Desafíos para la continuidad de la televisión digital abierta en Argentina
Keywords:
digital television, fre-to-view television, network televisión, communication policies, government and marketAbstract
The paper offers a critical and reflexive analysis regarding the communication policies for digital free-to-view television (DTT) in Argentina, which launched four years ago, in the context of the new media law N° 26.522 and the competitive conditions of the television market. From the perspective of political economy of communication theory, it aims to identify the challenges for the ongoing development of the DTT which, in spite of its 82% coverage of the national population, still exhibits a low adoption in homes. The research is based on a descriptive methodological strategy that identifies a series of obstacles which make it difficult to overcome the short-run nature of media policies and, in turn, displace public interest goals and represent a setback in the advancement of the regulatory framework.
Downloads
References
Albornoz, L. y García Leiva, T. (2012). Televisión Digital Terrestre. Buenos Aires: La Crujía.
Becerra, M. (2003). Sociedad de la Información: proyecto, convergencia y divergencia. Buenos Aires: Norma.
Becerra, M. y Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra. Buenos Aires: Prometeo.
Becerra, M. (2010). Las noticias van al mercado: etapas de intermediación de lo público en la historia de los medios de la Argentina. En Lugones, G. y Flores, J. (Coords.) Intérpretes e interpretaciones de la Argentina en el bicentenario. (pp. 139-165). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Braman, S. (2004). The Emergent Global Information Policy Regime. En Braman,
Sandra (Ed.), The emergent global information policy regime. (pp. 12-37). Houndmills: Palgrave Macmillan.
Bustos, J. (2006). Caracterización de la regulación de la FCC. Disponible en: http://www.observatoire-omic.org/colloque-icic/pdf/DeBustosESPAGNOL.pdf
Bustamante, E. (1999). La televisión económica: financiación, estrategias y mercado. Madrid: Gedisa.
Bustamante, E. (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.
Doyle, G. (2002). Understanding media economics. London: Sage.
Freedman, D. (2005). Promoting diversity and pluralism in contemporary communication policies in the United States and the United Kingdom. The International Journal of Media Management, 7, 16-23.
Galperín, H. (2004). New television, old politics. The transition to digital TV in the United States and Britain. New York: Cambridge University Press.
Garnham, N. (1991). La economía política de la televisión. El caso de la televisión. Telos, 28, 68-75.
Iosifidis, P. (2011). Media Policy and Regulation in the Public Interest: Looking ahead. En Iosifidis, P. (Ed.) Global Media and Communication Policy. (pp. 76-89). Houndmills: Palgrave Macmillan.
Mastrini, G. y Becerra, M. (2006). Periodistas y magnates. Buenos Aires: Prometeo.
Mattelart, A. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Barcelona: Paidós.
McQuail, D. (1998). La acción de los medios. Buenos Aires: Amorrotu.
Mosco, V. (2009). La economía política de la comunicación. Reformulación y renovación. Barcelona: Bosch.
Napoli, P. (1999). Descontructing the Diversity Principle. Journal of Communication, 49 (4), 7-34.
Noam, E. (2009). Media Ownership and Concentration in America. Nueva York: Oxford University Press.
Oszlak, O. y O´donnell, G. (1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Redes, (2), 4, 99-128.
Pujadas Capdevilla, E. (2011). Analizar la diversidad de la programación televisiva. Identificación de dimensiones y construcción de indicadores. Lecciones del portal. Disponible en: http://www.portalcomunicacion.com/uploads/pdf/40_esp.pdf
Rodríguez Miranda, C. (2011). TDT, una promesa de entrada a la sociedad de la información. Caso Argentina. Razón y Palabra, 76. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N76/varia/3a%20entrega/28_Rodriguez_V76.pdf
Rodríguez Miranda, C. (2012). Política y políticas para la TDT en Argentina y Chile: ¿ruptura del statu quo? Cuadernos de Información, 31, 79-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.