Cine y Sociedad en Cartagena de Indias, Colombia (1912-1923): De la Carpa a los Cines
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-8Keywords:
film exhibition spaces, cinematograph, city, pressAbstract
From the perspective of the New Film History, and with the purpose of describing the exhibition spaces as a significant aspect of moviegoing as a social experience in Cartagena, Colombia, between 1912 and 1923, we use the available press corpus to approach to the material conditions, locations and perceptions about the cinema rooms at a time when the itinerant exhibition has begun to decline and the circus tent and the variety show's scenery give way to specific enginery for the enjoyment of the film show, venues which will be significant in the grammar of the city in its early and contradictory quest after cosmopolitanism.
Downloads
References
Allen, R.C (2011). Reimagining the history of the experience of cinema in a post-moviegoing age. En R. Maltby, D. Biltereyst & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and case studies (pp. 41-57). Malden, MA, USA and Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Allen, R.C (2006). Relocating American Film History. The ‘problem’ of the empirical. Cultural Studies, 20(1), 48-88.
Allen, R.C. (2006) The place of space in film historiography. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 9(2), 15–27.
Biltereyst, D., Meers, P., & Van de Vijver, L. (2011). of Distinction and Cinema in Postwar Ghent. En R. Maltby, D. Biltereyst & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and case studies (pp. 41-57). Malden, MA, USA and Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
De Certeau, Michel (2000): La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Hiernaux-Nicolas, D. (2006). De Flâneur a consumidor: reflexiones sobre el transeúnte en los espacios comerciales. En Ramírez Kuri, P. y Aguilar Díaz, M.A. (coords). Pensar y habitar la ciudad. Afectividad, memoria y significado en el espacio urbano contemporáneo. Barcelona: Anthropos.
Maltby R. (2011). New Cinema Histories. En R. Maltby, D. Biltereyst & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and case studies (pp. 41-57). Malden, MA, USA and Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Martín-Barbero, J. (2002). De los medios a las mediaciones. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Romero, J.L. (1976). Latinoamérica las ciudades y las ideas. Segunda edición. Buenos Aires: Siglo XXI.
Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos. Bogotá: Arango.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.