Percepciones de la interacción y la comunicación en el trabajo colaborativo con TIC, comparativa de los alumnos licenciatura en Comunicación y Periodismo y de la licenciatura en Desarrollo local de la Universidad Autónoma de Querétaro.

Authors

  • Carlos Alberto Rode Villa Universidad Autónoma de Querétaro http://orcid.org/0000-0002-0217-8991
  • Vanesa Del Carmen Amezcua Universidad Autónoma de Querétaro
  • Sandra Luz Guerrero Ramírez Universidad Autónoma de Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-3

Keywords:

collaborative learning, ICT, interaction, communication

Abstract

The objective of the present work was to know the way in which the communication processes and thedigital tools used by the students of the Degree in Communication and Journalism and Local Development of the Autonomous University of Querétaro in Mexico, work collaboratively. Through two focus groups with students of different semesters,two dimensionsof collaboration were investigated: communication and dialogue through the use of technological tools. It was found that there are difficulties in communicating and talking when they work collaboratively, they do not know how to do it; and thosetechnological tools make this process more difficult. On the other hand, the lack of infrastructure in rural areas complicates the use of technologies to collaborate, which deprives some of this experience. Based on the results, it is concluded that educational institutions should support the adoption of didactic strategies that allow the development and evaluation of collaborative skills that generate a true dialogue that strengthens collaborative learning activities regardless of whether the technological toolsare used or not. The role of universities and the government in the coverage of the infrastructure for the use of the internet is important.

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Author Biographies

Carlos Alberto Rode Villa, Universidad Autónoma de Querétaro

Estudiante de doctorado en tecnología educativa en la Universidad Autónoma de Querétaro.

Profesor en la maestría en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (UAQ).

Profersor en la licenciatura en Comunicación y Periodismo (UAQ)

Becario CONACYT.

Vanesa Del Carmen Amezcua, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Educación con especialidad en Comunicación.

Linea de investigación: Comunicación y Cultura.

Jefa de investigación y Posgrado FCPS UAQ.

Sandra Luz Guerrero Ramírez, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctor en Gestión de la Tecnológica e Innovación.

Línea de investigación:Gestión del conocimiento.


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Published

2019-02-05

How to Cite

Rode Villa, C. A., Amezcua, V. D. C., & Guerrero Ramírez, S. L. (2019). Percepciones de la interacción y la comunicación en el trabajo colaborativo con TIC, comparativa de los alumnos licenciatura en Comunicación y Periodismo y de la licenciatura en Desarrollo local de la Universidad Autónoma de Querétaro. Global Media Journal México, 15(29), 22–40. https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-3

Issue

Section

Communication and Education