El tratamiento informativo de la inmigración en la prensa y la televisión española. Una aproximación empírica desde la teoría del Framing
Keywords:
inmigration, content analysis, TV news, press, theory of framingAbstract
Presents the results of a content’s analysis about the handling of immigration’s information in Spanish press and TV news, according to the role of media in the formation of stereotypes and prejudiced attitudes toward immigrants. This work is based in the famous Theory of Framing. Data was obtained between January and June of the year 2004, reviewing a complete week (randomly constructed) of TV’s informative prime time (TVE1, Antena 3, and Tele 5), and newspapers (El País, El Mundo, ABC, and La Razón), getting a total of 458 analysis units. Results show that most of the news refer to negative aspects, highlighting the news frame that links delinquency with immigration. Furthermore, news emphasizing this frame received a more privileged position. Also, TV tends to be more sensationalist in its information. Finally, a reflection is made about cognitive consequences of this practice, considering that this privileged position of negative news about immigration makes it more visible, converting a social process into a problem for public opinion.
Downloads
References
Basabe, N., Zlobina, A. y Páez, D. (2004). Integración socio-cultural y adaptación psicológica de los inmigrantes extranjeros en el País Vasco. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
Cea D’Ancona, M. A. (2004). La activación de la xenofobia en España. ¿Qué miden las encuestas. Madrid: CIS-Siglo XXI.
Dearing, J. W. y Rogers, E. M. (1996). Agenda setting. Thousand Oaks, CA: Sage.
de Vreese, C. H. (2003). Framing Europe. Television news and European integration. Amsterdam: Aksant.
Dí ez Nicolás, J. (1999). Los españoles y la inmigración. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, IMSERSO.
Díez Nicolás, J. (2001). Actitudes hacia los inmigrantes. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, IMSERSO.
Entman, R. (1993). Framing: toward a clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication , 43 , 51-58.
Igartua, J. J. y Humanes, M. L. (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Madrid: Síntesis.
Igartua, J. J., Humanes, M. L., Muñiz, C., Cheng, L., Mellado, C., Medina, E. y Erazo, M. A. (2004). Tratamiento informativo de la inmigración en la prensa española y opinión pública. Comunicación presentada en el VII Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación . La Plata (Argentina), 11 -16 de octubre.
Igartua, J. J. y Muñiz, C. (2004). Encuadres noticiosos e inmigración. Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 16, 87-104.
Igartua, J. J., Muñiz, C. y Cheng, L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones , 17 (en prensa).
Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? How television frames political issues . Chicago: The University of Chicago Press.
McCombs, M. E. y Reynolds, A. (2002). News influence on our pictures of the world. En J. Bryant y D. Zillmann (Eds.), Media effects. Advances in theory and research (pp. 1-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
McCombs, M. E. y Shaw, D.L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36, 176-187.
Milburn, M. A. y McGrail, A. B. (1992). The dramatic presentation of news and its effects on cognitive complexity. Political Psychology , 13 (4), 613-632.
Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
Pérez-Díaz, V., Álvarez-Miranda, B. y González-Enríquez, C. (2001). España ante la inmigración. Barcelona: Fundación La Caixa.
Perse, E. M. (2001). Media effects and society. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Ramos de Oliveira, D., Techio, E. M., Páez, D. y Herranz, K. (2005). Factores predictores de las actitudes ante la inmigración. Revista de Psicología Social, 20 (1), 19-37.
Reese, S. D., Gandy, O. H. y Grant, A. E. (2001). Framing public life. Perspectives on media and our understanding of the social world . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Semetko, H. A. y Valkenburg, P. (2000). Framing European politics: a content analysis of press and television news. Journal of Communication , 2, 93-109.
Scheufele, D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication , 49 (1), 103-122.
Scheufele, D. (2000). Agenda-setting, priming and framing revisited: another look at cognitive effects of political communication. Mass Communication and Society, 3 (2-3) , 297-316.
Tankard, J. W. (2001). The empirical approach to the study of media framing. En S. D. Reese, O. H. Gandy y A. E. Grant (Eds.), Framing public life. Perspectives on media and our understanding of the social world (pp. 95-106). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
van Dijk, T. A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós.
van Dijk, T. A. (2003). Dominación étnica y racismo discursivo en España y América Latina. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.