Los retos de la enseñanza universitaria del periodismo digital emprendedor en México
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-2Keywords:
digital journalism, innovation, entrepreneurshipAbstract
Newsroom production processes have undergone radical changes as a consequence of the Internet, new content distribution platforms, and new ways of consuming information. This all means that we now face new challenges when teaching journalism at the university level. On one hand, there is a need for teachers themselves to be up-to-date and digitally competent. On the other there is a need for the material taught in the classroom to be as current as possible. By continuing to teach the same material that was taught 20 years ago, higher education institutions continue to produce new graduates who are “old journalists,” far from being able to enter the job market or become digital journalism entrepreneurs. It is therefore of interest to analyze the evolution of digital journalism in Mexico and the importance of teaching entrepreneurial journalism in the classroom, as well as to look at the success stories of both universities and non-profit organizations who are training young people and are helping build a society where there is more and better journalism.
Downloads
References
Bermudez, D. (2018) Ranking de Medios Nativos Digitales. El Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/tecnologia/Ranking-de-Medios-Nativos-Digitales-20170830-0177.html
Conversaciones Con (productor) (2017). Líneas emergentes del periodismo [Formato de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=A992yV2UoX8
Crovi, D., Toussaint, F. y Tovar, A. (2006). Periodismo digital en México. México: UNAM y SITESA Ediciones.
David Alandete (productor) (2017). Entrevista a Martin Baron [Formato de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=nTCGioES6aU
Freedom House. (2016). Freedom in the world 2016, anxious dictators, wavering democracies: Global freedom under pressure. Tomado de http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2016/russia
Goodman, R. y Steyn, E. (eds) (2018) Educación Global del periodismo en el Siglo XXI, Retos & Innovaciones. Austin: Knigth Center for Journalism in the Américas.
Hernández Díaz, J. (2014). Del papel a lo digital. La metamorfosis de estilo y estructuras hacia un periodismo digital emergente. Tesis de licenciatura. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. México: UNAM.
Libro blanco para el diseño de las titulaciones universitarias en el marco de la economía digital (2015). Madrid: Proyectos y Producciones Editoriales.
Manfredi, J. (Coordinador) (2015): Innovación y Periodismo: emprender en la Universidad. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 76. La Laguna (Tenerife): Latina.
Manfredi, J. y Noguera, J. (eds) (2015): Innovación y Periodismo: emprender en la Universidad. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 76. La Laguna (Tenerife): Latina.
Maturana, J. (2011). Historia de Internet. Recuperado de: https://www.muycomputer.com/2011/03/14/actualidadespecialeshistoria-de-interne-1990-1999_we9erk2xxdd26wxifnul2ijbfv6ew_ikfzcytt2p0d440u5dug2t41nrhe_vwp34/
Menéndez, A. M. y Toussaint, F. (1989). Prensa y nueva tecnología. México: Trillas.
Navarro, L. (2002). «Los periódicos on line: características, periodistas y lectores». En Islas, O. et al. Explorando en ciberperiodismo iberoamericano. México. ITESM Monterrey-CECSA.
Quienes Somos. (s.f.) SembraMedia. https://www.sembramedia.org/quienes-somos/
Suarez, E. (2016). El periodismo no ha muerto. Recuperado de: https://nohacefaltapapel.com/el-periodismo-no-ha-muerto-imaginemos-su-futuro-sin-ataduras-y-respetando-a-la-audiencia-e1d4a5d1a6de
Salaverría, R. (ed.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.
Salaverría, R. y Crovi, D.(eds.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.
Salaverría, R. y Alvers, R.(eds.) (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.
Torres, A. (2017). Necesitamos formar a nuestros periodistas. Recuperado de: http://www.abrahamtorres.news/necesitamos-formar-a-periodistas/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.