia: Universidad de Valencia.

Held, D. (2001). Modelos de democracia. Madrid: Alianza.

Herrera, G. M. (1998). El Tercer Sector en los sistemas de Bienestar Social. Valencia: Tirant Lo Blanc.

Izusquiza, I. (1990). La sociedad sin hombres. Niklas Luhmann o la teoría como escándalo. Barcelona: Anthropos.

Kaldor, M. (2005). La sociedad civil global. Una respuesta a la guerra. Barcelona: Tusquets.

Salomón, Lester M. (1999). Global Civil Society: Dimensions of the Nonprofit Sector. Johns Hopkins Center for Civil Society Studies. Baltimore: John Hopkins University.

Lipovetsky G. (2002). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Mattelard, A. (1993). La comunicación-mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. París: Fundesco.

Mattelard, A. (1998). La mundialización de la comunicación. Barcelona: Paidós.

Meluci, A. (1994). ¿Qué hay de nuevo en los nuevos movimientos sociales?. Laraña, E. y Gusfield J. Los nuevos movimientos sociales, 119-149. De la ideología a la identidad. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Rodríguez, J. M. (coord.) (2001). Experiencias prácticas de desarrollo local. 19 casos de dinamización socioeconómica en ámbitos locales. Barcelona: Bayer Hnos.

Rossi-Landi, F. (1997). Il linguaggo come lavoro e come mercato. Méndez Rubio, A. Encrucijadas. Elementos de crítica de la cultura. Madrid: Cátedra.

Sevilla, S. (2000). Crítica, historia y política. Madrid: Cátedra.

Vázquez, A. (1999). La política de desarrollo local en Europa. VV.AA. Manual de desarrollo local. Gijón: Trea.

Villafañé, J., Bustamante, E. y Prado, E. (1987). Fabricar noticias. Las rutinas productivas en radio y televisión. Barcelona: Mitre.

Virilo, P. (1995): “Política de la desaparición”, en Letra Internacional, nº 39.

Published

2006-11-30

How to Cite

Cantos, F. L. (2006). Formación de capital social en democracia. Sociedad civil y modelos comunicativos. Global Media Journal México, 3(6), 130–146. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/103

Issue

Section

Articles