Del uso lingüístico a la interpretación de textos periodísticos. Una hermenéutica de la noticia
Keywords:
journalistic discourse, journalistic language, interpretation, newsworthinessAbstract
On the one hand is the actual journalistic text, on the other is its meaning and interpretation; on the one hand is the event of note, on the other is the event’s image that is delivered to us by the language. What is in the stake is not the understanding of the journalistic language, but the interpretation of the fact-new by means of the language Nowadays, the journalistic discourse issue goes beyond the news classic ‘what?’, ‘who?’, ‘when?’, ‘where?’, ‘why?’ and ‘what for?’ in order to attempt to answer: ‘(of) whom (is) and (to) whom (is)?’; ‘since when and until when?’; ‘from where and up to where?’
Downloads
References
Husserl, E. (1967). Investigaciones lógicas. 2 Tomos. Madrid: Selecta Revista de Occidente.
Kristeva, J. (1988). El lenguaje, ese desconocido. Introducción a la lingüística. Madrid: Fundamentos.
Lotman, I. (1996). La semiosfera. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra.
Lozano, J. et al. (1989). Análisis del discurso. Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid: Cátedra.
Marafioti, R. (2005). Sentidos de la comunicación. Teorías y perspectivas sobre cultura y comunicación. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Mattelart, A. (2006). Diversidad cultural y mundialización,. Barcelona: Paidós.
Muñoz, B. (2005). Cultura y comunicación. Introducción a las teorías contemporáneas. Madrid: Fundamentos.
Palmer, R. (2002). ¿Qué es la hermenéutica? Teoría de la interpretación en Schleiermacher, Dilthey, Heidegger y Gadamer. Madrid: Arco/Libro.
Ricoeur, Paul(1980). La metáfora viva. Madrid. Editorial Europa.
Russell, B. (1950). El conocimiento humano. Su alcance y sus limitaciones. Madrid: Revista de Occidente.
Russell, B. (1968). Ciencia, filosofía y política. Madrid: Aguilar. Peirce, C. S. (1987). Obra lógico-semiótica. España: Editorial Taurus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.