Los blogs: perspectivas individuales en el espacio público
Keywords:
journalism, weblogs, debate, public sphere, political communicationsAbstract
This article analyzes the weblog`s influence on the space public and political communication from the normative theory of Jürgen Habermas. Besides we do a question to ourselves: how does it affect the phenomenon blog to the intellectual dimension of the journalism as interpretation of the reality? The text attempts to outline the nature of the new public sphere in the context of the network society. Our hypothesis is that the weblogs can stimulate the rational discourse demanded by public opinion and, therefore, democracy. The importance of the Blogosfera resides in his aptitude to enrich the debate with multiple and not elitist points of view. An easier access to the public space democratizes the debate, but it does not guarantee the quality of the opinions. Even there are authors who denounce the false plurality of Internet. This one is the challenge that Internet raises to the journalism in his intermediary's role. As an explosion of individual interpretations, the blogosfera favors a more personal treatment of the information.
Downloads
References
Almiron Roig, N. Los valores del periodismo en la convergencia digital: vivic journalism y quinto poder. Revista Latina de Comunicación Social [revista electrónica], 61. Universidad de La Laguna. Disponible en http://www.ull.es/publicaciones/latina/200609Almiron.pdf
Berganza, R. (2000). Comunicación, opinión pública y prensa en la sociología de Robert E. Park. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Echeverría, J. (1999). Internet y el periodismo electrónico. Sala de Prensa [Revista electrónica], 1 (1). Disponible en: http://www.saladeprensa.org/art08.htm
Elizalde, L. H. Comunicación de masas y espacio público en Habermas. Funciones, patologías y efectos del periodismo, la publicidad y las relaciones públicas sobre la sociedad moderna. Buenos Aires: Universidad Austral.
Gitlin, T. (2005). Enfermos de información. De cómo el torrente mediático está saturando nuestras vidas. Barcelona: Paidós.
Habermas, J. (2002). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Barcelona: G. Gili.
Innerarity, D. (1990). Dialéctica de la Modernidad. Madrid: Rialp.
Innerarity, D. (2004). La sociedad invisible. Madrid: Espasa.
James, J. (1995). Prólogo a Retrato de una dama. Madrid: Alianza.
McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Orihuela, J. L. (2004). Los weblogs: de la revolución a la consolidación. Chasqui [revista electrónica], núm 85. Disponible en: http://www.comunica.org/chasqui/index.html
Ramonet, I. (2003). El quinto poder. Le Monde Diplomatique [edición electrónica], octubre 2003. Disponible en: http://www.rebelion.org/medios/031017ramonet.htm
Sunstein, C. R. (2003). República.com. Internet, democracia y libertad. Barcelona: Paidós.
Thompson, J. B. (1998). Los media y la Modernidad: una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Wolton, D. (1999). Sobre la comunicación. Madrid: Acento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.