Emotions related to romantic jealousy produced by Facebook use
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-4Keywords:
jealousy, emotions, Facebook, romantic loveAbstract
Romantic jealousy is related to interpersonal rivalry over a relationship that is threatened by the presence of a third party. This emotion is not experienced as a closed category, but is expressed as a set of emotions. The aim of this research is to understand the emotions linked to romantic jealousy, caused by young people's use of Facebook. This was a qualitatively designed research, in which 90 young people, of both sexes, between 18 and 30 years of age were interviewed. The results show that jealousy is experienced along with fear, anger, lack of confidence, insecurity, sadness and disappointment. Besides, it is concluded that Facebook, with its invitation to register and publish daily life, communicate with strangers and express interests and emotions,fuels jealousy in couple relationships that are constituted with a strong control component among its members.
Downloads
References
Abbasi, I. (2019). Social Media and Committed Relationships: What Factors Make Our Romantic Relationship Vulnerable? Social Science Computer Review, 37(3), 425-434. DOI: 10.1177/0894439318770609
Alvídrez, S. y Rojas-Solís, J. (2017). Los amantes en la época del smartphone: aspectos comunicativos y psicológicos relativos al inicio y mantenimiento de la relación romántica Global Media Journal México, 14(27), 1-18.
Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológica-hermenéutica en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa. 26(2), 409-430.
Clanton, G. (2016). Jealousy and Envy. Stets, J. & Turner, J. (Eds). Handbook of sociology of emotions. London: Springer.
Daspe, M., Vaillancourt-Morel, M., Lussier, Y., & Sabourin, S. (2018). Facebook Use, Facebook Jealousy, and Intimate Partner Violence Perpetration. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(9), 549-555. DOI: 10.1089/cyber.2018.0159
Demirtaş-Madran, H. (2018). Relationship among Facebook jealousy, aggression, and personal and relationship variables. Behaviour and Information Technology, 37(5), 462-472. DOI: 10.1080/0144929X.2018.1451919
Dhillon, G., & Smith, K. J. (2017). Defining Objectives for Preventing Cyberstalking. Journal of Business Ethics, 157(1), 137-158. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3697-x
Ferrer, V. y Bosh, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 105-122.
Frampton, J. & Fox, j. (2018). Social Media’s Role in Romantic Partners’ Retroactive Jealousy: Social Comparison, Uncertainty, and Information Seeking. Social Media and Society, 4(3), 1-12. DOI: 10.1177/2056305118800317
Harmon-Jones, C. & Harmon-Jones, E. (2018). A selective review of research and theory on adult rivalry: Considering anger, jealousy, and dominance motives. Hart, S. & Jones, N. The Psychology of Rivalry. New York: Nova Science Publishers.
Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Madrid: Katz.
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses de Colombia (2018). Forensis 2018. Datos para la vida. Bogotá: Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. Grupo Centro de Referencia Nacional sobre Violencia.
Krauffer, E. y Evangelista, A. (2008). Entrevistas por chat en la investigación sobre VIH-SIDA con jóvenes: análisis de la experiencia de una metodología. Relaciones, 29(113), 241-276.
Moyano, N., Sánchez-Fuentes, M., Chiriboga, A. & Flórez-Donado, J. (2018). Factors associated with Facebook jealousy in three Spanish-Speaking countries. Sexual and Relationship Therapy. 32, (3-4), 309-322. DOI: 10.1080/14681994.2017.1397946
Linne, J. y Angilletta, F. (2016). Violencia en la red social: una indagación de expresiones online en adolescentes de sectores populares marginalizados del Área Metropolitana de Buenos Aires. Salud Colectiva, 12(2), 279-294. doi: 10.18294/sc.2016.741
Pascual, A. (2016). Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación. Dedica. Revista De Educação E Humanidades, 63-78
Pérez, R., Guisti, G. y Soto, K. (2018). Predictores de las tendencias morales asociadas al uso de Facebook. Global Media Journal, 15(28). 66-77.
Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, (13), 71-78.
Schettini, P y Cortazzo, I. (2016). Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa. La Plata: Editorial de la Universidad de la Plata.
Van Ouytsel, J., Walrave, M., Ponnet, K., Willems, A.-S., & Van Dam, M. (2109). Adolescents’ perceptions of digital media’s potential to elicit jealousy, conflict and monitoring behaviors within romantic relationships. Cyberpsychology, 13(3). Article 3, DOI: 10.5817/CP2019-3-3
Young, J. & Li, N. (2018). The adaptive functions of jealousy. Lench, H. The function of emotions: When and why emotions help us. New York: Springer International Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.