Los debates presidenciales de 2012 en México y su contribución a la cultura política democrática

Authors

  • Rebeca Dominguez Cortina Universidad Autónoma de la Ciudad de México

Keywords:

political communication, presidential debates, political culture, reception

Abstract

This paper analyzes the results of a study which explored the influence of the generational category on the evaluation of the Mexican presidential debates of 2012. The findings are compared with the results of a previous study (Domínguez, 2011), in the context of the expectations generated from the 2007-2008 electoral reform with regards to the evolution of the political communication model. It is a study based on a comprehensive reception analysis where the audiences are seen as active and the process as complex and socially placed; it was also supported by categories from the political cultural concept to help understand the way in which subjects evaluate political life and identify their place within it. Consequently, the methodological strategy was qualitative: focus groups were carried out to explore the collective production of meaning around the role that the presidential debates play in the construction of a democratic political culture. It was found that the adults are more interested in politics, but also in its spectacularization and that social network sites modify the reception process of the debates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astudillo, C. (2008). “El nuevo sistema de comunicación política en la Reforma Electoral de 2007”. En Córdova, L. y Salazar, P. (Coords.). Estudios sobre la Reforma Electoral 2007. Hacia un nuevo modelo (pp. 125-178). México: Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación.

Berrocal, S. (2003). “La personalización en la política”. En Berrocal, S. (Coord.), Comunicación política en televisión y nuevos medios (pp. 55-79). Barcelona: Ariel Comunicación.

Bourdieu, P. (2005). Sobre la televisión. Barcelona: Editorial Anagrama.

Calleja, A.; Solís, B.; Vega, A.; Domínguez, R.; Bravo, J.; Ramírez, A. y Pineda, J. (2013). “Perspectivas y evaluación del modelo de comunicación político electoral en México”. Revista Mexicana de Derecho Electoral, Especial sobre observación electoral, (4), 225-249. Recuperado el 16 de agosto de 2013 en http://biblio.juridicas.unam.mx/revista/pdf/DerechoElectoral/4/eeo/eeo10.pdf

Canel, M. J. (1999). Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Madrid: Tecnos.

Crick, B. (2001). En defensa de la política. México: Tusquets Editores/IFE.

CNN México. (7 de mayo de 2012). “El debate presidencial se vuelve trending topic mundial en Twitter”. Recuperado en http://mexico.cnn.com/nacional/2012/05/07/el-debate-presidencial-se-vuelve-trending-topic-mundial-en-twitter.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos.

Chihu, A. (2009).”La construcción del antagonista en los debates presidenciales del 2006 en México”. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, 5 (1), 91-114. Recuperado el 12 de febrero en http://www.plataformademocratica.org/Publicacoes/15642_Cached.pdf.

Dahl, R. (1999). La democracia: una guía para los ciudadanos. México: Taurus.

Domínguez, R. (2011). “Los debates político-electorales televisados en México en la voz de dos generaciones de votantes: un estudio de recepción en el ámbito de la comunicación política”. Global Media Journal México, 8 (15), 98-122, Recuperado de: http://www.gmjei.com/index.php/GMJ_EI/article/view/59/58.

Durand, V. M. (2004). Ciudadanía y cultura política. México, 1993-2001. México: Siglo XXI Editores.

Echeverría-Victoria, M. y Chong, B. (2013), “Debates presidenciales y calidad de la democracia. Análisis empírico normativo de los debates mexicanos de 2012”. Palabra Clave, 16 (2), 341-365. Recuperado el 12 de agosto de 2013 en http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/about.

Gauthier, G. (1998). “El análisis de contenido de los debates políticos televisados”. En Gauthier, G., Gosselin, A. y Mouchon, Jean (Comps.), Comunicación y Política (pp. 394-411). Barcelona: Gedisa.

Gosselin, A. (1998), “La comunicación política. Cartografía de un campo de investigación y de actividades”, en Gauthier, G., Gosselin, A. y Mouchon, Jean (Comps.), Comunicación y Política (pp. 9-28), Barcelona: Gedisa.

INEGI (2013). “Estadísticas a propósito del día mundial de Internet”. Boletín de prensa del 17 de mayo de 2013. Recuperado el 16 de agosto de 2013 en http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/Contenidos/estadisticas/2013/internet0.pdf.

Jacks, N. (1994), “Televisión, recepción, identidad: cuestiones e imbricaciones. En Orozco, G. Miradas latinoamericanas a la televisión (pp. 173-195). México: Universidad Iberoamericana.

Jensen, K. y Rosengren, K. (1993). “Cinco tradiciones en busca del público”. En Dayan, D. (Comp.). En busca del público. Barcelona: Gedisa.

Juárez, J. (2009). La televisión encantada. Publicidad política en México. México: CEIICH-UNAM.

Krotz, E. (1997). “La dimensión utópica en la Cultura política en México: perspectivas antropológicas”. En Winocour, R. Culturas políticas a fin de siglo. México: FLACSO/Juan Pablos Editores.

Luengo, O. (2011). “Debates electorales en televisión: una aproximación preliminar a sus efectos inmediatos”. Revista Española de Ciencia Política (25) 81-96. Recuperado el 19 de agosto de 2013 en: http://recp.es/index.php/recp/article/view/122

Marín, B. (2003). “Debates electorales por televisión”. En Berrocal, S. Comunicación política en televisión y nuevos medios (pp. 207.243). Barcelona: Ariel.

Mato, A. (1994). “Fondo y forma del discurso y su aceptación o rechazo por el telespectador”. En Huertas, F. (Coord.). Televisión y política (pp. 109-114). Madrid: Editorial Complutense.

Orozco, G. (1996). Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre.

Pérez Fernández del Castillo, G. (2008). México 2006. Las elecciones que dividieron al país, México: FCPyS-UNAM/Miguel Ángel Porrúa.

Portillo, M. (2013). “Surgimiento de la movilización de jóvenes universitarios en México en el contexto electoral de 2012: del @másde131 al #YoSoy132”. Ponencia presentada en la Conferencia Internacional Los retos de la academia ante las políticas de comunicación y las prácticas teconopolíticas emergentes, City University London. Recuperado el 17 de agosto de 2013 en http://cccd.es/wp/?page_id=1046.

Sánchez de Armas, M. A. (2007). “Televisión, agenda pública y Chinogate”. Razón y Palabra, (58). Recuperado el 2 de enero de 2008 en http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/jojos/2007/ago8.html#lp.

Télléz, N.; Muñiz, C. y Ramírez, J. (diciembre de 2010). “Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos”. En Palabra Clave, 13 (2), 251.270. Recuperado el 12 de agosto de 2013 en http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763.

Tejera, H. (1996). “Antropología y Cultura política en México. En Tejera, H. (Coord.), Antropología política, enfoques contemporáneos. México: INAH/Plaza y Valdés.

Trejo, R. (2010). Simpatía por el rating. La política deslumbrada por los medios. México: Ediciones Cal y Arena.

Vega, A. (2004), La decisión de voto de las amas de casa mexicanas y las noticias electorales televisadas (tesis doctoral), Universidad Autónoma de Barcelona.

Wolton, D. (1995). “La comunicación política: la construcción de un modelo”. En Wolton, D., et al, El nuevo espacio público (pp. 28-46). Barcelona: Gedisa.

Published

2014-04-09

How to Cite

Cortina, R. D. (2014). Los debates presidenciales de 2012 en México y su contribución a la cultura política democrática. Global Media Journal México, 11(21), 1–24. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/171

Issue

Section

Articles