New methological designs to understand the public service radio notion

Authors

  • Lenin Martell Universidad Autónoma del Estado de México

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-7

Keywords:

public radio service, public radio, public broadcasting, public radio programming

Abstract

The Public Media Service has been studied mainly from a historical perspective (Lewis, 1993; Thompson, 1998) or from a Western-European point of view (Bustamante, 2000, 2001, 2008; Hallin &Mancini, 2004; Tremblay,1988). But few authors have intended to elaborate a Public Media Service concept based on the sociopolitical reality of Latin America (Fuenzalida, 2000, 2002; Ortega, 2007).These examples have stepped away from systematicallyanalyzing programmingto focus on how radio professionals (writers, reporters, researchers, editors, presenters, etc.) have shaped radio stations out of their ordinary work. Therefore, this paper proposes an explanation of a methodological strategy developed to formulate a concept of Public Radio Service in diverse sociopolitical contexts. This work is part of a broader study on the construction of a public broadcasting system in Mexico; it seeks to add to the theoretical and methodological reflection on the transformation of Public Radio Service in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lenin Martell, Universidad Autónoma del Estado de México

Lenin Martell Gámez es profesor de tiempo completo y coordinador del “Centro de escritura y cultura digital” en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Autónoma del Estado de México. Es doctor en Ciencias políticas y sociales por la UNAM, maestro en estudios de Comunicación masiva por la Universidad de Boston, y licenciado en Periodismo y comunicación colectiva por la UNAM. Ha realizado estancias de investigación y docencia en la Universidad de Hildesheim, Alemania; Universidad de Arizona; Universidad de Southampton, Reino Unido; Universidad Complutense de Madrid; Universidad del Norte de Texas, la Universidad de Guadalajara y la Universidad Anáhuac. Lenin Martell es también co-director del proyecto internacional de periodismo narrativo, “El corazón de México”. Ha sido coordinador de varios libros y escrito artículos académicos en revistas de divulgación científica. También ha trabajado como editor e intérprete en México y Estados Unidos. Fue miembro del Comité de la defensoría de las audiencias de Radio Educación. Es exvicepresidente de la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación (AMIC) y miembro de la Asociación Mexicana de la Defensoría de las Audiencias (AMDA).

References

Buenaventura, J. (1990). La programación radial: palimpsesto y mapa de la cultura urbana contemporánea. Revista Diálogos, 26.

Bustamante, E. (diciembre, 2000). Cultura, comunicación y educación: La vigencia del servicio público en la sociedad de la información. Ponencia presentada dentro del marco de Textos de las Jornadas sobre Televisión. Universidad Complutense de Madrid, España.

Bustamante, E. (2001). Nuevas fronteras del servicio público y su función en el espacio público mundial. En Vidal J. (Comp.), La ventana global (pp. 181-193). Madrid: Taurus.

Bustamante, E. (2008). El servicio público ante la era digital. En Fernández, Isabel y De Moragas, Miquel, Comunicación y políticas culturales en Europa. Generalitat de Catalunya: Colección Lexikon.

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión & Secretaria General & Secretaria de Servicios Parlamentarios. (2014). Ley Federal de Telecomunicaciones y Radiodifusión. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFTR_020419.pdf

Cornejo, I. (2007). El lugar de los encuentros. Comunicación y cultura en un centro comercial. México: Universidad Iberoamericana.

Fuenzalida, V. (2000). La televisión pública en América Latina, Reforma y privatización. Santiago de Chile: FCE.

Fuenzalida, V. (2002). Medios públicos. En Solís B. (Coord.), Los medios electrónicos en el marco de la Reforma del Estado en México (pp. 127-138). México: Fundación Konrad Adenauer, AC.

Gómez, R. & Sánchez, E. (2009). La economía política de la comunicación y la cultura. Un abordaje indispensable para el estudio de las industrias y las políticas culturales y de comunicación. En A. Vega, (Coord.), La comunicación en México. Una agenda de investigación (pp. 53-68). México: UNAM.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Haye, R. (2003). Otro siglo de radio; noticias de un medio cautivante. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Herman, E. & Chomsky, N. (1992). Manufacturing Consent. The Political Economy of Mass Media. Nueva York: Pantheon Books.

Hesmondhalgh, D. (2008). The cultural industries. Reino Unido: Sage.

Hirsch, P. (1980). Occupational, Organizational and Institutional Models in Mass Media Research. Toward and Integrated Framework. En Mass Communication Review Yearbook. Los Ángeles: Sage.

Lewis, P. (1993). El medio Invisible. Radio pública, privada, comercial y comunitaria. México: Paidós.

Lull, J. (2007). Culture-On-Demand. Communication in a Crisis World. Oxford: Blackwell Publishing.

Ortega, P. (2006). La otra televisión. Por qué no tenemos televisión pública. México: UAM-Xochimilco.

Thompson, J. (1998). Ideología y cultura moderna. México: Universidad Metropolitana.

Tremblay, G. (1988, junio/agosto). La noción de servicio público. Revista Telos, 14, 57-68.

Winocur, R. (2002). Ciudadanos mediáticos, la construcción de lo público en la radio. Barcelona: Gedisa.

Published

2020-01-28

How to Cite

Martell, L. (2020). New methological designs to understand the public service radio notion. Global Media Journal México, 16(31), 125–158. https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-7

Issue

Section

Research Reports