Cinematographic screening and diversity in the 1940s: the case of Salamanca, Spain

Authors

  • Marta Fuertes Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx13.25-5

Keywords:

new cinema history, cinemas, cinematographic programming, cultural diversity, Salamanca, Spain

Abstract

This article is inspired by the theoretical perspective on the New Cinema History and especially by the coordinated work of Lozano in the city of Monterrey in Mexico. In this instance the case study is undertaken in the Spanish city of Salamanca through an analysis of the cinematographic sector in the fourth decade of the 20th century. The evolution and characteristics of cinematographic infrastructure, as well as the study of listings in said venues according to diversity criteria show the economic and cultural importance that this industry has in shaping of an entire society. The research is based on a documentary work in the archives of the city and local newspapers analyzed using a sample of 120 newspapers. The increase in the number of cinema venues inthe study period shows a threefold increase in the volume of screened films. The dominance of American films is evident (60% of all screenings), as well as the tenuous presence of co-productions. Recency of the films was determined as low, as only half ofthe films were screened within a year of their release.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Fuertes, Universidad de Salamanca

Profesora Contratada Doctora del área de Comunicación Audiovisual, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Salamanca.

Directora del grupo de investigación GRIC (Grupo de Investigación Interdisciplinar en Industrias Creativas, Culturales y de la Comunicación).

Directora de la Oficina de Representación de la USAL en la UNAM. Unidad Internacional de Sedes Universitarias. Zona Cultural, Ciudad Universitaria.

References

AIMC. (2013). Censo de salas de cine 2013. Madrid: Asociación para la investigación de medios de comunicación.

Allen, R. C. (1979). Motion-Picture exhibition in Manhattan 1906-1912: Beyond the Nickelodeon. Cinema Journal, 18(2), 2-15.

Allen, R. C. (1990). From exhibition to reception, reflections on the audience in film history. Screen, 31(4), 347-356.

Allen, R. C. (2006). Relocating American film history. Cultural Studies, 20(1), 44-88.

Bilteryst, D. . (2007). The roman catholic church and film exhibition in Belgium, 1926-1940. Historical Journal of Film, 27(2), 193–214.

Bouquillion, Philippe, Miège, Bernard, & Mouglin, Pierre. (2010). La situación de la industria creativa. Un debate significativo en Francia. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, Diciembre.

Burrows, J. (2004). Penny Pleasures II: incidency, anarchy and junk film in London’s “Nickelodeons”, 1906-1914. Film History, 16, 172-197.

Bustamante, Enrique. (2003). Las industrias culturales, entre dos siglos. In E. Bustamante (Ed.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital (Vol. 25, pp. 19-38). Barcelona: Gedisa.

Bustamante, Enrique (Ed.). (2011). Las industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona: Editorial Gedisa.

Bustamante, Enrique, & Zallo, Ramón (Eds.). (1988). Las industrias culturales en España. Madrid: Akal.

Comellas, J. L. (2014). Historia de España contemporanea. Madrid: Ediciones RIALP.

De Sena, E. (2001). Guerra, censura y urbanismo: recuerdos de un periódista Historia de Salamanca. Siglo veinte (pp. 325–294). Salamanca: Centro de Estudios Salmantinos.

Ferraz, M. (1997). Reglamentación, constitución y desarrollo de la obra sindical falangista “Eduación y Descanso”. Tebeto: Anuario Del Archivo Histórico Insular de Fuerteventura, 10, 217–238.

Francia, Ignacio. (2008). Salamanca de cine. Salamanca: Caja Duero.

Fuertes, Marta. (2002). La coproducción cinematográfica entre España y Argentina 1990-2000. (Sobresaliente Cum Laude Tesis doctoral inédita), Universidad de Salamanca, Salamanca.

Fuertes, Marta, & Mastrini, Guillermo (Eds.). (2014). Industria cinematográfica latinoamericana: políticas públicas y su impacto en un mercado digital (Vol. Aperturas). Buenos Aires, Argentina: La Crujía Ediciones y AECID.

Garnham, Nicholas. (1983). La cultura como mercancía. In G. Richeri (Ed.), La televisión entre servicio público y negocio. Barcelona: Gustavo Gili.

Gomery, D. (1992). Shared pleasures: A history of movie presentation in the United States. Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Guback, Thomas H. (1974). Film as International Business. Journal of Communication, 24(1), 90-101.

Guback, Thomas H. (1980). La industria internacional del cine (B. López, Trans. Vol. I y II). Madrid: Editorial Fundamentos.

Gubern, Román. (1981). La censura. Función política y ordenamiento jurídico bajo el franquismo. 1936-1975 (Vol. 166). Barcelona: Ediciones Península. Historia. Ciencia. Sociedad.

Herscovici, Alain. (1994). Economie de la culture et de la communication. Paris: L`Harmattan.

Horkheimer, Max, & Adorno, Theodor W. (1972). Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Editorial Sur.

Jacoste Quesada, José G. (1996). El productor cinematográfico. Madrid: Editorial Síntesis.

Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine, BOE núm. 312, de 29 de diciembre de 2007 C.F.R. (2007).

Lozano, José Carlos, Biltereyst, Daniel, Frankenberg, Lorena, Meers, Philippe, & Hinojosa, Lucila. (2012). Exhibición y programación cinematográfica en Monterrey, México de 1922 a 1962: un estudio de caso desde la perspectiva de la "Nueva Historia del Cine". Global Media Journal México, 9(18), 73-94.

Maltby, R, Biltereyst, Daniel, & Meers, P. (2011). Explorations in new cinema history: Approaches and case studies. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Meers, P, Biltereyst, Daniel, & Van de Vijver, L. (2010). Metropolitan vs rural cinema going in Flanders, 1925-1975. Screen, 51(3), 272-280.

Monterde, José Enrique. (1995). El cine de la autarquía (1939-1950). In J. Talens (Ed.), Historia del cine español (Vol. 40, pp. 181-238). Madrid: Cátedra. Signo e Imagen.

Mosco, Vincent. (1996). The political economy of communication. Londres: SAGE Publications.

Pérez Millán, Juan Antonio. (2013). Salamanca en el NO-DO. La memoria audiovisual de una provincia. Salamanca: Centro de Estudios Salmantinos.

Richards, H. (2003). Memory reclamation of cinema going in Bridgend, South Wales, 1930-1960. Historical Journal of Film, 23(4), 341–355.

Rodríguez Mateos, A. (2008). Un franquimo de cine. La imágen política del Régimen en el noticiario NO-DO (1943-1959). Madrid: Ediciones RIALP.

Sánchez-Biosca, Vicente, & Tranche, R. R. (1993). NO-DO: el tiempo y la memoria. Madrid: Filmoteca Española.

Sanchón, J. (1997). Los Sánchez-Marcos. 50 años de cine en Salamanca. Salamanca: Kadmos.

UNESCO. (2001). A Survey on National Cinematography Retrieved from http://www.unesco.org/culture/industries/cinema/html_eng/survey.shtml

Van Oort, T. (2005). That pleasant feeling of peaceful coziness: Cinema exhibition in a Dutch mining district during the inter-war period. Film History, 17, 148–159.

Zallo, Ramón. (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Madrid: Akal/Comunicación.

Published

2016-11-03

How to Cite

Fuertes, M. (2016). Cinematographic screening and diversity in the 1940s: the case of Salamanca, Spain. Global Media Journal México, 13(25), 96–121. https://doi.org/10.29105/gmjmx13.25-5