Contribución de las redes sociales a la transmedialidad de las teleseries

Authors

  • María Claudia Benassini Félix Universidad La Salle Ciudad de México

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-11

Keywords:

transmedia, intertextuality, television series, convergence, social media

Abstract

The main objective of this article is to offer the results of a first exploration of the way in which the contents of teleseries spread to social media, thereby contributing to their transmediality. The intertextual manifestations between teleseries and other types of texts are also explored. Final ideas revolve around the repercussions that this transmedial offer has on audiences, as well as on the options to continue with this work

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Claudia Benassini Félix, Universidad La Salle Ciudad de México

Profesora Investigadora, Facultad Mexicana de Arquitectura, Diseño y Comunicación, Universidad la Salle Ciudad de México. Líder el grupo de Investigación, Desarrollo e Innovación "Alfabetización Digital, Transmedialidad y Gestión del Conocimiento"

References

Aparici, R. y García, D. “Arqueología de la narrativa digital interactiva y la nueva comunicación”, en Aparici, R. y García, D. (editores) ¡Sonríe, te están puntuando!, 2017, Barcelona, Edit. Gedisa, págs. 14-43.

Capello, G. (2016) Una ficción desbordada: narrativa y series, Fondo Editorial Universidad de Lima

Cascajosa, C. (2015) La cultura de las series, Barcelona, Edit. Laertes

Debowicz, M. (2017) Cine en pijamas: de la pantalla grande al living de casa, Buenos Aires, Edit. Paidós

De la Torre, T. (2016) Historia de las series, Barcelona, Roca Editorial Libro

Eco, U. (1986) La estrategia de la ilusión, Barcelona, Edit. Lumen

Fiske, John (2012) Television Culture, New York, Rutledge (traducción propia)

Fechine, Y. (2012) “Transmidiacâo, entre o lúdico e o narrativo”: 175-210, en Campalans, C., Renó D. y Gosciola, V. (editores académicos) Narrativa Transmedia: entre teorías y prácticas, Bogotá, Colección de textos de Ciencias Humanas, Editorial del Rosario (traducción propia)

Gordillo, I. (2009) La hiper-televisión: géneros y formatos, Quito, Intiyan Ediciones CIESPAL

Guillot, L. y Siragusa, C., Dramas en la televisión norteamericana contemporánea: narrativas en progreso, 2016, Argentina, Edit. Eduvim

Igarza, R. (2013) “El rescate de las mediaciones a la hora transmedia”, en OROZCO, G. (coordinador) TV Morfosis 2, México, Edit. Tintable, págs. 13-25.

Irigaray, F. “El documental en las narrativas transmedia y en la territorialidad expandida”, en APARICI, R. y GARCÍA MARÍN, D. (editores) ¡Sonríe, te están puntuando!, 2017, Barcelona, Edit. Gedisa, págs. 200-225

Martin, B. (2014) Hombres fuera de serie, Madrid, Edit. Ariel

Riera, F. (2003) “La post-televisión: de la televisión antropológica a la sociedad digital”, en Cuadernos del CAC, Consejo audiovisual de Cataluña, número 15, enero-abril, p. 93-96

Scolari, C. (2013) Narrativas transmedia, Barcelona, Edit. Deusto

Sepinwall, A. (2012) The revolution was televised, New York, Touchstone (traducción propia)

Tous, Ana (2009) “Paleotelevisión, neotelevisión y metatelevisión en las series dramáticas estadounidenses”, en Comunicar, núm. 33, vol. XVII, p. 175-183.

Published

2019-02-05

How to Cite

Benassini Félix, M. C. (2019). Contribución de las redes sociales a la transmedialidad de las teleseries. Global Media Journal México, 15(29), 202–216. https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-11