Fiction narratives for the analysis of the social imaginary of the teacher and/or expert in chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx22.42-533

Keywords:

fictional narratives, pop culture, teaching resource, social imaginary, science teaching

Abstract

This article analyzes fictional narratives as a didactic resource to reflect on processes linked to the teaching of science, specifically the teaching of chemistry. Based on a selection of popular narratives and characters, from the present and from a few decades ago, the social imaginaries that are presented in products such as cinema, television series or comics are systematized. Some approaches from experts such as Pozo and Gómez (2004) are subsequently used on what teaching chemistry and the profile of the professional in teaching it entails, to contrast them with the social imaginaries detected, thus finding whether these popular narratives, such as the Breaking Bad series or the Harry Potter film saga, reinforce stereotypes about chemistry or help us get closer to a more realistic vision, highlighting the didactic potential of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarrán, V. (Productor) & Del Toro, G. (Director). (2006). El laberinto del Fauno [Cinta cinematográfica]. Estudios Picasso; Tequila Gang; Telecinco; Sententia Entertainment.

Ashman, H. (Productor) & Clements, R. (Director). (1989). La sirenita [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures.

Attenborough, R. (Productor y director). (1982). Gandhi [Cinta cinematográfica]. Columbia Pictures.

Baeza R., M. A. (2022). Hermenéutica e imaginarios sociales. En F. Aliaga Sáez (Ed.), Investigación sensible: metodologías para el estudio de los imaginarios y representaciones (pp. 95-134). Universidad Santo Tomás.

Bates, K. (Productor) & Bay, M. (Director). (1998). Armagedon [Cinta cinematográfica]. Touchstone Pictures.

Becker, C. (Productor) & Dagtekin, B. (Director). (2013). Fack ju Göhte [Cinta cinematográfica]. Rat Pack Filmproduktion; Constantin Film Produktion.

Blum, J. (Productor) & Chazelle, D. (Director). (2014). Whiplash: Música y obsesión [Cinta cinematográfica]. Sony Pictures.

Boyd, S. (Productor) & Zemeckis, R. (Director). (1997). Contacto [Cinta cinematográfica]. Warner Bros.

Brandmaier, J. (Productor) & Noëlle, M. (Directora). (2016). Marie Curie [Cinta cinematográfica]. Filmproduktion; Pokromski Studio.

Braven, T., & Bruce, L. (Productores) & Marsh, J. (Director). (2014). Theory of everything [Cinta cinematográfica]. Working Title Films.

Cameron, J. (Productor y director). (1997). Titanic [Cinta cinematográfica]. Paramount Pictures; 20th Century Fox.

Canton, N. (Productor) & Zemeckis, R. (Director). (1985). Volver al futuro [Cinta cinematográfica]. Universal Pictures; Amblin Entertainment.

Carroll, G. (Productor) & Scott, R. (Director). (1979). Alien, el octavo pasajero [Cinta cinematográfica]. 20th Century Fox.

Casero, A. (2010). ¿Cómo es el buen profesor universitario según los alumnos? Revista Española de Pedagogía, 68(246), 223-242. https://doi.org/10.22550/2174-0909.2471

Cohen, B. (Productor) & Burton, T. (Director). (2003). Gran Pez [Cinta cinematográfica]. Sony Pictures.

Cuevas, J. (2020). Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28, 165-183. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.06

Cuevas, J. (2012). Ciencia, tecnología y rol científico en los vengadores. En J. Cuevas (Coord.), Las ciencias en el cine: discursos, representaciones e imaginarios (pp. 47-97). Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Disney, W. (Productor) & Cottrell, W. (Director).(1937). Blancanieves y los siete enanos [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures.

Gilligan, V. (Creador). (2008). Breaking Bad [Serie televisiva]. AMC.

Gispert Pellicer, E. (2009). Cine, ficción y educación. Laertes educación.

Goldsmith Thomas, E. (Productora) & Newell, M. (Director). (2003). La sonrisa de Mona Lisa [Cinta cinematográfica]. Columbia Pictures.

Hara, T. (Productor) & Takahata, I. (Director). (1988). La tumba de las luciérnagas [Cinta cinematográfica]. Studio Ghibli.

Heyman, D. (Productor) & Columbus, C. (Director). (2001). Harry Potter y la piedra filosofal [Cinta cinematográfica]. Warner Bros. Pictures.

Jackson, P. (Productor y director). (2001). El señor de los anillos [Cinta cinematográfica]. New Line Cinema.

Kotsko, A. (2016). Por qué nos encantan los sociópatas. Melusina.

Maffesoli, M. (2022). Discurso del método: el camino (“meta odos”) hacia lo imaginario. En F. Aliaga Sáez (Ed.), Investigación sensible: metodologías para el estudio de los imaginarios y representaciones (pp. 23-38). Universidad Santo Tomás.

Meinardi, E. (2010). El sentido de educar en ciencias. En Meinardi, E. (Coord.), Educar en ciencias (pp. 15-38). Paidós.

Mejía, J., & Nahmad, A. (2017). Discusión teórica I y II de cine de no ficción [Archivo de video]. En Usos didácticos del cine: Introducción al análisis. Universidad Nacional Autónoma de México.

Peterson, K. (Productor) & Geronimi, C. (Director). (1959). La bella durmiente [Cinta cinematográfica]. Walt Disney Pictures.

Pintos, J. (2015). Apreciaciones sobre el concepto de imaginarios sociales. Miradas, Revista de Investigación Universidad Tecnológica de Pereira, 1(13), 150-159. https://doi.org/10.22517/25393812.12281

Pozo, J. I., & Gómez, M. A. (2004). Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Morata.

Radcliffe, M. (Productor) & Cuarón, A. (Director). (2004). Harry Potter y el prisionero de Azkaban [Cinta cinematográfica]. Warner Bros. Pictures.

Riffo-Pavón, I. (2022). Imaginarios sociales, representaciones sociales y re-presentaciones discursivas. Cinta de Moebio, 74, 78-94. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2022000200078

Sánchez, G. (2012). Hadas, brujas o bellas. Arquetipos de inteligencia femenina para una infancia contemporánea. En J. Cuevas (Coord.), Las ciencias en el cine: discursos, representaciones e imaginarios (pp. 101-116). Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Thomas, E., & Nolan, C. (Productores) & Nolan, C. (Director). (2014). Interestelar [Cinta cinematográfica]. Warner Bros.; Syncopy Production; Paramount Pictures; Legendary Pictures.

Torres, M. (2015). La evolución del concepto de imaginarios sociales en la obra publicada de Juan Luis Pintos de Ceha Naharro. Imagonautas. Revista Interdisciplinaria sobre Imaginarios Sociales, 5(6), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5562270

Wood, D., & Gudiño, R. (2017). Introducción al cine educativo [Archivo de video]. En Usos didácticos del cine: Introducción al análisis. Universidad Nacional Autónoma de México.

Published

2025-01-30

How to Cite

Cuevas Romo, J. (2025). Fiction narratives for the analysis of the social imaginary of the teacher and/or expert in chemistry. Global Media Journal México, 22(42), 1–20. https://doi.org/10.29105/gmjmx22.42-533