Cinemagoing en Barcelona: una proyección al futuro mediante la experiencia de consumo de los espectadores jóvenes
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx13.25-4Keywords:
cinemagoing, new cinema history, young people, film preferencesAbstract
This article presents the results of analysis the sociocultural experience of the act of going to the cinema of young people at the city of Barcelona, in an age range between 20 and 30 years old. Our main objective has been the study of the transformations that happen in this experience, perception changes from childhood to youth through adolescence, to find the common and divergent points of the movie-going experience. We have relied on in-depth interview methodology on a sample of 20 subjects, which have been represented both sexes, the whole range of ages and different districts of Barcelona. The conclusions show that it is necessary to analyze and understand the latest way that has changed the way people consume cinema to lay the groundwork for what will be their future consumption.
Downloads
References
Allen, R. C. (1990). From exhibition to reception, reflections on the audience in film history. Screen, 31(4), 347-356.
Allen, R. C. (2006). Relocating American film history. Cultural Studies, 20(1), 44-88.
Bechelloni, G. & Buonanno, M. (1997): Television Fiction and identities. Florencia: Ipermedium.
Diez Puertas, E. (2003). Historia social del cine en España. Vol. 134. Madrid: Editorial Fundamentos.
Fedele, M. & Muñoz, N. G. (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, (111), 48-65.
Figueras, M (2007). Manuales de la esfera privada. La identidad a través de las revistas juveniles femeninas. CLIJ, 202, 26-30.
Figueras, M (2012). Juventud y discurso mediático. El tratamiento periodístico de las personas jóvenes en Cataluña. Revista Mediterránea de Comunicación. (3), 1, 29-33.
García Fernández, E.C. (2002). El cine español entre 1986 y 1939. Madrid: Ariel.
Garitaonandia, C.; Jurasti, P.; Pastor, F. & Oleaga. J.A. (1998): “Las relaciones de los niños y de los jóvenes con las viejas y nuevas tecnologías de la información”, Zer. Núm 4, 131-161.
Gomery, D. (1992). Shared pleasures: A history of movie presentation in the United States. Madison, Wis: University of Wisconsin Press.
Gómez Vargas, H. (2004). Todas las mañanas del mundo. Transformaciones en la cultura local y en medios de comunicación. La experiencia de las mujeres en el cine en la ciudad de León, Guanajuato (1955-1975). Tesis de Doctorado. Universidad de Colima. México.
González López, P. (1987). Els anys daurats del cinema clàssic a Barcelona (1906-1923). Barcelona: Edicions 62.
Huertas A. & França M.E. (2001). El espectador adolescente. Una aproximación a cómo contribuye la televisión en la construcción del yo. Zer. Núm. 11, 331-332.
Jancovich, M., Faire, L., & Stubbings, S. (2003). The place of the audience: Cultural geographies of film consumption. London: British Film Institute.
Kuhn, A. (2002). An everyday magic: Cinema and cultural memory. London: I. B. Tauris.
Labanyi, J. (2005). The mediation of everyday life: an oral history of cinema-going in 1940s and 1950s Spain. Studies in Hispanic Cinemas, 2 (2), 105-108.
Letamendi, J. & Seguin, J.C. (2004) Los orígenes del cine en Cataluña. Barcelona: Generalitat de Catalunya & Filmoteca Vasca.
Letamendi, J. & Seguin, J.C. (2008) La llegada del cinematógrafo a España (1896-1897): Metodología y esbozo. Secuencias, 28, 13-26.
Lozano, J. C., Biltereyst, D., Frankenberg, L., Meers, P., & Hinojosa, L. (2013). Exhibición y programación cinematográfica en Monterrey, México de 1922 a 1962: un estudio de caso desde la perspectiva de la “Nueva historia del cine”. Global Media Journal México, 9(18), 73-94.
Autor/a, V., Figueras, M., & Jimenez, M. (2009). La imagen de los/as adolescentes en el prime time televisivo. Transmisión, consumo y recepción. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en Internet (25.01.2016):
http://www.inmujer.es/documentacion/Documentos/DE0036.pdf
Autor/a, V., Meers, P., Lozano, J. C., & Biltereyst, D. (2014). La memoria histórica del cine en Barcelona: una mirada al pasado a través de la experiencia de consumo de los espectadores. Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014, Madrid: Fragua. pp. 619-640
Maltby, R. (2006). On the prospect of writing cinema history from below. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 9(2), 74-96.
Maltby, R., Biltereyst, D., & Meers, P. (2011). Explorations in new cinema history: Approaches and case studies. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Martínez, Roger (2002). Cultura juvenil i gènere. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Secretaria General de Joventut, Col·lecció Estudis 8.
Meers, P., Autor/a, V., Lozano, J. C., & Biltereyst, D., Cabeza, E. (2014). Metodologías de investigación para la "nueva historia del cine". Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014, Madrid: Fragua. pp. 711-723.
Montero, J. & Paz, M.A. (2012). Lo que el viento no se llevó: el cine en la memoria de los españoles (1931-1982). Barcelona: Rialp.
Pontón, F. (1994): “El diseño de la programación infantil y juvenil en televisión”. Radiotelevisión Valenciana (comp.): Televisión. Niños y jóvenes, 113-120. Valencia: RTVV.
Richards, H. (2003). Memory reclamation of cinema going in Bridgend, South Wales, 1930-1960. Historical Journal of Film, Radio and Television, 23(4), 341-355.
Rosas Mantecón, A. (1998) El cine y sus públicos en México: un balance bibliográfico. Versión, 8, 227-247.
Paz, M.A. (2003). The Spanish Remember: Movie Attendance during the Franco Dictatorship 1943-1975. Historical Journal of Film, Radio and Television, 23 (4), 357-374.
Taylor, H. (1989) Scarlett’s Women: Gone With The Wind and its Female Audience. London: Virago.
Thompson, J.B. (1998): Los medios y la modernidad. Barcelona: Paidós.
Winner, R. & Dominck (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.
Prensa diaria en formato electrónico:
Cuatro salas de un multicine barcelones venden por primera vez entradas mediante ordenador. (1987). Consultado 25, febrero, 2016.
http://www.lavanguardia.com/hemeroteca/
La subida del IVA costaría 43 millones de espectadores. (2012). Consultado 25, febrero, 2016.
http://www.lavanguardia.com/hemeroteca/
Los cines cerrados. (2014) Consultado 25, febrero, 2016. http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/barcelona-ciudad-los-cines-cerrados3275528
Otras fuentes: http://www.facua.org/
http://www.ipcblog.es/la-evolucion-del-precio-del-cine-desde-1930/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.