La actividad de las audiencias en los entornos artísticos contemporáneos: participación, reflexividad e interacción social
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx13.24-2Keywords:
audiences activity, reception, participation, reflexivity, social interaction, interactivity, appropriationAbstract
The present paper reflects on the reception of the audience in contemporary art environments, where the diversity of proposals generate multiple approaches and experiences that break with the contemplative / analytical paradigms of classical art and avant-garde. With a culturalist approach taken from the theoretical proposals of Stuart Hall and using as an outline some contemporary cultural projects that have placed the public in new ways against the artwork, the paper intends to explore processes such as participation, reflexivity and social interaction. The approaches to be discussed play a crucial role in the interpretation of cultural production through new paradigms which are better suited to our times; therefore, we will try to dismantle the schemes of contemplation and analysis, which had been strengthened to propose a new perspective that matches with the new cultural projects.
Downloads
References
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: FCE.
Bauman, Z. (2007). Arte, ¿líquido? Madrid: Editorial Sequitur.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Editorial Kairos. Bourriaud, N. (2007). Arte relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Belenguer, M.C. y M.J. Melendo. El presente de la estética relacional: hacia una crítica de la crítica. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, vol. 6, núm. 8, Bogotá, Colombia, 2012, pp. 88-100.
Castells, M. Comunicación, poder y contrapoder en la sociedad en red. Los medios y la política. Recuperado el 12 de octubre del 2015.
https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf- generator?tipoContenido=articulo&idContenido=2009100116310137
Danto, A. (2014). Qué es el arte. Barcelona, México, Buenos Aires: Paidós.
Dubois, P. (1986). El acto fotográfico: de la representación a la recepción. Barcelona, Paidós.
Grossberg, Lawrence. (2006). “Stuart Hall sobre raza y racismo: estudios culturales y la práctica del contextualismo”. En Tabula Rasa. Bogotá, No.5: 45-65, julio-diciembre.
Guasch, A.M. (2009). El arte último del S.XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Forma.
Hall, S. (1991). “The local and the Global: Globalization and Ethnicity”. En: Anthony King (Ed.),
Culture Globalization and the World-System. Contemporary Conditions for the Representation of Identity. Estados Unidos: Macmillan-State University of New York at Binghamton.
Hall, S. (1997). (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.
Hall, S. (2004). “Codificación y descodificación en el discurso televisivo” Recuperado el 20 de marzo del 2014.
http://revistas.ucm.es/inf/11357991/articulos/CIYC0404110215A.PDF
Hall, S. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en Estudios Culturales. Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar, Universidad Javeriana, Instituto de Estudios Peruanos, Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador: Envión Editores.
Han, B. C. (2014). El enjambre. Barcelona: Herder.
Hernández Belver, M. y J.L. Martín Prada (s/f). “La recepción de la obra de arte y la participación del espectador en las propuestas artísticas contemporáneas”. Recuperado el 30 de enero de 2016. http://reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_084_06.pdf
Ibáñez , J. (1991). El regreso del sujeto. La investigación social de Segundo orden. Santiago de Chile: Alfabeta Impresores.
Jiménez, J. (2010). Teoría del arte. Madrid: Tecnos Alianza.
Juanes, J. (2010). Arte contemporáneo. Del arte cristiano al arte sin fronteras. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Editorial Ítaca y Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona y México: Antrophos Editorial y Universidad Autónoma Metropolitana.
Marchán Fiz, S. (2006). Real virtual en la estética y teoría de las artes. Barcelona: Edit. Paidós.
Martín Prada, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal Arte Contemporáneo.
Medina, C. Contemp (t) orary once tesis. Ramona. Revista de Artes Visuales, no. 101, Buenos Aires, Argentina, junio/ julio 2010, p. 72-76.
Pobocha, P. y A. Byrd. (2014). “Cronología”, en Textos sobre la obra de Gabriel Orozco. Edición ampliada 1993-2013. España: Editorial Turner y Conaculta.
Orozco Gómez, G. (2014). Televidencias. Comunicación, educación y ciudadanía. México: Universidad de Guadalajara.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.