Departamentos de comunicación en museos: la planificación estratégica de la comunicación en instituciones artísticas y culturales

Authors

  • Mónica Viñarás Abad Universidad Antonio de Nebrija

Keywords:

strategic communication, public relations, museums, management, department

Abstract

Museums have been traditionally concerned in communicating culture, mainly focusing in communicating old cultures processes to contemporary people. More recently, museums have asked out how to use communication theories to improve communication with their audiences. This research paper is an effort to use communication theory to improve Madrid’s museums communication processes with their audiences. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anuario de la Comunicación 2006 (s.f.). Recuperado el 24 de julio de 2007 en http://www.dircom.org/index.php?zona=publicaciones&seccion=5

Balcellsi i Junyent, J. (1994). La investigación Social. Introducción a los Métodos y las Técnicas. Barcelona. Promociones y Publicaciones Universitarias.

Capriotti, P. y Vv. Aa., Losada, J.C. coord. (2004). Gestión de la Comunicación en las Organizaciones. Barcelona. Ariel.

Celaya, J. y Viñarás, M., (2006). Estudio sobre las nuevas tecnologías 2.0 en los museos y colecciones de arte. Madrid. www.dosdoce.com

Comunidad de Madrid (2005). Directorio de Museos y Colecciones. Madrid. Servicio Publicaciones CAM.

Corbetta, P. (2003). Metodología y Técnicas de Investigación Social. Madrid. McGraw-Hill.

González, M. J. (1997). Metodología de la Investigación Social: Técnicas de Recolección de Datos. Alicante. Aguaclara.

Guía de Museos y Colecciones (s.f.). Recuperado el 23 de abril de 2007 en http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=ContentDisposition&blobheadervalue1=filename%3DGu%C3%ADa+Museos.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1202794003096&ssbinary=true

Grunig, J. Hunt, T. (2003). Dirección de Relaciones Públicas. Madrid. Gestión 2000.

Martín, S., (2003). El Puzzle de la Identidad de Marca. Madrid. Tesis Doctoral sin publicar Universidad Complutense de Madrid.

Pavlik, J. V. (1999). La investigación en Relaciones Públicas. Barcelona. Gestión 2000.

Pérez, R. A. (1989). Estrategia Publicitaria y de las Relaciones Públicas. Madrid. Universidad Complutense de Madrid.

Reglamento de Museos de Titularidad Estatal y del Sistema Español de Museos. Ley 16/1985 de Patrimonio Histórico Español. Real Decreto 620/1987.

Ruiz Olabuénaga, J. (1998). Cómo Elaborar Un Proyecto De Investigación Social. Bilbao. Universidad de Deusto.

Valles, M. (1999). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión Metodológica y Práctica Profesional. Madrid. Síntesis Sociología.

Sierra Bravo, R. (1991). Técnicas de investigación social. Madrid. Paraninfo.

Wilcox, D., Ault, P., Agee, W., Cameron, G. (2001). Relaciones Públicas, Estrategias y Tácticas. Madrid. Addison Wesley.

Xifrá, J., (2003). Teoría y Estructura de las Relaciones Públicas. Madrid. Mc Graw Hill.

Venturada, J., (2001). Dirección de comunicación empresarial e institucional. Barcelona. Gestión 2000.

Published

2013-05-04

How to Cite

Abad, M. V. (2013). Departamentos de comunicación en museos: la planificación estratégica de la comunicación en instituciones artísticas y culturales. Global Media Journal México, 6(11), 36–54. Retrieved from https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/77

Issue

Section

Articles