Contribución de las redes sociales a la transmedialidad de las teleseries
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-11Keywords:
transmedia, intertextuality, television series, convergence, social mediaAbstract
The main objective of this article is to offer the results of a first exploration of the way in which the contents of teleseries spread to social media, thereby contributing to their transmediality. The intertextual manifestations between teleseries and other types of texts are also explored. Final ideas revolve around the repercussions that this transmedial offer has on audiences, as well as on the options to continue with this work
Downloads
References
Aparici, R. y García, D. “Arqueología de la narrativa digital interactiva y la nueva comunicación”, en Aparici, R. y García, D. (editores) ¡Sonríe, te están puntuando!, 2017, Barcelona, Edit. Gedisa, págs. 14-43.
Capello, G. (2016) Una ficción desbordada: narrativa y series, Fondo Editorial Universidad de Lima
Cascajosa, C. (2015) La cultura de las series, Barcelona, Edit. Laertes
Debowicz, M. (2017) Cine en pijamas: de la pantalla grande al living de casa, Buenos Aires, Edit. Paidós
De la Torre, T. (2016) Historia de las series, Barcelona, Roca Editorial Libro
Eco, U. (1986) La estrategia de la ilusión, Barcelona, Edit. Lumen
Fiske, John (2012) Television Culture, New York, Rutledge (traducción propia)
Fechine, Y. (2012) “Transmidiacâo, entre o lúdico e o narrativo”: 175-210, en Campalans, C., Renó D. y Gosciola, V. (editores académicos) Narrativa Transmedia: entre teorías y prácticas, Bogotá, Colección de textos de Ciencias Humanas, Editorial del Rosario (traducción propia)
Gordillo, I. (2009) La hiper-televisión: géneros y formatos, Quito, Intiyan Ediciones CIESPAL
Guillot, L. y Siragusa, C., Dramas en la televisión norteamericana contemporánea: narrativas en progreso, 2016, Argentina, Edit. Eduvim
Igarza, R. (2013) “El rescate de las mediaciones a la hora transmedia”, en OROZCO, G. (coordinador) TV Morfosis 2, México, Edit. Tintable, págs. 13-25.
Irigaray, F. “El documental en las narrativas transmedia y en la territorialidad expandida”, en APARICI, R. y GARCÍA MARÍN, D. (editores) ¡Sonríe, te están puntuando!, 2017, Barcelona, Edit. Gedisa, págs. 200-225
Martin, B. (2014) Hombres fuera de serie, Madrid, Edit. Ariel
Riera, F. (2003) “La post-televisión: de la televisión antropológica a la sociedad digital”, en Cuadernos del CAC, Consejo audiovisual de Cataluña, número 15, enero-abril, p. 93-96
Scolari, C. (2013) Narrativas transmedia, Barcelona, Edit. Deusto
Sepinwall, A. (2012) The revolution was televised, New York, Touchstone (traducción propia)
Tous, Ana (2009) “Paleotelevisión, neotelevisión y metatelevisión en las series dramáticas estadounidenses”, en Comunicar, núm. 33, vol. XVII, p. 175-183.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.