Comunicología y sociedad de la información: exploración de un lugar común desde la ciencia de la comunicación
Keywords:
communicology, communicological social typology, information, communication, society, community, communicological dimensionsAbstract
This essay presents a discussion around the concept of Communicology. The first section presents general points of the running concept towards a Communicology Possible, a science of communication. Then it is discussed that this concept is contextualized by the information society. The second section elaborates two main points. The first one explores similarities and differences of the concept of Information Society, comparing the traditional perspective to the communicologic one. Then a typology of four dimensions of Communicology, such as expression, interaction, diffusion, and observation is presented. This theoretical paper ends discussing that the Internet is a medium that makes possible a new social map of possibilities.
Downloads
References
Adams, R. N. (1978). La red de la expansión humana. México: Ediciones de la casa chata.
Aunger, R. (2004). El meme eléctrico. Barcelona: Paidós.
Blackmore, S. (2000) La máquina de los memes. Barcelona: Paidós.
Cebrián, J. L. (1998) La red. Madrid: Taurus.
Claval, P. (1982). Espacio y poder. México: Fondo de Cultura Económica.
Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Barcelona: Paidós.
Enzensberger, H. M. (1974) Elementos para una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Anagrama.
Ferrer Rodríguez, E. (1982). Comunicación y Comunicología. México: EUFESA.
Galindo Cáceres, Luis Jesús (2005) Hacia una Comunicología posible. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
Galindo Cáceres, Luis Jesús; Cárdenas, Tanius Karam, y García, Marta Rizo (2005). Cien libros hacia una Comunicología posible. México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
Johnson, S. (2003). Sistemas emergentes. Madrid: Turner-Fondo de Cultura Económica.
Pasquali, A. (1990). Comprender la comunicación. Caracas: Monte Ávila.
Tonnïes, F. (1979). Comunidad y asociación. Barcelona: Península.
Von Föerster, H. (1991) Las semillas de la cibernética. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.