La Televisión Universitaria y la Construcción de un Nuevo Modelo de Comunicación Social en América Latina
Keywords:
university, stare reform, communication model, university communication, democratic transition, cultural wealth, communicational rationality, power revolutionAbstract
The transformation of Latin American information structures for the creation of a new global communication model, is a very complex process which requieres the participation not only of the state, but also of many other sectors of society, especially from the universities, in different levels of action. Within this cultural context, the university is a plural, open and interdisciplinary institution which produces sistematically a deep knowledge about the diverse national and world realities. Given the decay of the private-comercial communication model in Latin America, the cultural wealth that the university develops must be used to overcome the old media model of regional communication. Consequently, to go further in the Latin American states reform, in issues such as information and building a New Policy of Regional Communication, it must be built from the universities diverse conceptual and political foundations which contribute to reformulate, from a communicational point of view, the Latin American states.
Downloads
References
Antaki, Ikram, Foro. (1998). Libertad de Expresión y Responsabilidad Social, Cámara Nacional de la Industria de la Radio y la Televisión (CIRT). World Trade Center, México, D.F.
Asociación Mexicana de Derecho a la Información. (2000). Objetivos centrales, Documento Base. México, D.F.
Bernstein, C. (1992). La Cultura Idiota. Nexos, 177.
Corral, J. (2004, 25 de noviembre), Encendida Discusión, El Universal.
Esteinou, J. (1998). La Reforma del Estado y el Derecho a la Información en México: Una Deuda Histórica del Estado con la Sociedad. En El Derecho a la Información en el Marco de la Reforma del Estado en México. México, D.F.: Comisión de Radio Televisión y Cinematografía, H. Cámara de Diputados, Fundación Konrad Adenauer Stiffung, Universidad Iberoamericana (UIA), Universidad Autónoma Metropolitana (UAM-X) y UNESCO.
Esteinou, J. (2002). Primer Poder. Etcétera, 21, Una Ventana al Mundo de los Medios, Nueva Época. Disponible en: www.etecetera.com.mx
Esteinou, J. (2004 a). Los Medios: El Primer Poder. Revista Telemundo, 75. Disponible en: www.canal100.com.mx
Esteinou, J. (2004 b). La Telecracia y el Cambio Político en México. Razón y Palabra [Revista Electrónica], 42, Año No. 4. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx
Esteinou, J. (2005-2006). La Sociedad Civil y la Construcción de Un Nuevo Modelo de Comunicación Participativo en México. Razón y Palabra [Revista Electrónica], 48, Año No. 4. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx
Fernández, C. y Paxman, A. (2001). El Tigre. Emilio Azcárraga y su Imperio TELEVISA. México D.F.: Editorial Mondadori, Colección Mitos de Bolsillo.
Televisa y la Clase Media. (2000). Aires de Familia. Cultura y Sociedad en América Latina, XXVIII Premio Anagrama de Ensayo, Anagrama, México, D.F.
Televisa y la Clase Media (1993, 15 de febrero). Proceso.
Televisa no está vinculada al poder ni a la política. (1993,11 de febrero). El Nacional.
Trejo, R. (2004). La Espiral del Estruendo. La Sociedad Como Coartada, Conferencia presentada en la mesa Opinión Pública y Gobernabilidad, VII Conferencia Internacional: La Relación Sociedad – Medios en el Marco de la Reforma del Estado en México, Senado de la República, LIX Legislatura, México, D.F.
Trejo, R. (2004). Poderes Salvajes. Mediocracia Sin Contrapesos. México, D.F.: Editorial Cal y Arena.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.