New methological designs to understand the public service radio notion
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-7Keywords:
public radio service, public radio, public broadcasting, public radio programmingAbstract
The Public Media Service has been studied mainly from a historical perspective (Lewis, 1993; Thompson, 1998) or from a Western-European point of view (Bustamante, 2000, 2001, 2008; Hallin &Mancini, 2004; Tremblay,1988). But few authors have intended to elaborate a Public Media Service concept based on the sociopolitical reality of Latin America (Fuenzalida, 2000, 2002; Ortega, 2007).These examples have stepped away from systematicallyanalyzing programmingto focus on how radio professionals (writers, reporters, researchers, editors, presenters, etc.) have shaped radio stations out of their ordinary work. Therefore, this paper proposes an explanation of a methodological strategy developed to formulate a concept of Public Radio Service in diverse sociopolitical contexts. This work is part of a broader study on the construction of a public broadcasting system in Mexico; it seeks to add to the theoretical and methodological reflection on the transformation of Public Radio Service in Mexico.
Downloads
References
Buenaventura, J. (1990). La programación radial: palimpsesto y mapa de la cultura urbana contemporánea. Revista Diálogos, 26.
Bustamante, E. (diciembre, 2000). Cultura, comunicación y educación: La vigencia del servicio público en la sociedad de la información. Ponencia presentada dentro del marco de Textos de las Jornadas sobre Televisión. Universidad Complutense de Madrid, España.
Bustamante, E. (2001). Nuevas fronteras del servicio público y su función en el espacio público mundial. En Vidal J. (Comp.), La ventana global (pp. 181-193). Madrid: Taurus.
Bustamante, E. (2008). El servicio público ante la era digital. En Fernández, Isabel y De Moragas, Miquel, Comunicación y políticas culturales en Europa. Generalitat de Catalunya: Colección Lexikon.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión & Secretaria General & Secretaria de Servicios Parlamentarios. (2014). Ley Federal de Telecomunicaciones y Radiodifusión. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFTR_020419.pdf
Cornejo, I. (2007). El lugar de los encuentros. Comunicación y cultura en un centro comercial. México: Universidad Iberoamericana.
Fuenzalida, V. (2000). La televisión pública en América Latina, Reforma y privatización. Santiago de Chile: FCE.
Fuenzalida, V. (2002). Medios públicos. En Solís B. (Coord.), Los medios electrónicos en el marco de la Reforma del Estado en México (pp. 127-138). México: Fundación Konrad Adenauer, AC.
Gómez, R. & Sánchez, E. (2009). La economía política de la comunicación y la cultura. Un abordaje indispensable para el estudio de las industrias y las políticas culturales y de comunicación. En A. Vega, (Coord.), La comunicación en México. Una agenda de investigación (pp. 53-68). México: UNAM.
Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.
Haye, R. (2003). Otro siglo de radio; noticias de un medio cautivante. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Herman, E. & Chomsky, N. (1992). Manufacturing Consent. The Political Economy of Mass Media. Nueva York: Pantheon Books.
Hesmondhalgh, D. (2008). The cultural industries. Reino Unido: Sage.
Hirsch, P. (1980). Occupational, Organizational and Institutional Models in Mass Media Research. Toward and Integrated Framework. En Mass Communication Review Yearbook. Los Ángeles: Sage.
Lewis, P. (1993). El medio Invisible. Radio pública, privada, comercial y comunitaria. México: Paidós.
Lull, J. (2007). Culture-On-Demand. Communication in a Crisis World. Oxford: Blackwell Publishing.
Ortega, P. (2006). La otra televisión. Por qué no tenemos televisión pública. México: UAM-Xochimilco.
Thompson, J. (1998). Ideología y cultura moderna. México: Universidad Metropolitana.
Tremblay, G. (1988, junio/agosto). La noción de servicio público. Revista Telos, 14, 57-68.
Winocur, R. (2002). Ciudadanos mediáticos, la construcción de lo público en la radio. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.