Configurations and digital self-representations of gender and masculinity on Tinder
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx18.34-11Keywords:
gender, masculinity, heterosexuality, digital self-representations, TinderAbstract
Tinder is a digital space with predefined content and categories for use and interaction. In the presentation of heterosexual profile, the space gives to the binary sex-gender system a central place in the production and reproduction of the discourse of masculinity, which is constructed in a hegemonic and dominant way in Western societies. This model is founded on the privilege and success of the stereotype of the heterosexual white male, who has who has broad economic and social mobility in the contemporary public sphere. This article is the result and analysis of a sample of heterosexual men profiles on Tinder, in Barcelona, Spain. For this we combine elements of digital ethnography, visual, psychosocial studies, and multimodal discourse. In the digital avatar of presentation, heterosexual men show how the representation of that sexual preference is performed and self-represented, producing content closely related to discourses and configurations of gender and masculinity, widely revived, reaffirmed and produced in media and digital communication in this time.
Downloads
References
Ardèvol, E. y Muntañola (2004). Visualidad y mirada. El análisis cultural de la imagen. En E. Ardèvol y N. Muntañola, (Coord). Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea. (pp. 17–46). Editorial UOC.
Bard G. y Magallanes, M. (2018). El masculinismo hetero-hegemónico argentino y su estrategia desde el ciberactivismo. Masculinidades y cambio social, 7(1), 25-51. http://doi.org/10.17583/MCS.2018.2827
Bard, G. y Magallanes, M. (2021). Instagram: La búsqueda de la felicidad desde la autopromoción de la imagen. Culturales, 9, e519. https://bit.ly/3x4W5pp
Barrionuevo, L. y Torrano, M. (2018) Las subjetividades del control: entre la precariedad y la servidumbre maquínica. Revista Barda; 6, 36-50. https://bit.ly/3uW0OZ5
Bauman, Z. (2005). Amor líquido, acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Fondo de Cultura Económica.
Bonino, L. (2002). Masculinidad hegemónica e identidad masculina. Dossiers feministes, 6, 7-36. https://bit.ly/3g5mqx4
Butler, J. (1988). Performative acts and gender constitution: an essay in phenomenology and feminist theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531. https://doi.org/10.2307/3207893
Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: Teorías sobre la sujeción. Cátedra.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós
Caballero, A. A. y Herrero-Jiménez, B. (2017). Representaciones de género en las redes móviles de contactos cuerpo e identidad en «adopta un tío». Prisma Social, 2, 31-56. https://bit.ly/3fYjKkL
Calvo González, S., Gómez-Beltrán, I. y Fernández-Fernández, D. (2020). Expresiones de cuerpos diversos en espacios de encuentro digitales. Diversidade E Educação, 8, 42–69. https://doi.org/10.14295/de.v8iEspeciam.9710
Carabí, À. y Armengol, J. M. (2008). La masculinidad a debate. Icaria.
Carabí, À. y Armengol, J. M. (2014). Alternative masculinities for a changing world. Palgrave Macmillan.
Casimiro, C. (2014). Portuguese online dating: exploring gender differences in self-presentations. Teknokultura. Revista De Cultura Digital Y Movimientos Sociales, 11(1), 117-141. https://bit.ly/3uDZY3k
Castells, M. (2010). The rise of the network society. Wiley-Blackwell.
Connell, R. W. (2003). Masculinidades. Universidad Nacional Autónoma de México. Programa universitario de Estudios de Género.
Connell, R. W. (2012). Masculinity research and global change. Masculinities & Social Change, 1(1), 4-18. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/mcs/article/view/157/89
Connell, R. W. y Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: rethinking the concept. Gender & Society, 19(6), 829-859. https://doi.org/10.1177/0891243205278639
David, G. y Cambre, C. (2016). Screened intimacies: Tinder and the swipe logic. Social Media + Society, 2(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305116641976
Espinar-Ruiz, E. y Ocampo, I. (2017a). La representación de masculinidades en las páginas web de citas. Prisma Social, (18), 561-570. https://bit.ly/3yR4WNi
Espinar-Ruiz, E. y Ocampo, I. (2017b). Ways of masculinity in online dating profiles: the cases of Meetic.es and AdoptaUnTio.es. Masculinities and Social Change, 6(3), 196-216. http://doi.org/10.17583/MCS.2017.2709
Forceville, C. J. (2011). Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Journal of Pragmatics, 43(14), 3624–3626. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.06.013
Foucault, M. (1978). Microfísica del poder. La Piqueta
Giddens, A. (1998). La transformación de la intimidad. Cátedra.
Gil Calvo, E. (2005). Máscaras masculinas: Héroes, patriarcas y monstruos. Anagrama.
Gilmore, D. D. (1994). Hacerse hombre: concepciones culturales de la masculinidad. Paidós.
Halberstam, J. (2012). Gaga feminism: sex, gender, and the end of normal. Beacon Press.
Haraway, D. J. (1991). Manifiesto cyborg. Ciencia, tecnología y feminismo socialista finales del siglo XX. Cátedra.
Hearn, J. (2017). Two challenges for critical studies on men and masculinities: the hegemony of men, and trans(national)patriarchies. Casopis za Kritiko Znanosti: Domisljijo in Novo Antropologijo (267), 2334. https://bit.ly/3icze7h
Hine, C. (2014) Etnografía virtual. Editorial UOC.
Illouz, E. (2009). El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo. Katz Editores.
Kimmel, M. (1996). Manhood in America: a cultural history. Free Press.
Kimmel, M. (2007). The gendered society. Oxford University Press.
Kress, G. R. (2010). Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.
MacLeod, C. y McArthur, V. (2018). The construction of gender in dating apps: an interface analysis of Tinder and Bumble. Feminist Media Studies, 19(6), 822-840. https://doi.org/10.1080/14680777.2018.1494618
Martínez-Lirola, M. (2012). Aproximación a la interacción virtual: el caso de la red social Badoo. Palabra Clave, 15(1), 107-127. https://bit.ly/34Fb5hy
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Miller, H. (1995). The presentation of self in electronic life: Goffman on the internet. University of London. Embodied Knowledge and Virtual Space Conference Goldsmiths. https://bit.ly/3c9Qarb
Niklander, S., Soto, R. y Crawford, B. (2015). Female gender representations in digital mass media via discourse analysis: a case study. 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 1-6. https://doi.org/10.1109/CISTI.2015.7170610
O’Halloran, K. L. (2012). Análisis del discurso multimodal. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 12(1), 75–97. https://bit.ly/3c6bldC
Osborne, R. (1995). Sexo, género, sexualidad. La pertinencia de un enfoque constructivista. Papers: Revista de Sociología, (45), 25-31. https://bit.ly/3wLMOm1
Pink, S. (2010). Interdisciplinary agendas in visual research: re-situating visual anthropology. Visual Studies, 18(2), 179-192. https://doi.org/10.1080/14725860310001632029
Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. y Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. Morata.
Platero, L. (2012). Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Bellaterra.
Poster, M. (2002). Everyday (virtual) life. New Literary History, 33(4), 743-760. https://bit.ly/34BY60o
Ranzini, G. y Lutz, C. (2017). Love at first swipe? Explaining Tinder self-presentation and motives. Mobile Media & Communication, 5(1), 80-101. https://doi.org/10.1177/2050157916664559
Reavey, P. (2012). The return to experience: psychology and the visual. En P. Reavey (Ed.), Visual methods in psychology. Using and interpreting images in qualitative research (pp. 1-13). Routledge.
Reavey, P. y Johnson, K. (2008). Visual approaches: using and interpreting images. En C. Willig y W. Stainton-Rogers (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research in psychology (pp. 296–314). Sage.
Rubin, G. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la economía política del sexo. Revista Nueva Antropología, 30(3), 95-145. https://bit.ly/2RSQ8NK
Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Universidad Nacional de Quilmes-Prometeo.
Serrano-Puche, J. (2015). Emociones en el uso de la tecnología: un análisis de las investigaciones sobre teléfonos móviles. Observatorio (OBS*), 9(4). https://bit.ly/3g1MM2K
Torrano, A. (2019). “Habitamos una época marcada por un doble proceso de tecnificación y politización de la vida” entrevista a Flavia Costa. Heterotopías, 2(3). https://bit.ly/3gfO6PO
Van Dijk, T. A. (2019). El discurso como interacción social. Gedisa
Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.
Van Leeuwen, T. y Jewitt C. (2004). The handbook of visual analysis visual meaning: a social semiotic approach. SAGE Research Methods, 29. https://doi.org/10.4135/9780857020062
West, C. y Zimmerman, D. H. (2009). Accounting for doing gender. Gender & Society, 23(1), 112-122 https://doi.org/10.1177/0891243208326529
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.