Percepciones sobre desigualdades de género en el trabajo periodístico
Keywords:
gender, inequalities, work, journalistic productionAbstract
Journalistic practices of female professionals in local media, as well as their life experiences around gender inequalities in local news production scenarios, are analyzed in the context of current debates on gender bias inequality in the media as a rights issue. Through in-depth interviews with five professional women who work in different media, we surveyed their perceptions about work and personal life, social and labor organization, and about the incorporation of the debate pertaining to equity and equal opportunities between men and women in the media. Their perception and life experiences highlight the difficulties in reconciling work and personal life; discrimination and job segregation to lower ranked positions; and the absence of a gender perspective in organizational management of journalism as well as in the production of contents as a constant in the informative workplaces.
Downloads
References
Abril, N. (1994). Las mujeres en la prensa diaria vasca. Bizkaia: Universidad del País Vasco.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Byerly, C. y Ross, K. (2006). Women and Media, A Critical Introduction. Londres: Blackwell.
Borderías, L., Carrasco, C. & Alemany, C. (1994). Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales, Barcelona: Icaria.
Chaher, S. & Santoro, S. (2010). Las palabras tienen sexo II. Herramientas para un periodismo de género. Buenos Aires: Artemisa.
Chocarro, S. (Coord.) (2007). Nosotras en el país de las comunicaciones: miradas de Mujeres. Barcelona: Icaria.
Elizalde, S. (2007). De encuentros y desencuentros. Hacia un mapa indicial del vínculo género/comunicación. Cuadernos Críticos de Comunicación y Cultura, 3, 15-40.
Fagoaga, C. & Secanella, P. (1984). Umbrales de presencia de la mujer en la prensa española. Madrid: Instituto de la Mujer.
Gallagher, M. (1979). El modo de presentar a la mujer en los medios de comunicación. París: UNESCO.
Gallagher, M. (1981). Unequal Opportunities The Case of Women and the Media. París: UNESCO.
García De Cortázar, M. & García De León, Mª A. (2000). Profesionales del periodismo. Hombres y mujeres en los medios de comunicación. Madrid: CIS.
Gallego, J. & Del Río, O. (1994). El sostre de vidre: situació sòcio-professional de les dones periodistas. Barcelona: Institut Català de la Dona
Gallego, J. (Comp.) (2002). La prensa por dentro. Producción informativa y transmisión de estereotipos de género. Barcelona: Libros de la Frontera.
Gallego J. & Altès, E. (2004). Estereotipos y roles de género en los medios de comunicación. En P. Lopez Diez (Ed.). Manual de información en género (pp.37-68). Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española e Instituto de la Mujer.
Gorlier, J. C. (2004). Comunidades narrativas. El impacto de la praxis feminista sobre la teoría social. La Plata: Ediciones al Margen.
Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Madrid: Morata.
Harding, S. (2000). ¿Existe un método feminista? En E. Bartra, (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista (pp. 9-34). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.
Laudano, C. (2010). “Visibilidad mediática de la violencia hacia las mujeres: continuidades y cambios en Argentina (1983-2009). Derecho y Ciencias Sociales, 3, 88-110.
López Diez, P. (2004). "El techo de cristal también existe en los medios". Disponible en: http://mujeres.usal.es/data/core/archivos/congresoint.doc. Recuperado: 1 de abril de 2013.
Mattelart, M. y Jordà, J. (1982). Mujeres e industrias Culturales. Barcelona: Anagrama.
Melin-Higgins, M. (2001). "Coping with Journalism: Gendered Newsroom Culture". En Jornadas de discusión sobre la construcción de los estereotipos de género en los medios de comunicación. Barcelona: UAB.
Moraes, D. (2013). “¿Por qué la Ley de Medios de Argentina es referencia fundamental para América Latina?”. Disponible en: http://alainet.org/active/61175. Recuperado 20 de junio de 2013.
Moreno Sardà, A. (2008). De qué hablamos cuando hablamos del hombre. Treinta años de crítica y alternativas al pensamiento androcéntrico. Barcelona: Icaria.
ONU (1995). IV Conferencia Mundial sobre las Mujeres. Beijing: Naciones Unidas.
Ortega, F. y Humanes, M. (2000). Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.
Papí Gálvez, N. (2008). El género entre bastidores. El caso de las periodistas de la Comunidad Valenciana. Alicante: Universidad de Alicante.
Pateman, C. (1995). El contrato sexual. Barcelona: Anthropos.
Peters, B. (2006). “Equality for Quality: Setting Standards for Women in Journalism. IFJ Survey on the Status of Woman Journalist”. Disponible en: http://www.ifj.org/assets/docs/231/007/a61e5e7-2c52b07.pdf. Recuperado: 20 de mayo de 2013.
Saítta, S. (1998). Regueros de Tinta. Buenos Aires: Sudamericana.
Scott, J. (1990). “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En J. Amelang y M. Nash (Eds.), Historia y género: las mujeres en la Europa Moderna y Contemporánea. Valencia: Alfons edicions.
Soriano, J. (2005). “La incorporación de la mujer a la profesión periodística en España: crítica a la hipótesis de la feminización”, F@ro 2. Disponible en: http://www.revistafaro.cl. Recuperado: 11 de junio de 2013.
Rovetto, F. (2013). “Estudios feministas y medios de comunicación: Avances teóricos y periodísticos en España y Argentina”, F@ro. 16. Disponible en: http://www.revistafaro.cl. Recuperado: 11 de junio de 2013.
UNESCO (2009). Instalar el equilibrio. Igualdad de género en el periodismo. Bélgica: Federación Internacional de Periodistas.
Vega Montiel, A. (2010). “Las mujeres y el derecho humano a la comunicación: su acceso y participación en la industria mediática”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 52 (208), 81-95.
Wirth, L. (2001). Breaking through the glass ceiling: Women in management. Ginebra: OIT.
Wolf, M.(1979). Sociología de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra 1982.
Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidós, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.