La producción de noticias ambientales en la prensa local argentina: agenda periodística y criterios de noticiabilidad
Keywords:
journalism, news agenda, newsworthiness, environmentAbstract
This paper aims to present the empirical results of a study concerned with the criteria that a group of journalists from the city of Rosario, Argentina, used in the production of environmental news. This is a qualitative research in which semi-structured interviews with local journalists have been utilized to investigate the relevance of environmental issues on the journalistic agenda and newsworthiness criteria associated with the production of informational texts on these subjects. The findings suggest that environmental issues have low relevance in the set of priorities that journalists address in their daily work, and that the newsworthiness of these issues, increases when associated with the idea of "disaster"; additionally it is noted that certain political interests and some economic constraints play a fundamental role in news production processes pertaining to environment issues.
Downloads
References
Alcoceba Hernando, J. (2004). El tratamiento de la información ambiental: los retos del periodismo ecológico. CHASQUI, Revista Latinoamericana de Comunicación, 87, 38-45.
Berger, P. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrotu.
Cimadevilla, G. (2003). Agenda Ambiental y Rutinas Noticiosas. Comunicação e Espaço Público, 6(1), 106-118.
Galtung, J. y Ruge, M. (1965). The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four foreign newspapers. Journal of International Peace Research, 1, 64-90.
González Alcaraz, L. (2012) El Cambio climático en la prensa local. Agenda informativa, valores noticiosos y encuadres periodísticos en dos diarios argentinos. Razón y Palabra, 80. Disponible en:
http://www.razonypalabra.org.mx/N/N80/V80/10_Gonzalez_V80.pdf
González Cruz, E. (2007). Los medios de comunicación y la ecología en México. El Cotidiano, 22(1), 43-51.
González, L. y Manasanch, A. (2009) El ambiente oculto. En Comunicar el Ambiente. Una nueva experiencia pedagógica (pp. 91-106). La Plata: Ediciones de periodismo y comunicación, 41. Universidad Nacional de La Plata.
Hannigan, J. (2002) Environmental Sociology. A social constructionist perspective. Londres y Nueva York: Routledge.
Hansen, A. (1991). The media and the social construction of the environment. Media, Culture and Society, 33, 443-458.
Jukofsky, D. (2000). El periodismo ambiental, una especie en extinción. CHASQUI, Revista Latinoamericana de Comunicación, 70.
Martini, S. (2000). Periodismo, Noticia y Noticiabilidad. Buenos Aires: Norma
Martínez Valdez, V. (2003). Medios de comunicación y medio ambiente. Hiper-textos, 7.
McCombs, M. y Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la Agenda-setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 7-32.
Merlinsky, M.G. (2009). Atravesando el río: La construcción social y política de la cuestión ambiental en Argentina. Dos estudios de caso entorno al conflicto por las plantas de celulosa en el Río Uruguay y el conflicto por el saneamiento de la Cuenca Matanza-Riachuelo. Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales.
Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-238). Barcelona: Gedisa.
Piovani, J. I. (2007) La entrevista en profundidad. En A. Marradi, N. Archenti y J. I. Piovani (Eds.), Metodología de las Ciencias Sociales (pp.215-226). Buenos Aires: Emecé Editores.
Reigota, M. (1991) Fundamentos teóricos para a realização da educação ambiental popular. Em Aberto, 10(49), 35-40.
Reinoso, S. (5 de octubre de 1998). Rosario tendrá un nuevo diario. Se llama El Ciudadano y competirá con La Capital, el decano de la prensa nacional. La Nación, Información general. Disponible: http://www.lanacion.com.ar/113004-rosario-tendra-un-nuevo-diario.
Shoemaker, P. (2006). News and newsworthiness: A commentary. Communications, 31, 105-111.
Taylor S.J. y Bogdan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Wolf, M. (1987). La investigación en la comunicación de masas. Críticas y Perspectivas. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.