Análisis del discurso político infantil en primarias públicas de Guadalupe, Nuevo León
Keywords:
discourse analysis, children, public opinionAbstract
This research analyzes information collected through 34 focused group interviews of students in public elementary school; these interviews were carried out on November 2010, in Guadalupe, Nuevo León (Mexico). The goal was to search for critical thought in the public opinion of children (using discourse analysis as the methodology for interpretation). As well, it attempts to identify the influence of media and their families in these children. Ideologies, beliefs, in-groups and out-groups, institutions and political actors, implicit elements in their discourse, including the personal and national context of the interviewees in regards to education and violence were all identified. The results suggest that children aren’t passive actors in the world and that there are gleams of counter-current thoughts in their discourse, which are different from the public opinion. Some of the topics found were: paternalism, politicians as all-mighty people versus citizenship as an unprotected entity, a difficulty for abstraction and establishment of the possibility to confront the system and political group loyalty (for a particular party). Above all, kids insist on their need for political participation, improved education and information, and above all, to be heard by adults.
Downloads
References
Almond, G. y Powell Jr., G. B. (1996). Comparative Politics: A Developmental Approach. Boston: Little Brown and Company.
Althusser, L. (1971). Ideología y aparatos ideológicos de Estado, Freud y Lacan. Recuperado el 25 de febrero de 2011, de DDOOSS: Asociación de amigos del arte y la cultura de Valladolid: http://www.ddooss.org/articulos/textos/luis_althussen.pdf
Aristóteles. (1998). Ética nicomaquea. Política. México: Porrúa.
Bañuelos Orozco, B. H. (2007). Distanciamiento crítico y negociación televisiva en el proceso de socialización política de los niños de Saltillo y Monterrey. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
Barbeito, R.-L. (2002). La familia y los procesos de socialización y reproducción sociopolíticas de la juventud. Revista de Estudios de Juventud , 59-60.
Beristáin, E. (2004). Diccionario de retórica y poética (8va ed.). México: Porrúa.
Chávez Méndez, M. G. (2004). De cuerpo entero... Todo por hablar de música. Reflexión técnica y metodológica del grupo de discusión. Colima: Publicaciones Universidad de Colima.
del Valle, S. (13 de mayo de 2008). Es igual (o peor) educación privada. Mural, págs. Recuperado el 27 de abril de 2011, de http://www.mural.com/nacional/articulo/426/851432/.
Dossier Político. (23 de diciembre de 2006). Dossier Político. Recuperado el 27 de abril de 2011, de La educación privada en México: http://www.dossierpolitico.com/vernoticiasanteriores.php?artid=15616&relacion=dossierpolitico
Ducrot, O. (1984). El decir y lo dicho. Buenos Aires: Hachette.
Eco, U. (2005). Tratado de semiótica general. México: !DEBOLS!LLO.
Fernández Liria, C. (2006). La Ilustración y Capitalismo (Las teorías del reverso tenebroso). Archipiélago (73-74), 90-99.
Ferrajoli, L. (2003). Sobre la definición de «democracia». Una discusión con Michelangelo Bovero. Isonomía (19), 227-240.
Ferrés, J. (1994). Televisión y educación. Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (2003). Sobre la Ilustración. Madrid: Tecnos.
Funes Rivas, M. J. (2003). Socialización política y participación ciudadana. Jóvenes en dictadura y jóvenes en democracia. Revista de Estudios de Juventud , 57-76.
García Alcaraz, M. G. (s.f.). La tarea. Revista de educación y cultura de la sección 47 del SNTE. Recuperado el 27 de abril de 2011, de http://www.latarea.com.mx/articu/articu16/garcia16.htm
García Calvo, A. (1998). Avisos para el derrumbe. Madrid: Lucina.
García Cuadrado, A. M. (2010). Derecho, estado y constitución. El estatuto científico y otros temas fundamentales de derecho constitucional. Alicante: Editorial Club Universitario.
Giroux, H. A. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.
Giroux, H. (1999). Teoría y resistencia en educación. México: Siglo XXI editores/ UNAM.
Gunter, B. (1996). Acerca de la violencia de los media. En J. Bryant, D. Zillmann, & (comp), Los efectos de los medios de comunicación (págs. 223-271). Barcelona: Paidós comunicación.
Habermas, J. (2004). Historia y crítica de la opinión pública. La tansformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili.
Hjelmslev, L. (1969). Prolegomena to a Theory of Language. Wisconsin: University of Wisconsin.
Huerta Wong, J. E. (2009). Fomación ciudadana y actitudes hacia la participación política en escuelas primarias del noreste de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 121-145.
INEGI. (2005). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado el 22 de febrero de 2011, de http://www.inegi.org.mx/Sistemas/temasV2/contenido/DemyPob/epobla28.asp?s=est&c=17509
Instituto Federal Electoral. (2010). Instituto Federal Electoral. Recuperado el 19 de marzo de 2011, de http://www.ife.org.mx/portal/site/ifev2/Acerca_del_IFE/;jsessionid=vWXBNF1YF6ZnGHFJDjM0SGRz8zmS21J383LMlpp1T8bvv7CXLvBz!-1461562846!457648780
Jo, E., & Berkowitz, L. (1996). Análisis del efecto priming sobre la influencia de los media: una puesta al día. En J. Bryant, D. Zillmann, & (comp.), Los efectos de los medios de comunicación (pp. 67-85). Barcelona: Paidós comunicación.
Kant, I. (1784). ¿Qué es Ilustración? Recuperado el 2011 de marzo de 01, de http://www.usma.ac.pa/web/DI/images/Eticos/Kant.%20Qu%C3%A9%20es%20la%20Ilustraci%C3%B3n.pdf
Lenzi, A. M., & Castorina, J. A. (2000). El cambio conceptual en conocimientos políticos. Aproximación a un modelo explicativo. En A. M. Lenzi, J. A. Castorina, R. C. Kohen Kohen, M. C. Zerbino, G. Faigenbaum, & B. Aisenberg, La formación de los conocimientos sociales en los niños. Investigaciones psicológicas y perspectivas educativas (pp. 201-223). Barcelona: Gedisa.
López Gómez, G. (2003). Televisión y socialización política de los niños en Monterrey y Juchitán. Monterrey: ITESM: Tesis de maestría.
Márquez de la Garza, M. E. (1996). El papel de las mediaciones en niños de primero de primaria: un estudio de recepción. Monterrey: ITESM: Tesis de maestría.
McCombs, M. (1996). Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo. En J. Bryant y D. Zillmann, (coord.), Los efectos de los medios de comunicación: investigaciones y teorías (pp. 13-34). España: Paidós Ibérica.
Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.
North, D. (2006). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: FCE.
O'Donnell, G. (2002). Las poliarquías y la (in)efectividad de la ley en América Latina. En J. E. Méndez, G. O'Donnell y P. S. Pinherio, La (in)efectividad de la ley y la exclusión en América Latina (pp. 306-336). Buenos Aires: Paidós.
Piaget, J. (1995). El estructuralismo. México: Publicaciones Cruz O., S.A.
Ramos Pérez, J. (03 de agosto de 2010). Cisen: 28 mil muertos por guerra a narco. Recuperado el 19 de marzo de 2011, de El Universal: http://www.eluniversal.com.mx/notas/699304.html
Reed Shaffer, D., & Kipp, K. (2007). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia (7ª ed.). México: Thomson.
Rice, P. F. (1997). Desarrollo humano: estudio del ciclo vital. México: Prentice Hall: Pearson Education.
Silva V., O. (abril-mayo de 2002). El análisis del discurso según Van Dijik y los estudios de la comunicación. Recuperado el 9 de marzo de 2011, de Razón y palabra: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n26/osilva.html#os
Taylor, S. J., & Bodgan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós Básica.
The United Nations Children's Fund. (2010). La Convención sobre los Derechos del Niño. Recuperado el 25 de octubre de 2010, de The United Nations Children's Fund: http://www.unicef.org/voy/spanish/explore/rights/explore_157.html
Torres, C. A. (2001). Democracia, educación y multiculturalismo. Dilemas de la ciudadanía en un mundo global. México: Siglo XXI editores.
van Dijk, T. A. (1988). Handbook of Discourse Analysis (2a ed., Vol. 1). (T. A. van Dijk, Ed.) San Diego: Academic Press.
van Dijk, T. A. (1989). Estructuras y funciones del discurso (6a ed.). México: Siglo XXI editores.
van Dijk, T. A. (1996). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. México: Paidós Comunicación.
van Dijk, T. A. (2000). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa editorial.
Weber, M. (1991). ¿Qué es la burocracia? Buenos Aires: Leviatan.
Wolf, L., & de Maura Castro, C. (2004). ¿Educación pública o privada? una falsa disyuntiva. Revista Perspectiva (5), 72-75.
Zapata-Barrero, R. (2001). Ciudadanía, democracia y pluralismo cultural: hacia un nuevo contrato social. Libros de la revista Anthropos , 9-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.