Social-professional mediation in the journalistic production process which approach the updating of the Cuban economic model. Case study
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-1Keywords:
mediation, journalistic production, CubaAbstract
This research analyzes the socio-professional mediation in the journalistic production process which approaches the updating of the Cuban economic model and which have been published in Juventud Rebelde, one of the main media of the country. The project is supported in general contributions associated to the sociology of news production and the concept of mediation for the analysis of communicative processes, among other relevant contributions. During the inquiry process an in-depth interview to professionals from the media organization, group discussion and the participant observation were carried out. The project concludes that those process do not satisfy the expectations within a context of transformations because it’s affected by constraints such as thenewspaper’s political position, the still insufficient instruction and development of human capital and economical resources limitations.
Downloads
References
Balón, X. (2013). ¿Cómo construimos el mundo? La mediación socioprofesional, como elemento esencial en la construcción de la realidad internacional en los periódicos Granma y Juventud Rebelde. Tesis de Licenciatura no publicada, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
De León, S. (2003). La construcción del acontecer. Análisis de las prácticas periodísticas. Aguascalientes: UAA.
Everleny, O. (2011). La actualización del modelo económico cubano. Political Economy of Change in Cuba, Recuperado el 10 de agosto de 2018 del sitio Web: http://www.cubasymposium.org/PEchangeCuba.pdf#page=13.
Fishman, M. (1997). News and Nonevents. Making the Visible Invisible. En Berkowitz, D. Social Meanings of news. A Text Reader (pp. 210- 229). London: SAGE.
Fishman, M. (1983). La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Tres Tiempos.
Galtung, J. & Ruge M. H. (1970). The structure of foreign news. The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four foreign newspapers. En J. Tunstall (ed.) Media sociology (pp. 259-298). Londres: Constable Publisher.
Gámez, N. (2005). La mediación como objeto de estudio de la Comunicación: crítica y perspectivas. Tesis de Maestría no publicada, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
Gans, H. (2008). Deciding what´s news. The organization of story selection. En Tumber, H. (Ed.). Journalism. Critical concepts in media and cultural studies, II (pp. 311- 324), New York: Routledge.
González, L. (2012). Granma cuenta cómo fue. Acerca de las condicionantes que intervinieron en la construcción del discurso periodístico de Granma en torno a los debates asociados al VI Congreso y a la Primera Conferencia Nacional del Partido Comunista de Cuba. Tesis de Licenciatura no publicada, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
González Molina, G. (1988). Organización, burocracia y profesión: determinación institucional de las comunicaciones sociales. En Sánchez Ruíz, E. (Comp.), La investigación de la comunicación en México. Logros, retos y perspectivas (pp. 217- 230). Guadalajara: Edicom.
Hallin, D. & Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.
Hanitzsch, T. et al. (2011). Mapping Journalism Culture Across Nations, Journalism Studies, 12 (3), 273- 293.
Hernández, M. (1997). La sociología de la producción de noticias. Hacia un nuevo campo de investigación en México. Comunicación y Sociedad (30), 209-242.
Humanes, M. (2003). Evolución de roles y actitudes: Cultura y modelos profesionales del periodismo, [Versión electrónica], Recuperado el 20 de enero de 2014 del sitio Web: https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/cuadernoimprimible.asp@idarticulo=3&rev=54.htm
Johnstone, J., Slawski, E., Bowman, W. (1972). The Professional Values of American Newsmen. Public Opinion Quarterly, 36 (4), 522–540.
Lima, L. (2010). Las reglas del juego. Una aproximación a la mediación socioprofesional que interviene en la construcción de la realidad social cubana por parte de los corresponsales de los medios del mainstream acreditados en Cuba. Tesis de Licenciatura no publicada, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
Manning, P. (2001). News and News Sources. A Critical Introduction. California: SAGE.
Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Bogotá: Norma.
Martini, S. & Luchessi, L. (2004). Los que hacen la noticia. Periodismo, información y poder. Buenos Aires: Biblos.
Martín Serrano, M. (2004). La producción social de comunicación. Madrid: Alianza Editorial.
Martín Serrano, M. (1978). La mediación social. Madrid: Akal.
Molotch, H. & Lester, M. (1975). Accidental News: The Great Oil Spill as Local Occurrence and National Even, American Journal of Sociology, 81 (2), 235- 260.
Molotch, H. & Lester, M. (1974). News as Purposive Behavior: On the Strategic Use of Routine Events, Accidents, and Scandals. American Sociological Review, 39 (1), 101-112.
S/A (2017) Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista [Versión electrónica], disponible en Recuperado el 10 de agosto de 2018 del sitio Web: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Conceptualización%20del%20modelo%20economico%20social%20Version%20Final.pdf.
Sánchez Ruiz, E. (1991). Apuntes sobre una metodología histórico-estructural (Con énfasis en el análisis de medios de difusión), Comunicación y Sociedad, (10- 11), 11- 49.
Schlesinger, P. & Tumber, H. (2008), News Sources and News Media. En Tumber, H. (Ed.). Journalism. Critical concepts in media and cultural studies, II (pp. 334- 349), New York: Routledge.
Schlesinger, P. (1992) Repensando la sociología del periodismo. Estrategias de las fuentes y límites del centralismo en los medios, Revista Culturas Contemporáneas, 4 (13-14), 279-307.
Schwarz, A. (2010). La teoría de los valores noticiosos y su validez externa: cómo influyen los factores noticiosos en las coberturas de las noticias internacionales en la prensa mexicana. En Hernández, M. E. (Comp.) Estudios sobre periodismo. Marcos de interpretación para el contexto mexicano (pp. 19- 53). Guadalajara: CUCSH-UDG.
Shoemaker, P. y Reese, S. (1994). La mediatización del mensaje. México D.F., México: Diana.
Sigal, L. (2008) Channels and Sources of News. En Tumber, H. (Ed.). Journalism. Critical concepts in media and cultural studies, II (pp. 299- 310), New York: Routledge.
Sigal, L. (1978). Reporteros y funcionarios. La organización y las normas de la elaboración de noticias. México, D. F.: Ediciones Gemika.
Siebert, F., Peterson, T. & Schramm, W. (1963). Four theories of the press. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Somohano, A. (2013). Regulación comunicativa y aproximación
mediática a actores políticos: notas para un debate desde el
contexto cubano. Trabajo de Maestría no publicada, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana, Cuba.
Tuchman, G. (1983). La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad. Barcelona: Gustavo Gili.
Weaver D. & Wilhoit G. (1986). The American Journalist: A Portrait of U.S. News People and their Work. Bloomington, IN: Indiana University Press.
Weaver, D. & Wilhoit, G. (1996). The american journalist in the 1990´s. U. S. news people at the end of an era. New jersey: Laurence Erlbaum Associates.
Weaver, D. & Willnat, L. (2012). The Global Journalist in the 21st Century. New York: Routledge.
Weaver, D.; Beam, R. A.; Brownlee, B. J.; Voakes, P. S. & Wilhoit G. C. (2007) The American Journalist in the 21st Century: U.S. News People at the Dawn of a New Millennium, Mahwah, NJ: Erlbaum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.