Los retos de la enseñanza universitaria del periodismo digital emprendedor en México

Authors

  • Abraham Santos Torres Sánchez Universidad Anáhuac Cancún

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-2

Keywords:

digital journalism, innovation, entrepreneurship

Abstract

Newsroom production processes have undergone radical changes as a consequence of the Internet, new content distribution platforms, and new ways of consuming information. This all means that we now face new challenges when teaching journalism at the university level. On one hand, there is a need for teachers themselves to be up-to-date and digitally competent. On the other there is a need for the material taught in the classroom to be as current as possible. By continuing to teach the same material that was taught 20 years ago, higher education institutions continue to produce new graduates who are “old journalists,” far from being able to enter the job market or become digital journalism entrepreneurs. It is therefore of interest to analyze the evolution of digital journalism in Mexico and the importance of teaching entrepreneurial journalism in the classroom, as well as to look at the success stories of both universities and non-profit organizations who are training young people and are helping build a society where there is more and better journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abraham Santos Torres Sánchez, Universidad Anáhuac Cancún

Profesor de asignatura en la Escuela Internacional de Comunicación y Entretenimiento

References

Bermudez, D. (2018) Ranking de Medios Nativos Digitales. El Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/tecnologia/Ranking-de-Medios-Nativos-Digitales-20170830-0177.html

Conversaciones Con (productor) (2017). Líneas emergentes del periodismo [Formato de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=A992yV2UoX8

Crovi, D., Toussaint, F. y Tovar, A. (2006). Periodismo digital en México. México: UNAM y SITESA Ediciones.

David Alandete (productor) (2017). Entrevista a Martin Baron [Formato de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=nTCGioES6aU

Freedom House. (2016). Freedom in the world 2016, anxious dictators, wavering democracies: Global freedom under pressure. Tomado de http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2016/russia

Goodman, R. y Steyn, E. (eds) (2018) Educación Global del periodismo en el Siglo XXI, Retos & Innovaciones. Austin: Knigth Center for Journalism in the Américas.

Hernández Díaz, J. (2014). Del papel a lo digital. La metamorfosis de estilo y estructuras hacia un periodismo digital emergente. Tesis de licenciatura. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. México: UNAM.

Libro blanco para el diseño de las titulaciones universitarias en el marco de la economía digital (2015). Madrid: Proyectos y Producciones Editoriales.

Manfredi, J. (Coordinador) (2015): Innovación y Periodismo: emprender en la Universidad. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 76. La Laguna (Tenerife): Latina.

Manfredi, J. y Noguera, J. (eds) (2015): Innovación y Periodismo: emprender en la Universidad. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 76. La Laguna (Tenerife): Latina.

Maturana, J. (2011). Historia de Internet. Recuperado de: https://www.muycomputer.com/2011/03/14/actualidadespecialeshistoria-de-interne-1990-1999_we9erk2xxdd26wxifnul2ijbfv6ew_ikfzcytt2p0d440u5dug2t41nrhe_vwp34/

Menéndez, A. M. y Toussaint, F. (1989). Prensa y nueva tecnología. México: Trillas.

Navarro, L. (2002). «Los periódicos on line: características, periodistas y lectores». En Islas, O. et al. Explorando en ciberperiodismo iberoamericano. México. ITESM Monterrey-CECSA.

Quienes Somos. (s.f.) SembraMedia. https://www.sembramedia.org/quienes-somos/

Suarez, E. (2016). El periodismo no ha muerto. Recuperado de: https://nohacefaltapapel.com/el-periodismo-no-ha-muerto-imaginemos-su-futuro-sin-ataduras-y-respetando-a-la-audiencia-e1d4a5d1a6de

Salaverría, R. (ed.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

Salaverría, R. y Crovi, D.(eds.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

Salaverría, R. y Alvers, R.(eds.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

Torres, A. (2017). Necesitamos formar a nuestros periodistas. Recuperado de: http://www.abrahamtorres.news/necesitamos-formar-a-periodistas/

Published

2019-02-05

How to Cite

Torres Sánchez, A. S. (2019). Los retos de la enseñanza universitaria del periodismo digital emprendedor en México. Global Media Journal México, 15(29), 5–21. https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-2

Issue

Section

Communication and Education