Cobertura informativa de la violencia en México
Keywords:
information coverage, violenceAbstract
The analysis on the impact of violence in media is not new. Maybe what have changed are the reasons for violence, or the ways in which we get in contact with it. Some elements of context for the production of violence have changed, as well as what is considered violent nowadays or the way in which it is perceived. Traditionally research on media and violence centered its views on the responsibility of media as providers of violent content, whereas impacts of violence were measured on well defined audiences. Today, media, violent groups, reporters and technology users are equally responsible for the production of violent content, with potentially dangerous consequences not only socially but globally. This essay deals with the coverage of violent content as pertained to crime, insecurity and drug trafficking in Mexico, providing some insights from the perspective of communication, its impact, the responsibility of journalists and reporters, as well as the social responsibility for crime and violence that we all have in its full coverage.
Downloads
References
Anderson, C. A., Berkowitz, L., Donnerstein, E., Rowell Huesmann, L., Johnson, J. D., Linz, D., y otros. (2004). The Influence of Media Violence on Youth. Psychological Science in the Public Interest , 4 (3), 81-110.
Anónimo. (s.f.). El blog del Narco. Recuperado el 24 de marzo de 2011, de http://www.blogdelnarco.com/
Asencio, V. H. (28 de marzo de 2011). Hagamos que pare el baño de sangre mediático. Obtenido de insyde.org.mx/.../hagamos-que-pare-el-...
Bandura, A., & Walters, S. (1963). Social Learning and Personality Development. New York: Rinehar and Winston.
Barabino, G. (2003). La Violencia y los Medios Masivos de Comunicación ¿Oferta o Demanda? Razón y palabra (33).
Berkowitz, & L. (1962). Aggression: a social psychological analysis. Nueva York, Toronto, San Francisco: University of Wisconsin/McGraw Hill.
Bushman, B. J., & Anderson, C. A. (2001). Media Violence and the American Public: Scientific Facts versus Media Misinformation. American Psychologist , 56 (6-7), 477-489.
Casas, M. L. (1998). Medios de comunicación y violencia en México. Diálogos de la Comunicación (53), 51-66.
Centro de Investigación para el Desarrollo, A.C. (CIDAC). (2009). Recuperado el marzo de 2010, de procedimientospolicialesmexico.blogspot.com/2009/08/estadísticas-de-violencia-en…
Coleman, L. (2004). The Copycat Effect: How the Media and Popular Culture Trigger the Mayham in Tomorrow´s Headlines. New York: Paraview Pocket Books.
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. (2011). Encuesta Nacional de Hábitos, Prácticas y Consumos Culturales. Recuperado el 24 de marzo de 2011, de http://www.conaculta.gob.mx/encuesta_nacional.php
Coté, W., & Simpson, R. (2001). Covering violence: A Guide to Ethical Reporting About Victims and Trauma. New York: Columbia University Press.
El Financiero. (25 de marzo de 2011). Firman medios acuerdo para cubrir violencia. Obtenido de http://www.elfinanciero.com.mx/index.php/sociedad/17936-firman-medios-acuerdo-para.
Feschbach, S. (1961). The stimulating vs. cathartic effects of a vicarious aggressive experience. Journal of abnormal and social psychology, 63 (1961), 381-385.
Feschbach, S., & Singer, R. (1971). Television and Aggression. San Francisco: Jossey-Bass.
Granados Chapa, M. A. (28 de marzo de 2011). La república de Televisa. Proceso.
IAB México, Televisa y Millward Brown. (marzo de 2011). Estudio de Consumo de Medios Digitales en México 2010. Recuperado el 27 de marzo de 2011, de http://www.dosensocial.com/2010/11/25/estudio-de-consumo-de-medios-digitales-en-mexico-2010/#ixzz1HqAa2arK
Instituto para la Seguridad y la Democracia, A.C. (ISDAC). (s.f.). Proyecto de Violencia y Medos de Comunicaicón. Recuperado el febrero de 2011, de www.insyde.org.mx/EXPAGES/violenciaymedios.asp
Islas, O., & Arribas, A. (Febrero-abril de 2010). El tránsito a los ambiemtes comunicativos. Revista Mexicana de Comunicación , 34-38.
Johson, J. D., Adams, M. S., Hall, W., & Ashburn, L. (1997). Race, Media and Violence: Differential Racial Effects of Exposure to Violent News Stories. Basic and Applied Social Psychology , 19, 81-90. Kiosko Mayor. (26 de febrero de 2010).
Kiosko Mayor. Recuperado el 26 de febrero de 2010, de www.kioskomauor.com/vernoticias.php?artid=26747relacion=seguridad&tipo=pr..
Klapper, J. (1969). Statement before the National Commission on the Causes and Prevention of Violence. Washington.
Klapper, J. (1960). The effects of Mass Communication. New York: Free Press.
Klein, R. D. (2003). Audience Reactions to Local TV News. American Behavioral Scientist , 46 (21), 1661-1672.
Merca2.0. (2010). Aumenta 44% el consumo de la televisión de paga: LAMAC. Recuperado el 25 de marzo de 2011, de http://www.merca20.com/aumenta-44-consumo-de-tv-de-paga-lamac/
Observatorio de medios (ORBITIC). (9-13 de agosto de 2010). Reporte de Monitoreo del noticiero con Joaquín López Dóriga. Recuperado el 25 de marzo de 2011, de http://cete.dgtve.sep.gob.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=228:reporte-de-monitoreo-noticiero-con-joaquin-lopez-doriga&catid=62:tv-privada&Itemid=52
Padgett, T. (2007). Mexican Press in Peril. Time , 169 (24), 21.
Palmer, E., & Dorr, A. (. (1980). Children and the faces of television: teaching, violence, selling. New York: Academic Press.
Proceso. (agosto de 2009). Exhibe la SSP a Proceso como arma de la Familia. Proceso.
Proceso. (28 de enero de 2010). Gana Villoro, premio de periodismo Rey de España. Proceso.
Rousiley, C. M. (2009). Media Visibility and the Scope of Accountability. Critical Studies in Media Communication , 26 (4), 372.
Rowse, A. E. (2001). Drive-in Journalism. The Assault on your Need to Know. Common Courage Press.
Sánchez, V. R. (1998). El mundo de la violencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital. Barcelona: Gedisa.
Tannenbaum, P. (1980). The entertainment functions of television. New Jersey: Lawrence Earlbaum Hillsdale.
Vanguardia. (25 de marzo de 2011). Narcos, verdaderas estrellas en México. Obtenido de http://www.vanguardia.com.mx/narcosverdaderasestrellasenmexico-682347.html
Wood, W., Wong, F., & Cachere, J. G. (1991). Effects of Media Violence on Viewer´s Aggression in Unconstrained Social Interaction. Psychological Bulletin , 109 (3), 371-383.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.