The reconversion of news production
From the linear to the convergent
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx19.36-475Keywords:
informative production, journalism, convergenceAbstract
News production in the field of journalism has undergone a reconversion derived from converging with digital media as part of a process in which traditional media moved towards the website and social networks. The objective of the research was to identify what transformations the information production process presents due to journalistic convergence, understood as a complex multidimensional process in which the newsrooms of traditional and digital media are integrated, for which 12 journalists from the state of Querétaro where the qualitative study is located. It was identified that the news production went from a linear process to a convergent one, but in a parallel way where what was called Journalists in the field and Journalists in the digital participate, who have to carry out coordinated collaborative activities to present the news in the media. traditional ones that have a website and social networks. Knowing how journalists carry out their work to produce information allows us to identify a work dynamic with which they build a reality and generate knowledge in a context of new dynamics of consumption, production, and distribution of content.
Downloads
References
Alcántara Castro, C.E (2015) Redacciones integradas: proceso de convergencia periodística en RPP Noticias y El Comercio. [Master thesis, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Obtenido de https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/4510
Appelgren, E. (2004). Convergence and divergence in media: different perspectives. In Building Digital Bridges: Linking Cultures, Commerce and Sciencie: Proceedings of the 8th Internacional Conference on Electronic Publishing, 237-248. Brazil: Universidade de Brasília. Obtenido de https://elpub.architexturez.net/documents/series/ELPUB2004
Barrios Rubio, A. (2016): Narrativa periodística en la convergencia de medios. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22(1), 163176. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52587
Canavilhas, J. (2007). Webnoticia. Propuesta de modelo periodístico para la WWW. LabCom.
Cervantes, C. (2005). El estudio de los productores de noticias: desarrollo internacional y avances de investigación en México. En J. C. Lozano Rendón, La comunicación en México: Diagnósticos, balances y retos (pp. 91-125). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Consejo Nacional para la Enseñanza y la Investigación de las Ciencias de Comunicación, A.C.
Cervantes, C. (1997). Valores noticiosos en el periodismo televisivo de nota roja. En M. E. Hernández Ramírez, Sociología del periodismo. Análisis sociológico de la producción de las noticias (pp. 113-161). Universidad de Guadalajara.
Chávez, M. (2020) El impacto de la convergencia periodística en la producción informativa en Querétaro. [Doctoral tesis. Universidad Anáhuac México-Norte).
ENDUTIH (2021) Encuesta Nacional Sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. INEGI. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/
García Avilés, J. A. (2006). Desmitificando la convergencia periodística. Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, (94), 34-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86011409007
Hernández Ramírez, M. E. (1997 Sociología del periodismo. Análisis sociológico de la producción de las noticias. Universidad de Guadalajara.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. (P. H. Lazcano, Trad.) Paidós.
Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Anthropos & Universidad Autónoma Metropolitana.
Meneses, M. E. (2011). Periodismo Convergente, tecnología, medios y periodistas en el siglo XXI. Porrúa.
Meneses, M. (2010). El periodismo en la sociedad de la información. Implicaciones de la convergencia en los procesos de producción informativa, en la cultura, profesional y en la calidad de la información: el caso de México. [Doctoral dissertation, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2010/marzo/0655727/Index.html
McLuhan, M. (1993). La Galaxia de Gutenberg, génesis del hombre homotypographicus. La Galaxia Gutenberg.
McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Paidós.
Norden, E. (2015). La entrevista de Playboy: Marshall McLuhan. En C. Scolari, Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 45-95). Gedisa.
Postman, N. (2015). El humanismo de la ecología de los medios. En C. Scolari, Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 97-107). Gedisa.
Renó, D. (2015). Movilidad y producción audiovisual; cambios de la nueva ecología de los medios. En C. Scolari, Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 247-262). Gedisa.
Rodrigo Alsina, M. (2005). La construccion de la noticia. Paidós.
Salaverría, R. (2010). Estructura de la convergencia. En X. P. Xosé López, Convergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España (pp. 27-40). Servicio Editorial de la Universidad de Compostela.
Salaverría, R. (2016) El Ciberespacio en Iberoamérica. Fundación Telefónica & Editorial Ariel.
Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El Profesional de la Información, 28(1), 1-42. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Salaverría, R., García Avilés, J. & Masip, P. (2010). Concepto de convergencia periodística. En X. López-García, Convergencia digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España (pp. 41-64). Universidad de Santiago de Compostela.
Sánchez Lobato, J. (2006). Saber escribir. Aguilar.
Sigal, L. V. (1993). Reporteros y funcionarios. Ediciones Gernika.
Scolari, C. (2015). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.
Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. (J. Piutigorsky, Trad.) Paidós Ibérica.
Tuchman, G. (1997). La noticia como marco. La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad. En M. E. Hernández Rámirez, Sociología del periodismo. Análisis sociológico de la producción de las noticias (pp. 277-287). Universidad de Guadalajara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.