Los Científicos “Modernos”: La Serie De Televisión The Big Bang Theory
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx14.26-1Keywords:
scientists, images, television, social representationsAbstract
Many of the television series are small signs of how the producers of such series build characters whose slideshow may influence the formation of opinions and beliefs about that character or an event. There is a vast amount of research that show how images of scientists displayed in some of the television programs contribute to the perception of how are these. The main objective of this work consisted in analyzing how scientists are socially represented who in the first 6 seasons of the american television series The Big Bang Theory, through an analysis of critical content. Highlight aspects: with regard to the "look" the incorporation of the young and modern scientist was observed, but the "attributes" are the same: intelligent, obsessive, and shy. Beliefs are preserved in relation to the scientific disciplines, i.e., the "true" sciences are the natural ones, in detriment of other scientific disciplines. Perhaps the image has changed, but in the background, the mistakes of the past are encouraged: the representation of the practice of science as homogeneous, static, without provocation to critical changes.
Downloads
References
Baggaley, J.P. y Duck, S.W. (1979). Análisis del mensaje televisivo. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S.A.
Barman, C.; Ostlund, K.; Gatto, C.; y Halferty, M. (1997). Fifth Grade Students’ Perceptions About Scientists and How They Study and Use Science. AETS. Conference Proceedings, 688-699. Available online: http://www.ed.psu.edu/ci/Journals/97pap33.htm
Belmonte, J. Y Guillamón, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV, Comunicar, vol. XVI, núm. 31, 115-120.
Cheryan, S.; Plaut, V.; Handron, C. Y Hudson, L. (2013). The Stereotypical Computer Scientist: Gendered Media Representations as a Barrier to Inclusion for Women. Sex roles, vol. 69, issue 1-2, 58-71.
De Cheveigné, S. y Verón, E. (1996). Science on TV: forms and reception of science programmes on French television. Public Undertanding of Science, 5, 231-253. UK
Domínguez, S. (2012). Significados de la ciencia en estudiantes universitarios. Aproximaciones a las representaciones sociales de la ciencia, del científico y de la actividad científica. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
Domínguez, S. (2011). La imagen de la mujer en el ámbito científico. INTERthesis, vol. 08, No. 02, 57-82.
Eco, U. (1983). Indagación semiológica en La Ventana Electrónica Tv Y Comunicación. Colección Comunicación. México: Eufesa.
Elena, A. (1997). Skirts in the lab: Madame Curie and the image of the woman scientist in the feature film. Public Understanding of Science, vol. 6, 269-278.
Flicker, E. (2003). Between brains and breasts-women scientist in fiction film: on the marginalization and sexualization of scientific competence. Public Understanding of Science, vol.12, 307-318.
Gerbner, G. (1998) Cultivation Analysis: An overview, Mass Communication & Society, 175-194.
Gerbner, G.; Gross, L.; Morgan, M., y Signorielli, N. (1994): “Crecer con la televisión: perspectiva de aculturación”, En J. Bryant y D. Zillmann (comps.), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías. España, Paidós, 35-66.
Gerbner G. y Gross, L. (1969). Toward "Cultural Indicators": The Analysis of Mass Mediated Public Message Systems. En Gerbner, G., et al. The Analysis of Communication Content. Nueva York, Wiley and Sons, 130-131.
González, C.; Lopez, V.; Bravo, P. y Castillo, P. (2009). Científicos jóvenes y sonrientes: la imagen de científico de los estudiantes chilenos de 11° y 12° grado en diferentes contextos escolares. Enseñanza de las Ciencias, número extra VIII, Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, 2541-2545. http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-2541-2545.pdf
Guerrero, I. & González, I. (2010). Análisis de contenido de los estereotipos presentes en “the big bang theory”. Razón y palabra, 15(72), 1-9.
Hall, S. (1999). Encoding/Decoding (pp. 51-61) in Marris, P. and S. Thornham (eds.) Media Studies. A Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press (originally 1973).
Hidalgo, M.C. (2015). Mujeres y Ciencia. Revista Anales, Séptima serie, No. 8, 25-41.
Höijer, B. (2011). Social Representations Theory. A New Theory for Media Research Nordicom Review 32, 3-16.
Lee, J. (1998). Which kids can “become scientists? Effects of gender, self-concepts, and perceptions of scientist. Social Psychology Quarterly, sep., vol. 61, no.3, ProQuest Psychology Journals, 199-219.
Jodelet, D. (2000). Representaciones sociales: contribución a un saber sociocultural sin fronteras. Jodelet, D. y Guerrero Tapia, A. (comps.) Develando la Cultura. Estudios en representaciones sociales (pp.7-30). México: UNAM, Facultad de Psicología.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. Moscovici, S. (comp.) Psicología Social II (pp.469-494). España: Paidós.
Jovchelovitch, S. (2007). Knowledge in Context: Representations, Community and Culture. London: Routledge.
Lafollette, M. (1988). Eyes on the stars: images of women scientists in popular magazines. Science, Technology, & Human Values, vol.13, 262-275.
Long, M.; Steinke, J.; Applegate, B., Lapinski, M.; y Ghosh, S. (2010). Portrayals of Male and Female Scientists in Television Programs Popular Among Middle School-Age Children . Science Communication, vol.20, num.10, 1-27.
Long, M. y Steinke, J. (1996). The Thrill of Everyday Science: Images of Science and Scientists on Children’s Educational Science Programmes in the United States. Public Understanding of Science, 5 (2), 101-119.
McAdam, J. E. 1990. The Persistent Stereotype: Children’s Images of Scientists. Physics Education, 25 (2): 102-120.
Martín-Barbero, J. (2002): “Itinerarios de la investigación”, Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile: FCE.
Moscovici, S. (2000). Social representations. Explorations in Social Psychology, Cambridge: Polity Press.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul.
Nemesio, A. y Ferrari, R. (2012). Euglossa (Glossura) bazinga sp. n. (Hymenoptera: Apidae: Apinae, Apini, Euglossina), a new orchid bee from western Brazil, and designation of a lectotype for Euglossa (Glossura) ignita Smith, 1874, Zootaxa 3590, 63-72.
Orza, G. (2002). Programación televisiva. Un modelo de análisis instrumental. Buenos Aires, Argentina: La Crujía Ediciones.
Petkova, K., y Boyadjieva, P. (1994). The image of the scientist and its functions. Public Understanding of Science, 3, pp. 215-224. UK.
Pettrucci, D., y Ure D., M.C. (2001). Imagen de la ciencia en alumnos universitarios: una revisión y resultados. Enseñanza de las Ciencias, 19 (2), pp. 217-229.
Pion, G. y Lipsey, M. (1981). Public Attitudes Toward Science and Technology: What Have the Surveys Told Us? The Public Opinion Quarterly, 45 (3), 303-316.
Sánchez-Ruiz, E. (2004). Comunicación y Democracracia. México: IFE-Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática.
Schoemaker, P. & Reese, S. (1991) La mediatización del mensaje. Teorías de las influencias en el contenido de los medios de comunicación. México: Editorial Diana.
Signorelly, N. y Morgan, M. (1990). Cultivation Analysis: New Directions in Mass Media Effects Research. Newbury Park: UK.
Simonton, D. K. (1985) Intelligence and personal influence in groups: Four nonlinear models. Psychological Review, 92, 532-547.
Steinke, J.; Long, M.; Johnson, M. y Sayani G. (2008). Gender Stereotypes of Scientist Characters in Television Programs Popular Among Middle School-Aged Children. Annual Meeting for the Association for Education in Journalism and Mass Communication. Recuperado el 08 de abril de 2012 de
http://www.allacademic.com//meta/p_mla_apa_research_citation/2/7/1/9/9/pages271996/p271996-1.php
The Guardian (sunday 6 november). Big Bang Theory fuel physics boom. Television & radio. Recuperado el 08 de abril de 2014 de
http://www.theguardian.com/education/2011/nov/06/big-bang-theoryphysics-boom
Wade, D. (1983). Stereotypic images of the scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67(2), 255-265.
Wagner, W. (2012). Social representation theory. In D. J. Christie (Ed.), Encyclopedia of Peace Psychology. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Wagner, W.; Hayes, N., y Flores-Palacios, F. (2011). El discurso de lo cotidiano y el sentido común. La teoría de las representaciones sociales. España: Ed. Anthropos.
Wagner, W., & Hayes, N. (2005). Everyday Discourse and Common Sense - The Theory of Social Representations. Basingstoke: Palgrave-Macmillan.
Wechsler, D. (1981). Escala de Inteligencia para Adultos de Wechsler (WAIS).Lima: EMAPE.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.