Percepciones sobre desigualdades de género en el trabajo periodístico

Authors

  • Florencia Rovetto Gonem CONICET

Keywords:

gender, inequalities, work, journalistic production

Abstract

Journalistic practices of female professionals in local media, as well as their life experiences around gender inequalities in local news production scenarios, are analyzed in the context of current debates on gender bias inequality in the media as a rights issue. Through in-depth interviews with five professional women who work in different media, we surveyed their perceptions about work and personal life, social and labor organization, and about the incorporation of the debate pertaining to equity and equal opportunities between men and women in the media. Their perception and life experiences highlight the difficulties in reconciling work and personal life; discrimination and job segregation to lower ranked positions; and the absence of a gender perspective in organizational management of journalism as well as in the production of contents as a constant in the informative workplaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Florencia Rovetto Gonem, CONICET

Doctora en Periodismo y Ciencias de la Comunicación, investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), profesora de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER) y de la Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina.

References

Abril, N. (1994). Las mujeres en la prensa diaria vasca. Bizkaia: Universidad del País Vasco.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Byerly, C. y Ross, K. (2006). Women and Media, A Critical Introduction. Londres: Blackwell.

Borderías, L., Carrasco, C. & Alemany, C. (1994). Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales, Barcelona: Icaria.

Chaher, S. & Santoro, S. (2010). Las palabras tienen sexo II. Herramientas para un periodismo de género. Buenos Aires: Artemisa.

Chocarro, S. (Coord.) (2007). Nosotras en el país de las comunicaciones: miradas de Mujeres. Barcelona: Icaria.

Elizalde, S. (2007). De encuentros y desencuentros. Hacia un mapa indicial del vínculo género/comunicación. Cuadernos Críticos de Comunicación y Cultura, 3, 15-40.

Fagoaga, C. & Secanella, P. (1984). Umbrales de presencia de la mujer en la prensa española. Madrid: Instituto de la Mujer.

Gallagher, M. (1979). El modo de presentar a la mujer en los medios de comunicación. París: UNESCO.

Gallagher, M. (1981). Unequal Opportunities The Case of Women and the Media. París: UNESCO.

García De Cortázar, M. & García De León, Mª A. (2000). Profesionales del periodismo. Hombres y mujeres en los medios de comunicación. Madrid: CIS.

Gallego, J. & Del Río, O. (1994). El sostre de vidre: situació sòcio-professional de les dones periodistas. Barcelona: Institut Català de la Dona

Gallego, J. (Comp.) (2002). La prensa por dentro. Producción informativa y transmisión de estereotipos de género. Barcelona: Libros de la Frontera.

Gallego J. & Altès, E. (2004). Estereotipos y roles de género en los medios de comunicación. En P. Lopez Diez (Ed.). Manual de información en género (pp.37-68). Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española e Instituto de la Mujer.

Gorlier, J. C. (2004). Comunidades narrativas. El impacto de la praxis feminista sobre la teoría social. La Plata: Ediciones al Margen.

Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Madrid: Morata.

Harding, S. (2000). ¿Existe un método feminista? En E. Bartra, (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista (pp. 9-34). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.

Laudano, C. (2010). “Visibilidad mediática de la violencia hacia las mujeres: continuidades y cambios en Argentina (1983-2009). Derecho y Ciencias Sociales, 3, 88-110.

López Diez, P. (2004). "El techo de cristal también existe en los medios". Disponible en: http://mujeres.usal.es/data/core/archivos/congresoint.doc. Recuperado: 1 de abril de 2013.

Mattelart, M. y Jordà, J. (1982). Mujeres e industrias Culturales. Barcelona: Anagrama.

Melin-Higgins, M. (2001). "Coping with Journalism: Gendered Newsroom Culture". En Jornadas de discusión sobre la construcción de los estereotipos de género en los medios de comunicación. Barcelona: UAB.

Moraes, D. (2013). “¿Por qué la Ley de Medios de Argentina es referencia fundamental para América Latina?”. Disponible en: http://alainet.org/active/61175. Recuperado 20 de junio de 2013.

Moreno Sardà, A. (2008). De qué hablamos cuando hablamos del hombre. Treinta años de crítica y alternativas al pensamiento androcéntrico. Barcelona: Icaria.

ONU (1995). IV Conferencia Mundial sobre las Mujeres. Beijing: Naciones Unidas.

Ortega, F. y Humanes, M. (2000). Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Papí Gálvez, N. (2008). El género entre bastidores. El caso de las periodistas de la Comunidad Valenciana. Alicante: Universidad de Alicante.

Pateman, C. (1995). El contrato sexual. Barcelona: Anthropos.

Peters, B. (2006). “Equality for Quality: Setting Standards for Women in Journalism. IFJ Survey on the Status of Woman Journalist”. Disponible en: http://www.ifj.org/assets/docs/231/007/a61e5e7-2c52b07.pdf. Recuperado: 20 de mayo de 2013.

Saítta, S. (1998). Regueros de Tinta. Buenos Aires: Sudamericana.

Scott, J. (1990). “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En J. Amelang y M. Nash (Eds.), Historia y género: las mujeres en la Europa Moderna y Contemporánea. Valencia: Alfons edicions.

Soriano, J. (2005). “La incorporación de la mujer a la profesión periodística en España: crítica a la hipótesis de la feminización”, F@ro 2. Disponible en: http://www.revistafaro.cl. Recuperado: 11 de junio de 2013.

Rovetto, F. (2013). “Estudios feministas y medios de comunicación: Avances teóricos y periodísticos en España y Argentina”, F@ro. 16. Disponible en: http://www.revistafaro.cl. Recuperado: 11 de junio de 2013.

UNESCO (2009). Instalar el equilibrio. Igualdad de género en el periodismo. Bélgica: Federación Internacional de Periodistas.

Vega Montiel, A. (2010). “Las mujeres y el derecho humano a la comunicación: su acceso y participación en la industria mediática”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 52 (208), 81-95.

Wirth, L. (2001). Breaking through the glass ceiling: Women in management. Ginebra: OIT.

Wolf, M.(1979). Sociología de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra 1982.

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidós, 2000.

Published

2013-10-30

How to Cite

Gonem, F. R. (2013). Percepciones sobre desigualdades de género en el trabajo periodístico. Global Media Journal México, 10(20), 54–73. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/164

Issue

Section

Articles