Informative media and gamification during pandemic

Overview through the prosumer's interactuation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx20.38-492

Keywords:

gamification, informative business, prosumer, virtual platforms, pandemic

Abstract

The prosumer’s role (user that consumes and creates content) is highly representative in the mass media and network society. The research’s target is to know the way that this actor has interacted with the media and its gamified contents during the pandemic. To achieve that, a theoretical framework is being created to review all the main investigations about the topic linked to gamification and mass media. Discursive method is used along the research. Finally, results come to light and show that there is an efficient development of gamified contents by informative mass media, but those contents must include rules and targets as they can generate prosumer’s engagement, who should be free to choose in which communities and contents wants to participate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEA. (2022, January 14). Observatorio de la publicidad en España 2021. Esic Editorial. https://bit.ly/3FZfYV2

Ball, M. (2022). El metaverso y cómo lo revolucionará todo. Deusto.

Bauman, Z. (2017). Tiempos líquidos. Tusquets.

Bauman, Z. (2009). Comunidad. Siglo XXI.

BBVA. (2021, February 1). Actitudes ante la tecnología y usos de las TICs en la sociedad española en el marco del Covid-19. Fudación BBVA. https://bit.ly/3jv8PUW

Byung-Chul, H. (2010). La sociedad del cansancio. Herder.

Carse, J.P. (1986). Finite and infinite Games: a vision of life as play and possibility. Sirios 2.

Castells, M. (1997) La era de la información. Economía, sociedad y cultura: la sociedad red. Alianza Editorial.

Csikszentmihalyi, M., & Larsson, R. (2014). Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8

Cuenca-Orozco, D. (2018). Game studies. Estado del arte de los estudios sobre videojuegos. Revista Luciérnaga – Comunicación, 10 (19), 13-24. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a1 DOI: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a1

García-Alonso, P. (2018). Nuevo modelo de negocio para la empresa informativa. In D. Caldevilla (Coord.), Perfiles actuales en la información y en los informadores (pp. 81-94). Tecnos.

García-Alonso, P. (2016). Investigación científica en empresa informativa. Opción, 32(11), 637-656. https://bit.ly/3v2IAYr

Gómez, S. (2014). ¿Pueden los videojuegos cambiar el mundo? Unir Editorial.

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Alianza.

Hunter, D. & Werbach, K. (2013). Gamificación: revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos. Pearson.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Paidós.

Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer. DOI: https://doi.org/10.1145/2207270.2211316

Los Sims (Versión para ordenador) [Videojuego]. (2000). Electronic Arts.

McGonigal, J. (2011). Reality is broken: why games make us better and how they can change the world. Penguin Press.

Niantic. (2016). Pokemon GO [Aplicación móvil]. Google Play. https://bit.ly/3jpI5oJ

Perron, B. & Wolf, M. (2009). The Video Game Theory Reader 2. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887660

Ridley, M. (2004). Qué nos hace humanos. Taurus.

Riesman, D. (1996). La muchedumbre solitaria. Paidós Studio.

Rodríguez-Serrano,A., Martín-Nuñez, M. & Gil-Soldevila, S. (2017). Diseño ludológico y realidad aumentada. La experiencia de juego en Pokémon Go! Revista Latina de Comunicación Social, 72, 667-678. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1185es DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1185

Salas, C. (2017). Storytelling. La escritura mágica. Técnicas para ordenar las ideas, escribir con soltura y hacer que te lean. Mirada Mágica.

Sánchez, V. & Lavilla, D. (2022). Periodismo inmersivo y su aplicación en el ámbito de la empresa informativa. Visual Review, 9, 1-12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3732 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3732

Sierra Bravo, R. (2018). Técnicas de investigación social: teoría y ejercicios. Paraninfo.

Sinek, S. (2018). El juego infinito. Empresa Activa.

Soderman, B. (2021). Against flow. Video games and the flowing subject. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/12831.001.0001

Spencer, D. (1968). Game playing with computers. Spartan Books.

Teixes, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones. UOC Business School.

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza y Janés.

Whitman, W. (2007). Hojas de hierba. Austral.

Williams, O., & Rodríguez, D. (2022). Metaverso: Qué es y cómo invertir en él. Descubre cómo la realidad virtual, los activos digitales y la tecnología blockchain van a cambiar el mundo para siempre. Óscar Williams (publicación independiente).

Published

2023-01-30

How to Cite

Lavilla Muñoz, D., & Sánchez Franco, V. (2023). Informative media and gamification during pandemic: Overview through the prosumer’s interactuation. Global Media Journal México, 20(38), 52–70. https://doi.org/10.29105/gmjmx20.38-492