Los vínculos y la conversación 2.0. Miradas de adolescentes argentinos sobre Facebook

Authors

  • Alfredo Dillon Universidad Católica Argentina

Keywords:

virtual conversation, Facebook, adolescents

Abstract

This paper analyzes how teenagers from different neighborhoods of Buenos Aires (Argentina) use Facebook in order to keep in touch with their friends and other people. Several 17 and 18-year-old adolescents were in-depth interviewed in order to explore how the relationships they hold with their friends have been affected by the new possibilities of interaction that the social network offers. This article deals as well with the difference between virtual and “real” interactions, in a life stage that is defined by the search for self-identity and the importance of peer relationships. The qualitative analysis of the interviews revealed that the physical aspects of friendship and face-to-face encounters are still crucial for teenagers. Furthermore, the constant conversation that social networks have introduced in everyday life appears as a way of keeping permanent contact, in which the phatic function of communication prevails over the content of messages. Peer approval –condensed in the “Like” button– is critically important for adolescents, who find in this virtual spaces new ways of sociability, along with the persistence of other ways of building friendship prior to the emergence of Facebook. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, E. (2003). Métodos y técnicas de investigación social. Vol. IV. Buenos Aires: Lumen.

Benkler, Y. (2006). The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, Connecticut: Yale University Press. Recuperado en: www.benkler.org/Benkler_Wealth_Of_Networks.pdf

Boyd, D. y Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1). Recuperado de: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html

Buckingham, D. (2008). Youth, Identity and Digital Media. Cambridge: MIT Press.

Debord, G. (1995). La sociedad del espectáculo. Santiago de Chile: Naufragio.

De Haro, J. J. (2010, 8 de julio). Servicios de redes sociales: desenredando la madeja. [Publicación de blog]. Recuperado en:

http://jjdeharo.blogspot.com.ar/2010/07/servicios-de-redes-sociales-i.html

De la Torre, L. (2012). Las redes sociales: conceptos y teorías. Consonancias, 39, 7-11.

De la Torre, L. y Vaillard, L. (2012). ¿Cómo usan las redes sociales los jóvenes de Latinoamérica? Ecos de la comunicación, 5, 37-66.

Erikson, E. (1980). Identidad, juventud y crisis. Madrid: Taurus.

Facebook Press Room. Recuperado el 17 de julio de 2011 en: www.facebook.com/press/info.php?statistics

Goffman, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Granovetter, M. (2000). La fuerza de los vínculos débiles. Política y Sociedad, 33, 41-56.

Internet World Stats. Recuperado el 24 de julio de 2011 en http://www.internetworldstats.com.

Jakobson, R. (1981). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.

Jenkins, H. (2011). Conferencia inaugural del VI Foro Latinoamericano de Educación. En I. Dussel y L. L. A. Quevedo, Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital (pp. 79-90). Buenos Aires: Santillana.

Katz, E.; Blumler, J. G.; Gurevitch, M. (1985): Usos y gratificaciones de la comunicación de masas. En M. Moragas Spa (Ed.), Sociología de la comunicación de masas, vol. 2 (pp. 127-171). México: GG Mass Media.

Lampinen, A.; Tamminen, S. y Ouslavirta, A. (2009): All My People Right Here, Right Now. En Proceedings of the ACM 2009 International Conference on Supporting Group Work (GROUP ‘09) (pp. 281–290). Recuperado en: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.149.4715

Marradi, A.; Archenti, N.; Piovani, J. I. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Emecé.

Mejía Navarrete, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones sociales, 5, 165-180.

Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en Internet. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Recuperado en: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html

Sheldon, P. (2008). Student Favorite: Facebook and Motives for its Use. Southwestern Journal of Mass Communication, 23 (2), 39-53. Recuperado en: http://research-methods-se2-class7.wikispaces.com/file/view/Student+Favorite+-+Facebook+and+motives+for+its+use.pdf

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Barcelona, Gedisa.

Social Bakers. Argentina Facebook Statistics. Recuperado el 24 de julio de 2012 en: www.socialbakers.com/facebook-statistics/argentina. [Fecha de consulta: 24/07/12]

Tarde, G. (1986). La opinión y la multitud. Madrid: Taurus.

Urresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía.

Valenzuela, S.; Park, N. y Kee, K. F. (2009). Is there social capital in a social network? Journal of Computer-Mediated Communication. 14, 875-901. Recuperado en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2009.01474.x/full

Wilson, R. E.; Gosling, S. y Graham, L. (2012). A Review of Facebook Research in the Social Sciences. Perspectives on Psychological Science, 7, 203-220. Recuperado en: http://pps.sagepub.com/content/7/3/203

Published

2013-04-29

How to Cite

Dillon, A. (2013). Los vínculos y la conversación 2.0. Miradas de adolescentes argentinos sobre Facebook. Global Media Journal México, 10(19), 43–68. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/18

Issue

Section

Articles