Formación de capital social en democracia. Sociedad civil y modelos comunicativos
Keywords:
democratic systems, civil society, community media, social development, third communicative sectorAbstract
The text checks the fundamental concepts which our current models of democracy are based and the difficulties they present, as well the diverse theoretical proposed solutions. From it, there is analyzed the emergency opportunity of a new social actor, the Third Communicative Sector, in offer of integration initiatives and creation synergies and, in conclusion, to allow formation of social capital to advance with efficiency in current models of democratic to adapt them to new and complex contemporary realities.
Downloads
References
Alcaraz, R. (1994). Información y poder. De Prometeo a Hal 9000. Alicante: Instituto de Cultura “Juan Gil-Albert”. Bauman, Z. (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa.
Dahl, R. A. (2002). La democracia y sus críticos. Barcelona: Paidós.
Fukuyama, F. (2004). La construcción del estado. Barcelona: Ediciones B.
Giddens, A. (2001). La tercera vía y sus críticos. Madrid: Taurus.
Guillaumet, J. (2003). Història del periodisme. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona; Castellón: Universidad Jaume I; Barcelona: Universidad Pompeu Fabra; Valencia: Universidad de Valencia.
Held, D. (2001). Modelos de democracia. Madrid: Alianza.
Herrera, G. M. (1998). El Tercer Sector en los sistemas de Bienestar Social. Valencia: Tirant Lo Blanc.
Izusquiza, I. (1990). La sociedad sin hombres. Niklas Luhmann o la teoría como escándalo. Barcelona: Anthropos.
Kaldor, M. (2005). La sociedad civil global. Una respuesta a la guerra. Barcelona: Tusquets.
Salomón, Lester M. (1999). Global Civil Society: Dimensions of the Nonprofit Sector. Johns Hopkins Center for Civil Society Studies. Baltimore: John Hopkins University.
Lipovetsky G. (2002). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
Mattelard, A. (1993). La comunicación-mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. París: Fundesco.
Mattelard, A. (1998). La mundialización de la comunicación. Barcelona: Paidós.
Meluci, A. (1994). ¿Qué hay de nuevo en los nuevos movimientos sociales?. Laraña, E. y Gusfield J. Los nuevos movimientos sociales, 119-149. De la ideología a la identidad. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Rodríguez, J. M. (coord.) (2001). Experiencias prácticas de desarrollo local. 19 casos de dinamización socioeconómica en ámbitos locales. Barcelona: Bayer Hnos.
Rossi-Landi, F. (1997). Il linguaggo come lavoro e come mercato. Méndez Rubio, A. Encrucijadas. Elementos de crítica de la cultura. Madrid: Cátedra.
Sevilla, S. (2000). Crítica, historia y política. Madrid: Cátedra.
Vázquez, A. (1999). La política de desarrollo local en Europa. VV.AA. Manual de desarrollo local. Gijón: Trea.
Villafañé, J., Bustamante, E. y Prado, E. (1987). Fabricar noticias. Las rutinas productivas en radio y televisión. Barcelona: Mitre.
Virilo, P. (1995): “Política de la desaparición”, en Letra Internacional, nº 39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.