Tres criterios para evaluar la calidad informativa en Internet: credibilidad, cobertura, novedad

Authors

  • Gloria Gómez Diago Universidad de Vigo

Keywords:

communication, Internet, consumption, information quality

Abstract

Internet speeds up communication and consumption design, maybe that’s why libraries, associations and professionals publish in the net texts or web documents that pick up criterions to evaluate the quality of web communication. This text identifies and defines three criterions for evaluating the capacity of web documents to satisfy informative needs of users. The objective is to provide indicators (obtained from evaluation lists published on the Internet) that show us some of the communicative elements that are on consideration for measuring informative quality of websites.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baeza, Y. R. Rivera L. C. (2002). Ubicuidad y Usabilidad en la Web. Centro de Investigación de la Web. Dpto. de Ciencias de la Computación, Universidad de Chile. Disponible en: http://www.dcc.uchile.cl/~rbaeza/inf/usabilidad.html

G. Diago, G. (2004.a). La necesidad de una Perspectiva Evaluadora desde la Ciencia Comunicación.Alzado. Boletín Electrónico Sobre Comunicación, Diseño, Usabilidad y Arquitectura Web. Disponible en: http://www.alzado.org/articulo.php?id_art=326

G. Diago, G. (2004.b.). Una Perspectiva Evaluadora de Documentos Web desde la Ciencia de la Comunicación. Razón y Palabra [Revista electrónica], 40 (6). Disponible en: http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/anteriores/n40/ggomez.html

G. Diago, G. (2004.c). Información en Internet: De sustantivo a adjetivo. Criterios propuestos desde listas de evaluación para evaluar la “calidad informativa” de un documento web”. En VV. AA: Hacia nuevos espacios ciberperiodísticos (coord. Maria Luisa Otero et. al) Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital. Santiago de Compostela. ISBN:84-9750-393-7- Dep. Legal:C-2863-04

Web Content Accessibility Guidelines 2.0. W3C. World Wide Web Consortium. Disponible en: http://www.w3.org/TR/WCAG20/

Lawton H., S. (2003). Understanding Web Accessibility, en VV.AA. Constructing Accessible Website. Disponible en: http://www.macromedia.com/macromedia/accessibility/pub/acc_sites_chap01.pdf

Martí, D. / G. Diago, G. (2003). Tecnología, Contenido y Diseño. Criterios de los premios a websites. VV. AA: Interacción 2003 (coord. Pérez Cota, Manuel). IV Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador ISBN:84-932887-4-8.

Martí, D. (2004.a). El análisis semiótico de hipertextos y la evaluación de webistes. Razón y Palabra [Revista electrónica], 38 (10) Disponible en: http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/anteriores/n38/dmarti.html

Martí, D. (2004.b). Evaluaciones de revistas digitales iberoamericanas de comunicaciónen VV. AA: Hacia nuevos espacios ciberperiodísticos (coord. Maria Luisa Otero et. al) Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital. Santiago de Compostela.

Morville, P.Findability. Semantic Studios. Consultora de arquitectura de la información y experiencia de usuario. Findability.org. Disponible en: http://findability.org/

Published

2005-11-30

How to Cite

Diago, G. G. (2005). Tres criterios para evaluar la calidad informativa en Internet: credibilidad, cobertura, novedad. Global Media Journal México, 2(4), 1–11. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/118

Issue

Section

Articles