Recuerdos, heterotopías y heterocronías. La experiencia cinematográfica en la Ciudad de México
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.28-2Keywords:
heterotopy, heterochrony, memory, moviegoersAbstract
In this paper we explore the cinematic experience in Mexico City, taking as a reference to the film offer but not limited to it. We extend the look to the cultural and social history of cinema, anchored in uses and appropriations. Thus, from a sociocultural perspective, this research study is of a spe-cific kind of public, focusing on (the always selective) memory of moviegoers. Here, in time, we return to the notion of heterotopy and heterochrony using Annette Kuhn (2004) based on the definitions made by the French philosopher Michel Foucault (1984). At the same time, it should be noted that this article is the result of a wider investigation, replica for Mexico City “Screen Culture: ide-ology, economics and experience” project, developed by Meers and Biltereyst in the cities of Ghent and Antwerp, Belgium.
Downloads
References
Allen, R. (2006). “Relocating american film history. The ‘problem’ of the empirical”. Cultural Studies; Vol. 20, No. 1; pp. 48-88.
Foucault, M. (2008). “Topologías”. Fractal nº 48, enero-marzo. Conferencias dictadas en 1984.
García Canclini, N. (1998). “Las cuatro ciudades de México”. En García Canclini, N. (Coord.) Cultura y comunicación en la ciudad de México. México, D.F.: Grijalbo-UAM-M; pp. 19-39.
Kuhn, A. (1999). “Cinema-going in Britain in the 1930s: Report of a Questionnaire Survey”. En Historical Journal of Film, Radio and Television, Vol. 19, Nº 4, pp. 531-543.
_______ (2004). “Heterotopia, heterochronia: place and time in cinema memory”. England, Screen 45 (2), pp. 106-114.
Lozano, J. y Frankenberg, L. (2012). “Memories of films and cinema going in Monterrey, Mexico: A critique and review of in-depth interviews as a methodological strategy in audience studies”. En Valdivia, A. (Ed.). Blackwell’s International Companion to Media Studies: Research Methods in Media Studies. Volume Editor: Fabienne Darling-Wolf. Blackwell.
Meers, P.; Biltereyst, D. y Van De Vijver, L. (2010). “Metropolitan vs rural cinemagoing in Flanders, 1925–75”. Screen, 51 (3), pp. 272-280.
Monsiváis, C. (1994). Luneta y Galería. Atmósferas de la capital 1920-1959. México, D. F.: Departamento del Distrito Federal.
_______ (2000) Aires de familia. Cultura y sociedad en América Latina. Barcelona: Anagrama.
Morley, D. (2008) Medios, modernidad y tecnología. Hacia una teoría interdisciplinaria de la cultura. Barcelona: Gedisa.
Orozco, G. (1996) Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre.
Repoll, J. (2010). Arqueología de los estudios culturales de audiencia. México, D. F.: UACM.
Staiger, J. (1992). Interpreting Films: Studies in the Historical Reception of American Cinema. Princeton (NJ): Princeton University Press.
______ (2000). Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. New York: New York University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.