Street Food Latinoamérica: Netflix contribution to the construction of cosmopolitan and transnational imaginaries
DOI:
https://doi.org/10.29105/gmjmx18.35-6Keywords:
transnationalization, Netflix, documentary, imaginaries, cosmopolitan, multimodal discourse analysisAbstract
Between 2019 and 2020 Netflix ventured into the street food genre through two documentary series, dedicated respectively to Asia and Latin America. Both productions joined the catalog that the platform distributes in more than 180 countries, in addition to venturing into a genre present in traditional and digital media. Unlike these contents, Netflix gave its productions a cosmopolitan trait, a product of the transnational character that has characterized the company's activities. This article presents the results of an analysis of the multimodal discourse carried out on the six documentaries on street food in Latin America, exploring their contribution to the construction of the transnational and cosmopolitan imaginaries characteristic of these gastronomic adventures. The work consists of four parts. In the first, the construction of transnationalization is presented, which gives rise to the construction of imaginaries; the second offers a characterization of the documentary in the framework of the construction of symbolic representations. The third part characterizes the Multimodal Discourse Analysis and its application to the object of study. The last part presents the conclusions of the analysis, accompanied by a reflection on the role of Netflix in the construction of transnational and cosmopolitan imaginaries.
Downloads
References
Appadurai, A. (2004). La modernidad desbordada: dimensiones culturizarles de la globalización. Fondo de Cultura Económica.
Athique, A. (2016). Transnational audiences. Cambridge Polity Press.
Barker, C. y Wiatrowski, M. (Eds.). (2017). The age of Netflix: critical essays on streaming media, digital delivery and instant access. McFarland & Company Inc. Publishers.
Borum Chatoo, C. (2020). Story movements: how documentaries empower people and inspire social change. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190943417.001.0001
Caballero Ardilla, E. (2020). El discurso audiovisual: análisis sobre la pertinencia del término y propuesta para un modelo de evaluación de discursos. Comunicación, 187-188. https://bit.ly/3GJkh5D
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad. In E. Colombo (Ed.), El imaginario social (pp. 29-66). Colección Piedra Libre.
Crang, M. (2005). Cultural geography. Routledge.
Curran Bernard, S. (2016). Documentary Storytelling. Oxford Focal Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203756317
De Nardi, S. (2020). Visualizing place, memory and the imagined. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315167879
Forceville, C. (2020). Visual and multimodal communication. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190845230.001.0001
García, T., Albornoz, L., & Gómez, R. (2021). Netflix y la transnacionalización de la industria audiovisual en el espacio latinoamericano. Comunicación y Sociedad, Año 18, 1-18. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8238 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8238
Gómez Tarín, F. (2010). Discurso fílmico y construcción de imaginarios: mundo proyectado y activación ciudadana. In M. Vicente & D. Rothberg (Orgs.). Meios de Comunicacao e cidadania. Editora UNESP. https://bit.ly/3pZcpq4
González, F. & Herrera, E. (2015). Análisis crítico del discurso de los memes alusivos al debate sobre paramilitarismo en el Congreso de la República de Colombia [Tesis de Maestría]. Universidad del Valle, Facultad de Humanidades.
Grzincich, C. G., & Parisi, M. L. (2013). Panorámica del discurso documental: una aproximación a la producción audiovisual universitaria [Ponencia]. VI Encuentro Panamericano de Comunicación, COMPANAM 2013, Córdoba, Argentina. https://bit.ly/3q0NxhF
Hannerz, U. (1996). Transnational Connections. Routledge.
Huyssen, A. (Ed.). (2008). Other cities, other worlds. Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822389361
Kraig, B., & Taylor, C. (2013). Street food around the world, and encyclopedia of food and culture. ABC-CLIO.
Lindón, A. (2007, February 23). Diálogo con Néstor García Canclini: ¿qué son los imaginarios y cómo actúan en la ciudad? [Entrevista]. Revista eure, XXXIII(99), 88-99. https://bit.ly/3m1KBQA
Lloga Sanz, C. (2020). Los modos del cine documental: análisis de tres modelos. Aisthesis, (67). https://doi.org/10.7764/67.4 DOI: https://doi.org/10.7764/67.4
Lotz, A. (2014). Televisión will be revolutionized. New York University Press.
Lotz, A. (2017). Portals: a teatrise on Internet distributed television. Michigan Publishing. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.9699689
Milner, R. (2016). The world made meme: public conversations and participatory media. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262034999.001.0001
Neira, E. (2020). Streaming wars: la nueva televisión. Editorial Cúpula.
Orgad, S. (2012). Media representations and the global imagination. Cambridge Polity Press.
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación (FAO). (n. d). Elaboración de alimentos y alimentos de venta callejera https://www.fao.org/fcit/food-processing/es/
Pardo, N., & Forero, N. (Eds.). (2016). Introducción a los estudios del discurso multimodal. Universidad Nacional de Colombia.
Pries, L. (2017). La transnacionalización del mundo social: espacios sociales más allá de las sociedades nacionales. El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv5vdcqg
Privitera, D., & Saverio, F. (2015). Globalization VS local. The role of street food in the urban food system. ScienceDirect, Procedia Economics and Finance, 22, 716-722. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00292-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00292-0
Robertson, A. (2010). Mediated Cosmopolitanism. Polity Press.
Robinson, M. J. (2014). Television on demand. Bloomsbury Academy.
Rotha, P. (2010). Algunos principios del documental. Revista Cine Documental, (2). (Original de 1935). https://bit.ly/30rS97L
Sellés, M. (2008). El documental. Editorial UOC.
Thompson, J. (1995). The media and modernity: a social theory of the media. Cambridge Polity Press.
Trandafoiu, R. (2015). The world on a plate: Transformed cosmopolitan utopia in a food blog culture. In A. Yilmaz & A. Mousoutzanis (Eds.), Media and Cosmopolitanism, (pp. 156-252). Peter Lang.
Van Dijk, T. (2000). El estudio del discurso. In T. Van Dijk (Comp.), El discurso como estructura y como proceso, (pp. 21-6). Gedisa.
Yilmaz, A., & Trandafoiu, R. (2015). Introducción. In A. Yilmaz, R. Trandafoiu & A. Mousoutzanis (Eds.), Media and cosmopolitanism, (pp. 15-87). Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0663-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Global Media Journal México, publicación semestral, editada por el Departamento de Psicología y Comunicación de Texas A&M International University, Laredo, Texas, Estados Unidos; y la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Editores responsables: Dr. José Carlos Lozano y Dr. Francisco Javier Martínez Garza. Datos de contactos: jose.lozano@tamiu.edu, tel. (956) 326-3117 y francisco.martinezgz@uanl.edu.mx, teléfono (81) 83294000, Ext. 7710 y 7711. Reserva de derechos al uso exclusivo número 04 – 2017- 080814012900- 203, expedido por la Dirección de Reservas de Derechos del Instituto Nacional del Derecho de Autor. ISSN: 2007-2031. El editor no necesariamente comparte el contenido de los artículos, ya que son responsabilidad exclusiva de los autores. Se prohíbe la reproducción total o parcial del contenido, ilustraciones y textos publicados en este número sin la previa autorización que por escrito emita el editor.