Facebook, an Extension of Marketing and Not a Deliberative Space

The Case of Andrés Manuel López Obrador During the 2018 Mexican Presidential Elections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/gmjmx17.33-4

Keywords:

electoral campaigns, interpersonal communication process, deliberation, Facebook, Mexico

Abstract

Social media have been considered as the new public sphere, in which politicians and users interact in order to propose, debate, and even solve public interest issues. This idea is particularly recurrent during electoral campaigns, because it is assumed that citizens and candidates strengthen ties when they exchange points of view related to public policies proposals. Therefore, the aim of this article is to analyze online communication and deliberation processes developed during the 2018 electoral period in Mexico. In doing so, a content analysis was conducted of the then-candidate Andres Manuel Lopez Obrador’s posts on his Facebook profile, and the interactions that they promoted. The results indicate that the users constantly communicated among themselves, especially for expressing their support or rejection to the candidate, but this interaction did not foster deliberation.

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Author Biographies

Alejandra Toxtle, Tlachino

Maestra en Opinión Pública y Marketing Político, Instituto de Ciencias de Gobierno y Desarrollo Estratégico Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), y licenciada en Administración Pública y Ciencia Política (BUAP). Temas de interés: deliberación política online, procesos electorales, redes sociales y prácticas digitales.

Rubén Arnoldo González Macías, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Periodista, docente e investigador. Es licenciado en Ciencias de la Comunicación y maestro en Comunicación por la Universidad Vasco de Quiroga (Morelia, Mich.). Asimismo, es doctor (PhD) en Estudios de la Comunicación por la Universidad de Leeds (Reino Unido). Ha sido reportero, editor, y jefe de investigación en el periódico La Voz de Michoacán. A partir de junio del 2016 es Profesor-Investigador del Instituto de Ciencias de Gobierno y Desarrollo Estratégico en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, donde forma parte del Cuerpo Académico Comunicación Política y Ciudadanía en la Transición Democrática. Sus temas de investigación académica se enfocan en la relación reportero-fuente, profesionalización del periodista, periodismo político, democratización de la prensa mexicana, y análisis de sistemas mediáticos. Su trabajo académico ha sido presentado y publicado en México, Europa y Sudamérica.

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Published

2021-01-22

How to Cite

Toxtle, A., & González Macías, R. A. (2021). Facebook, an Extension of Marketing and Not a Deliberative Space: The Case of Andrés Manuel López Obrador During the 2018 Mexican Presidential Elections. Global Media Journal México, 17(33), 72–95. https://doi.org/10.29105/gmjmx17.33-4