Violencia simbólica en el campo periodístico de Sonora, México
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.28-4Keywords:
journalistic field, symbolic violence, news reportersAbstract
The concept of symbolic violence refers to the set of symbolic strategies that, in a social field, promote its reproduction, favoring the groups that currently have the power. It is a mechanism whose effectiveness is based on the fact that both dominated and dominant share a series of beliefs regarding its field and its position in it. Based on the fact that in the case of Mexico, the power to determine the way to practice journalism is concentrated in business agents, public officials and political parties, while, in practice, the majority of reporters act as “stenographers of the power and sounding boards of political-partisan conflicts” (Márquez, 2012, p.107), in this article we identify the ways in which symbolic violence is expressed in that sphere, the representations through which it operates, as well as those to which it opposes.We worked with the thematic life story method, with a structural sample of thirteen newsreporters, taking advantage of the potential of this strategy to visualize aspects of the construction of individual identities in parallel with social ones. As a proposal, it is suggested that the counter-discourse of the reporters analyzed can be capitalized on new ways of thinking, teaching and practicing journalism.
Downloads
References
Abad, Begoña (2016). Investigación social cualitativa y dilemas éticos: De la ética vacía a la ética situada. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 34, 101–120. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/viewFile/16524/14219
Article 19 (2017) Libertades en resistencia. México: Artículo 19
Atton, Chris y Hamilton, James (2008) Alternative Journalism. London: Sage.
Bourdieu, Pierre (1997) Razones prácticas. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bourdieu, Pierre (2002) Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Montressor.
Bourdieu, Pierre (2005) The political field, the social science field, and the journalistic field. En: Benson R and Neveu E (eds)
Bourdieu and the Journalistic Field. Cambridge: Polity Press.
Bourdieu, P. (2007) El sentido práctico. Argentina: Siglo XXI editores.
Calderone, Mónica (2004) Sobre violencia simbólica en Pierre Bourdieu. La Trama de la Comunicación, 9, Anuario del Departamento de Ciencias de la Comunicación. Argentina: Universidad Nacional de Rosario.
Martínez, Sarelly; Matus, Juliana; Villar, Hugo; (2009). La condición laboral del periodista en Chiapas. Revista Latina de Comunicación Social, Sin mes, 444-460.
Martínez-Salgado, Carolina (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. Recuperado de https://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Márquez, Mireya (2012) Valores normativos y prácticas de reporteo en tensión. Percepciones profesionales de periodistas en México. Cuadernos de Información 30, 97-110. Recuperado de http://www.cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/430
Rodríguez, Tania (2002) Representar para actuar, representar para pensar. Breves notas metodológicas. En Del Palacio, C. (Coord.) Cultura, comunicación y política, 25-39. México: Universidad de Guadalajara
Vos, Tim (2012). “Homo journalisticus”: Journalism education’s role in articulating the objectivity norm. Journalism, 13(4), 435–449. http://doi.org/10.1177/1464884911431374
Wilkis, A. (2004) Apuntes sobre la noción de estrategia en Pierre Bourdieu. Revista Argentina de Sociología [en linea] 2004, 2 (noviembre-diciembre): Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26920307> ISSN 1667-9261
Wodak, Ruth; Meyer, Michael (2008) Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory, and Methodology. En Wodak, R. y Meyer, M. () Methods for Critical Discourse Analysis London: Sage
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.