Public problems, activism, and advertising: an exploration of three commercial spots

Authors

  • Dorismilda Flores-Márquez Universidad De La Salle Bajío http://orcid.org/0000-0002-9659-6392
  • Luis Ángel Galindo Román Universidad de Colima
  • Frida Estefanía Gattás Ollervides Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-5

Keywords:

advertising, public problems, activism, digital media

Abstract

This study explores the link between advertising and activism, by analyzing a selection of commercial spots on public problems, that Mexican brands have presented between 2009 and 2019. The first phase consisted in searching and contextualizing a number of spots, in order to identify the brands and the public problems that have been approached in advertising, such as xenophobia and discrimination, gender violence, environmental pollution, among others. The second phase was based on qualitative content analysis of three spots —Aeroméxico’s “Borders”, Corona’s “Make great again?”andArticle 19’s “Palabras a prueba de balas”—, while the third phase draft an exploration of the impact onsocial media. We found that the brands are positioning themselves as relevant actors on public problems, by presenting points of view towards social change.

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Author Biographies

Dorismilda Flores-Márquez, Universidad De La Salle Bajío

Profesora-investigadora en la Facultad de Comunicación y Mercadotecnia de la Universidad De La Salle Bajío.

Luis Ángel Galindo Román, Universidad de Colima

Estudiante de la Licenciatura en Publicidad y Relaciones Públicas, Universidad de Colima, becario del Programa Interinstitucional para el Fortalecimiento de la Investigación y el Posgrado del Pacífico.

Frida Estefanía Gattás Ollervides, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Estudiante de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación en la Universidad Autónoma de Tamaulipas Campus Victoria, becaria del Programa Interinstitucional para el Fortalecimiento de la Investigación y el Posgrado del Pacífico.

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Published

2020-01-28

How to Cite

Flores-Márquez, D., Galindo Román, L. Ángel, & Gattás Ollervides, F. E. (2020). Public problems, activism, and advertising: an exploration of three commercial spots. Global Media Journal México, 16(31), 82–104. https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-5