Lecturas de aceptación y de rechazo de la serie norteamericana Lost entre jóvenes de Monterrey, México
Keywords:
television series, youth, culture studies, acceptance, rejectionAbstract
This article examines and discusses the results of a reception study of the U.S. television series “Lost” by young audiences in Monterrey, México. The method used was focus groups, for which 29 young university students and graduates participated in five different sessions. Using Cultural Studies as a theoretical base, the following categories proposed in Palmer and Hafen’s model in 1999 served as guides for this research: naive acceptance, sophisticated acceptance, sophisticated rejection and deconstruction. Results indicate that there are other variations of such categories, as well as two others: naive rejection and distancing. This research may be useful for future audience studies, since it proposes an enhanced model of analysis for television viewer’s reception-related discourse.
Downloads
References
Fiske, J. (1999) Television Culture. Londres: Melthuen & Co. Ltd.
Hacker, K.; Coste, T.; Kamm, D.; y Bybee, C. (1991) Oppositional readings of network television news: viewer deconstruction. Discourse Society.
Hall, S. (1980) Encoding/Decoding. En S. Hall, A. Lowe, y P. Willis (Eds.) Culture, Media, Language. Londres: Hutchinson.
León, G. (2002). Teorías e Investigación de la Comunicación en América Latina. Situación Actual. Ámbitos. 7-8, 19-47.
Lozano, J. (2003). Distanciamiento crítico frente a la TV nacional mexicana. Zer. Revista de estudios de comunicación. 14, 131-149.
Lozano, J. (2007) Teoría e investigación de la comunicación de masas. México: Pearson Educación.
Martínez, F. (2005) La oferta de televisión en América Latina. Monterrey: CINCO-ITESM
Orozco, G. (1991) La mediación en juego. Comunicación y Sociedad. 10-11, 107-128.
Palmer, A. y Hafen, T. (1999) American TV through the eyes of german teenagers. En Y. Kamalipour (Ed.) Images of the US around the world. A multicultural perspective. (pp. 135-146). Nueva York: State University of New York.
Straubhaar, J. (1991) Beyond media imperialism: Assymetrical interdependence and cultural proximity. Critical Studies in media communication. 8, 39-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.