El diagnóstico de "la" cultura organizacional o las culturas de la cultura
Keywords:
organization culture, group culture, interactionAbstract
This paper reviews the organizational composition of a county-level agency from Saltillo, Coahuila. A mix-method research approach was used to conduct this research that explores the interactional processes of the organizational culture.
Downloads
References
Bolon, D., Bolon, D. (1994). A Reconceptualization and Analysis of Organizational Culture. The Influence of Groups and Their Idiocultures. Journal of Managerial Psychology. 9 (5), 22-27.
Dandridge, T., Mitroff, I., Joyce, W. (1980). Organizational symbolism: a topic to expand organizational analysis. Academy of Management Review. 5, 248-256.
Denison, D., Mishra, A. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science. 6 (2), 204-223.
Fine, G. (1979). Small Groups and Culture Creation: The Idioculture of Little League Baseball Teams. American Sociological Review. 44, 733-745.
Hernández, R. (2003). Metodología de la Investigación. (3ª. ed.). México: Mc Graw Hill.
Lee, J., Yu, K. (2004). Corporate culture and organizational performance. Journal of Managerial Psychology. 19, (4), 340-359.
Louis, M.R. (1980). Organizations as Culture-bearing Milieux. E.U.A.: JAI Press.
March, J.G. y Simon, H. (1958). Organizations. E.U.A.: Wiley.
Martín Serrano, M. (1978). La mediación social. Madrid: Akal.
Nosnik, A. (2005). Culturas Organizacionales origen, consolidación y desarrollo. (1a.ed.). México. Netbiblo.
Pennings, J.M. y Goodman, P.S. (1979). Toward a Workable Framework. en Goodman, P.S. y Pennings J.M. (Eds) New Perspectives on Organizational Effectiveness. (pp. 146-184). E.U.A.: Jossey-Bass.
Pettigrew, A.M. (1979). On studying organizacional cultures. Administrative Science Quarterly. 24, 570-581.
Schein, E. (1985 a) How culture forms, develops, and changes. En: Kilmann, R.H., Saxton, M.J., Serpa, R. y asociados (Eds). Gaining Control of the Corporate Culture. San Francisco CA.
Schein, E. (1985 b). Organizational culture and leadership. E.U.A.: Jossey Bass.
Schein, E. (1998). La Cultura Empresarial y el Liderazgo. Una visión Dinámica. Barcelona: Plaza y Janés.
Siehl, C. y Martin, J. (1988). Measuring organization culture: mixing qualitative and quantitative methods. En: Johnes, M.O., Moore, M.D. y Synder, R.C. (Eds.). Inside Organizations: Understanding the Human Dimension. (pp. 79-103). E.U.A.: Sage Publications.
Strauss, A., Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. E.U.A.: SAGE.
Tushman, M.L. (1977). A Political Aproach to Organizations: A Review and Rationale. Academy of Management Review. 2, 206-216.
Van Maanen, J. y Barley, R.S. (1985). Cultural Organization: Fragments of a Theory. En Frost, P.J. et. al. (Eds). Organizational Culture. (pp. 31-53). E.U.A.: Sage
Wallach, E. (1983). Individuals and organizations: the cultural match. Training and Development Journal. 29-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.