Exhibición y programación cinematográfica en León, México desde la perspectiva de la Nueva Historia del Cine (1940 A 1970)

Authors

  • Jaime Miguel González Chávez Universidad De La Salle, Bajío
  • Efraín Delgado Rivera Universidad De La Salle, Bajío
  • Joel Ortega Contreras Centro Universitario Incarnate Word, Mexico
  • Philippe Meers University of Antwerp

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx16.30-2

Keywords:

new cinema history, social history of cinema in Mexico, cinema in León, exhibition and cinematographic programming

Abstract

This research is part of the New Cinema History approach (Maltby, Biltereyst y Meers, 2011). It describes the programming and cinematographic showing between the 40’s and the 70’s in León, one of the 10 most important urban centers in Mexico. Methodologically it is a replica of the original Flanders project (Biltereyst y Meers, 2007). The research is supported by in-depth interviews, archival work and billboards. It offers an analysis of the social role of the cinematographic culture as a result of tensions between commercial and ideological forces, interacting with the processes of urbanization and modernity. In León’s case, the consumption of national and foreign films shows a correlation in the audiences according to the economic gap, especially during the transformation process from rural to urban city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime Miguel González Chávez, Universidad De La Salle, Bajío

Profesor Investigador de la Facultad de Comunicación y Mercadotecnia.

Doctor en Ciencias y Humanidades (Universdidad De Coahuila/Universidad Nacional Autónoma de México)

References

Alegre, L. (1995, otoño). El cine en León, los primeros años. Revista Andanzas, (10).

Allen, R. C. (2006). Relocating American film history. Cultural Studies, 20(1), 48-88. Archivo Histórico de la Ciudad de León. (1998). Así era León. Ruel S.A. de C.V. Recuperado de https://www.ruelsa.com/gto/leon/leon4.htm

Biltereyst, D. (2007). De disciplinering van een medium. Filmvertoningen tijdens het Interbellum. En D. Biltereyst y P. Meers (eds.) De Verlichte Stad. Een geschiedenis van bioscopen, filmvertoningen en filmcultuur in Vlaanderen (pp. 45-61). Leuven: LannooCampus.

Biltereyst, D. y Meers, P. (Eds.). (2007). De Verlichte Stad. Een geschiedenis van bioscopen, filmvertoningen en filmcultuur in Vlaanderen. Leuven: LannooCampus.

Biltereyst, D. y Meers, P. (2016). New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media Issue, 11, 13–32.

Cortés Gaviño, A. (1995, otoño). Ensayo neurótico clasificado en C3. Revista Andanzas, (10). Fein, S. (1994). Hollywood, U. S.-Mexican relations, and the devolution of the “Golden Age” of Mexican cinema. Film-Historia, IV(2), 103-135.

García Gómez, M. Á. (2010). Transformaciones urbanas de León siglo XX. León, México: Tlacuilo.

García Saavedra, J. (1985). Apuntes geográficos y estadísticos de la ciudad de León. En León en 1772. Edición facsimilar. León, México: Minerva Pleath.

González Chávez, J. M. (2016). Tres dimensiones de un despojo. Análisis antroponómico de la oferta educativa en León [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Coahuila y Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Guzmán López, M. Á. (2014). Guanajuato entre 1938 y 1949: Una década de crisis y cambio económico. Revista Oficio de Historia e Interdisciplina, 2(1), 115-141.

Instituto Municipal de Planeación Urbana. (2016). Polígonos de Pobreza de León. Recuperado en julio de 2016. http://www.implan.gob.mx

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Historia. (2001). Indicadores sociodemográficos de México (1930-2000). Recuperado de http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/historicos/2104/702825493875/702825493875_1.pdf

Labarthe, M. de la C. (1995, otoño). Naranja dulce, limón partido. Los leoneses y su tiempo libre antes del cine. Revista Andanzas (10). “Cien años de Cine en León. Ese obscuro objeto del deseo”.

Leal, J. F. y Barra, E. (2017). Anales del cine vol. 12 en México 1895-1911 1906: los cines pueblan la ciudad de México. México: Voyeur / UNAM.

Lewis, O. (1958). México desde 1940. Investigación Económica, 18(70), 185-256.

Lozano, J. C., Biltereys, D., Frankenberg, L., Meers, P. e Hinojosa, L. (2012) Exhibición y programación cinematográfica en Monterrey, México de 1922 a 1962: un estudio de caso desde la perspectiva de la “nueva historia del cine”

Lozano, J.C. (2017). Film at the border. Memories of cinema going in Laredo, Texas, 1930s-1960s. Memory Studies, 10(1), 35-48.

Lozano, J.C., Biltereyst, D. y Meers, Ph. (2017) Naïve and sophisticated long-term readings of foreign and national films viewed in a Mexican Northern town during the 1930-60s. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 14(3), 277-296. doi:

https://doi.org/10.1386/slac.14.3.277_1

Maltby, R., Biltereyst, D. y Meers, P. (Eds.). (2011). Explorations in new cinema history: Approaches and case studies, United Kingdom, Blackwell Publishing Ltd.

Mantecón, A. R. (2000) Auge, ocaso y renacimiento de la exhibición de cine en la ciudad de México (1930-2000). Alteridades, 10(20): 107-116.

Meers, P., Biltereyst, D. y Van de Vijver, L. (2010). Metropolitan vs rural cinemagoing in Flanders, 1925-1975. Screen, 51(3), 272-280.

Meers, Ph., Biltereyst, D. y Van de Vijver, L. (2008). Lived experiences of the ‘Enlightened City’ (1925-1975). A large scale oral history project on cinema-going in Flanders (Belgium), Iluminace. Journal of Film Theory, History and Aesthetics, 20(1), 208-214.

Mosco, V. (2006) La Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 11 (pp. 57-79). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.

Paxman, A. (2008). William Jenkins, Business Elites, and the Evolution of the Mexican State: 1910-1960 [Tesis de doctorado]. University of Texas, Austin, Texas, Estados Unidos.

Repoll, J., Portillo, M. y Meers, P. (2014) ¿Qué hubiera sido de mi vida sin el cine? La experiencia cinematográfica en la Ciudad de México. Contratexto, (22): 213-228.

Scolari, Carlos (2008) Las Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona, España: Gedisa.

Published

2019-07-17

How to Cite

González Chávez, J. M., Delgado Rivera, E., Ortega Contreras, J., & Meers, P. (2019). Exhibición y programación cinematográfica en León, México desde la perspectiva de la Nueva Historia del Cine (1940 A 1970). Global Media Journal México, 16(30), 28–44. https://doi.org/10.29105/gmjmx16.30-2